1983jeroen
Forumguru
Zoals de meesten hier ondertussen wel weten heb ik na 2 Octavia's (2017 en 2019) de stap gemaakt naar Peugeot.
Beide Octavia's waren op zich fijne auto's, maar heb ze wel met verstand gekocht in plaats van emotie.
De eerste 1.0TSI was een afweging tussen kosten, ruimte en geschikt voor de caravan. De tweede 1.5TSI vooral omdat ik een automaat wilde en de accessoires als winterbanden, dakdragers enzo kon hergebruiken bij een zelfde auto.
Nu heb ik in het verleden al 4 keer een Peugeot gehad waarvan 3 via mijn eerste echte baan.
Begonnen met een tweedehands 106, daarna een nieuwe 206sw, opgevolgd door een 207sw.
Daar is toch ergens een zaadje geplant voor de liefde voor het merk.
Later heb ik na een Renault Clio 4 een Peugeot 308 (2014 model) gehad wat een heel fijne auto was.
Daarna kwamen de Octavia's.
Nu dus weer een Peugeot.
Al vanaf het eerste moment vond ik de 508 prachtig, maar uiteraard veel te duur.
Nu zijn de tweedehands prijzen wat redelijker geworden dus kwam die binnen bereik.
Eerst wat proefritten gemaakt met 2 andere, maar die hadden teveel schades.
Toen kwam ik deze tegen bij een dealer in de buurt.
De kleur vond ik lastig vanaf de foto's, maar eenmaal in het echt gezien was ik om.
Met wat somber weer is het grijs met een beetje groen er doorheen.
Met zonnig weer verandert de kleur naar heel chique vind ik.
Het is een 1.6 GT-LINE uit 2020 met 95.000 op de teller.
Deze motor heeft 180pk en in Nederland altijd een 8 traps automaat.
Voorzien van adaptieve cruise control die zelf kan sturen, alle verlichting Led, elektrisch bediende achterklep camera voor- en achterop, half leder, premium Focal audio en nog meer.
Mooi aangekleed dus.
De auto staat op bijna nieuwe velgen van een nieuwere 508. De oude eigenaar had deze daarop ingeruild, maar wilde haar velgen houden.
Ik vind ze wel mooi eigenlijk. Alleen het naafkapje klopt niet qua logo, maar dat laat ik even zo .
Op wat steenslag na is de auto keurig. De steenslag zou nog bijgewerkt worden, maar dat was men vergeten dus moet nog een keer terug
Voor aflevering is er een afneembare trekhaak op gezet voor de caravan en fietsendrager.
Ik rijd er nu een week mee en dat bevalt goed. Heel andere auto dan de Octavia. De motor is minder levendig dan de gechipte 1.5, maar wel heel relaxed.
Automaat schakelt heel soepel, al voel je heel soms wel een schokje bij afremmen.
Met de caravan voelt het een stuk beter dan met de Octavia. Daar had ik regelmatig het idee dat de DSG de het trekken echt niet fijn vond.
Ook lijkt de stabiliteit beter, maar de 508 is ook een stuk zwaarder.
Minpuntje is de multimedia. Dat wist ik vooraf al. Het werkt op zich goed hoor, maar een update doen van kaarten kan bijvoorbeeld alleen met draaiende motor en duurde vandaag ruim een uur.
Het Focal audio systeem is wel heel fijn. Echt goede subwoofer en de midden speaker op het dashboard voegt echt wat toe.
De bedoeling is echt om deze wat langer te rijden dan de Octavia's.

Beide Octavia's waren op zich fijne auto's, maar heb ze wel met verstand gekocht in plaats van emotie.
De eerste 1.0TSI was een afweging tussen kosten, ruimte en geschikt voor de caravan. De tweede 1.5TSI vooral omdat ik een automaat wilde en de accessoires als winterbanden, dakdragers enzo kon hergebruiken bij een zelfde auto.
Nu heb ik in het verleden al 4 keer een Peugeot gehad waarvan 3 via mijn eerste echte baan.
Begonnen met een tweedehands 106, daarna een nieuwe 206sw, opgevolgd door een 207sw.
Daar is toch ergens een zaadje geplant voor de liefde voor het merk.
Later heb ik na een Renault Clio 4 een Peugeot 308 (2014 model) gehad wat een heel fijne auto was.
Daarna kwamen de Octavia's.
Nu dus weer een Peugeot.
Al vanaf het eerste moment vond ik de 508 prachtig, maar uiteraard veel te duur.
Nu zijn de tweedehands prijzen wat redelijker geworden dus kwam die binnen bereik.
Eerst wat proefritten gemaakt met 2 andere, maar die hadden teveel schades.
Toen kwam ik deze tegen bij een dealer in de buurt.
De kleur vond ik lastig vanaf de foto's, maar eenmaal in het echt gezien was ik om.
Met wat somber weer is het grijs met een beetje groen er doorheen.
Met zonnig weer verandert de kleur naar heel chique vind ik.
Het is een 1.6 GT-LINE uit 2020 met 95.000 op de teller.
Deze motor heeft 180pk en in Nederland altijd een 8 traps automaat.
Voorzien van adaptieve cruise control die zelf kan sturen, alle verlichting Led, elektrisch bediende achterklep camera voor- en achterop, half leder, premium Focal audio en nog meer.
Mooi aangekleed dus.
De auto staat op bijna nieuwe velgen van een nieuwere 508. De oude eigenaar had deze daarop ingeruild, maar wilde haar velgen houden.
Ik vind ze wel mooi eigenlijk. Alleen het naafkapje klopt niet qua logo, maar dat laat ik even zo .
Op wat steenslag na is de auto keurig. De steenslag zou nog bijgewerkt worden, maar dat was men vergeten dus moet nog een keer terug

Voor aflevering is er een afneembare trekhaak op gezet voor de caravan en fietsendrager.
Ik rijd er nu een week mee en dat bevalt goed. Heel andere auto dan de Octavia. De motor is minder levendig dan de gechipte 1.5, maar wel heel relaxed.
Automaat schakelt heel soepel, al voel je heel soms wel een schokje bij afremmen.
Met de caravan voelt het een stuk beter dan met de Octavia. Daar had ik regelmatig het idee dat de DSG de het trekken echt niet fijn vond.
Ook lijkt de stabiliteit beter, maar de 508 is ook een stuk zwaarder.
Minpuntje is de multimedia. Dat wist ik vooraf al. Het werkt op zich goed hoor, maar een update doen van kaarten kan bijvoorbeeld alleen met draaiende motor en duurde vandaag ruim een uur.
Het Focal audio systeem is wel heel fijn. Echt goede subwoofer en de midden speaker op het dashboard voegt echt wat toe.
De bedoeling is echt om deze wat langer te rijden dan de Octavia's.




