19 D 1999 startproblemen bij koud starten

Hallo, sinds 3 weken ben ik de trotse eigenaar van een skoda felicia 19 D puck up en hoop hier nog vele km mee te kunnen maken. Ik ervaar echter dat deze bij het koud starten slechts op 2 cilinders start. Nu wil het toeval dat mij gisteren op straat iemand aansprak die ook sinds kort een zelfde skoda bezit. Hij had precies het zelfde probleem en vroeg mij of ik wist waar dit aan ligt. Toen ik hem helaas moest mededelen dat ik dit nog niet wist en hem alleen kon zeggen dat het in mijn geval niet de gloeibogies kunnen zijn daar ik deze al heb vervangen. Maar het fijt dat ik nu dus weet dat dit meer voor komt bij dit type motoren van dit merk deed mij besluiten om hier een oproep te plaatsen met de vraag, Weet iemand wat dit euvel veroorzaakt en hoe ik dit kan verhelpen. Als iemand een idee heeft hoor ik het heel graag met vriendelijke groet mede skoda rijder Frank
 

Thijs4motion

Forumguru
Heb je gemeten dat ook alle 4 de gloeiers worden bekrachtigd.

Het enige wat volgens mij dan overblijft is de injectie. Hoe zijn de verstuivers? Ik ga ervan uit dat het een pd motor is

Ingeving, hoe oud is de diesel in de tank en wanneer is het filter vervangen. Kan zomaar water in je filter zijn
 
Hartelijk dank voor u reactie Thijs. Nee dat heb ik nog niet na gemeten moet er ook wel bij zeggen dat het gloeilampje altijd aan gaat of hij nu warm is of koud. Dit maakt geen onderscheid. Vaak is dit een indicatie dat de gloeibougies versleten zijn vandaar dat ik deze al reeds heb vervangen. Maar ik zal zeker eens door meten of deze goed worden aangestuurd daar had ik zelf nog niet aan gedacht. De diesel is echter nieuw en ik heb er al een bus verstuiverreiniger in zitten waar van ik nu een halve tank hiermee heb verbruikt en heb het gevoel dat hij nu wel wat beter presteert onder in wat laag toeren betreft. Maar hoe oud de filter is zou ik niet weten helaas is er geheel geen onderhoudhistorie bekend. Dus zal ik toch binnen kort een beurt moeten uitvoeren. Maar wat mij meer zorgen baard er ligt een nieuwe distributieriem in de auto maar deze is dus nooit gemonteerd. Maar voor ik dat laat doen zou ik eerst graag dit startprobleem opgelost willen zien snapt u. dank u voor het willen bijdragen aan het oplossen van dit probleem gr Frank
 

Thijs4motion

Forumguru
Het lampje zal altijd aan gaan. Koud of warm maakt niet uit. Alleen hoelang deze brandt zal verschillen.

Een defecte gloeispiraal zorgt ervoor dat het lampje niet meer uitgaat
 

Tees

Donateur
Even nagezocht: geen SDI en geen Pumpe Düse, maar een indirect ingespoten mechanische injector. Nog een generatietje ouder dus.
 
Bedankt voor jullie reacties en het mee denken voor een oplossing van mij probleem. Ja dat was mij al bekend is een gewone indirecte inspuiting. Wel zat ik er zelf aan te denken dat er misschien een klein lek in dit brandstofsysteem zit waardoor er 2 toevoerleidingen leeg lopen als de auto langere tijd stil staat. Maar het zou echter wel een heel klein lek moeten betreffen, daar er geen brandstof lekt als de monter loopt. Hoe aannemelijk is deze gedachtegang? Is er iemand die deze gedachtegang kan ontkrachten dan wel bevestigen dan hoor ik het graag van u groet Frank.
 

Renkie

Forumguru
Je moet eigenlijk eerst even zien uit te vissen of het probleem is dat hij geen brandstof heeft of krijgt, of dat hij niet goed gloeit. Je zou stuk voor stuk kunnen testen of de gloeiers goed meegloeien.

Verder:
- Lek(je) retourleiding kan er voor zorgen dat er lucht bij komt tijdens het stilstaan.
- Er zit vaak een terugslagklep in de leidingen waardoor de brandstof niet terug loopt naar de tank, dat zou dit ook kunnen zijn.
- De brandstofpomp kan ook minder worden waardoor je niet genoeg druk krijgt bij koude start om de verstuivers hun werk te laten doen.
- Idem voor de verstuivers zelf
- Als de onderhoudshistorie onbekend is kun je eerst het brandstoffilter vervangen, soms zit daar ook dat terugslagklep verhaal in de buurt.
- Ook kan de gehele motor van tijd zijn waardoor deze wel loopt maar niet goed start. Bij een TDI kun je dat eenvoudig zien, hier is dat wat lastiger. Maar als je toch de riem moet doen kom je dat wel tegen.

Ik denk dat je beter eerst het onderhoud incl riem kunt regelen omdat je dan ook al de meeste punten tegen gaat komen. Succes
 
Heel hartelijk dank voor u reactie. Ik heb idd ondekt wat het probleem veroorzaakte. U heeft helemaal gelijk. Er zat een Klein schuurtje in de brandstofretoure leiding waar door het system leeg liep. Ik heb de lekke leiding vervangen. Dit maakt een verschil van dag en nacht. Maar ik moet de rest ook nog vervangen want ergens komt er toch nog een heel Klein beetje licht in het brandstofsysteem waar door hij bij koud started nog net een keer sputterd voor hij aanslaat. Ik hoop dat dit verholpen is als ik de rest van de leidingen vernieuw. En ja ik moet zeker beginnen met het onderhoud. Een Grote buurt en het vervangen van de distribution snaar. Maar ik zit middel in een verbouwing waardoor dit telkens naar achter geschoven wordt vanwegen tijdgebrek.
 

EdK

Forumguru
Maar ik zit middel in een verbouwing waardoor dit telkens naar achter geschoven wordt vanwegen tijdgebrek.
Ach op bepaald moment start hij helemaal niet meer en dan kun je geen bouw materialen meer halen en MOET je wel aan de wagen gaan sleutelen.....en dan ga je het naar voren schuiven vanwege genoeg tijd....:koffie:

Ohhh hier had cruijf wel weer een mooie tekst op gehad RIP :pieker:
 
staat de pomp wel goed op tijd ?
en zie het bij gevoegde PDFje dat is ook vaak een probleem ! met matig starten
de druk van een VE pomp word door dat plunjertje geregeld tussen 5 (starten) en 12 bar ( vol gas )
 

Bijlagen

  • VE_Pressure_regulator_Repair.pdf.pdf
    219,6 KB · Weergaven: 2
Bovenaan Onderaan