18'' rechterachterwiel komt tegen wielkast aan

Dani

Lid
18\'\' rechterachterwiel komt tegen wielkast aan

Beste Skoda vrienden,

Voor de looks heb ik mijn 16 inch velgen van mijn L&K combi uit 1999 vervangen door Audi RS4 velgen, steek 5x100, ET35 met bandmaat 225/40/18. Dit met een H&R verlagingsset van 35 mm (alleen veren). Ik rijd nu ongeveer 3 weken met deze combinatie veren+velgen.
Het past allemaal prima zolang ik de auto niet vol belast heb. Maar zodra ik met mn vrouw en 2 kleine kinderen op stap ga (met kinderwagen etc. in de kofferbak) dan komt ALLEEN mijn rechterachterwiel tegen mijn wielkas aan. Dit gebeurt dan alleen bij het nemen van verkeersdrempels of over het rijden van hobbelige wegen.. De auto is al 2-punts uitgelijnd maar naar mijn idee niet goed, omdat de wielstand van mijn rechterachterwiel gewoon niet goed is. Alle andere 3 banden vallen mooi onder de wielkas maar net mijn rechterachterwiel niet /forum/images/graemlins/407.gif. Voor zover ik het weet heeft mijn auto nooit schade gehad (ex-lease bak).

Wie kan mij vertellen wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

gr.Dani
 
Re: 18\'\' rechterachterwiel komt tegen wielkast aan

Dani,

Voor een O1 heb je grote velgen en brede banden gekozen.
Ook de ET waarde van je velgen is laag (35); de velgen steken dus ver naar buiten toe. Daarbij is 225 ook erg breed. Mijn garage heeft mij aangeraden dezelfde waarde aan te houden als de O1 RS; d.w.z. ik heb gekozen voor 17" ET waarde 38 en banden 205/50/17. Zelfs volbeladen heb ik nergens last van!


Ciao!
 

TurboBooster

Forumguru
Re: 18\'\' rechterachterwiel komt tegen wielkast aan

Ik heb het ook even bij mijn oct.1 nagemeten.
Het klopt inderdaad dat het linkerachterwiel ongeveer 5 mm verder naar buiten staat.
Ook heb ik hier eens iets over gelezen op één van de duitse skoda en/of octavia site.
Daar staat ook een tabel bij van de mogelijke maximale maten van velgen en banden.
Ik denk dat er voor jou maar 2 oplossingen mogelijk zijn;
Of de 35 mm verlaging ongedaan maken of velgen te monteren met een ET-waarde van 40. Hierbij staat de velg/band combinatie 5 mm verder naar binnen.

Succes, TB.
 

Dani

Lid
Re: 18\'\' rechterachterwiel komt tegen wielkast aan

Beste Turbobooster,

ik heb problemen met mijn rechterachterwiel en NIET met mn linker.. /forum/images/graemlins/crazy.gif

Maar het is wel makkelijk zeggen om of mn verlaging ongedaan te maken of andere velgen eronder te leggen... ik heb geen geldboom:ehm

Ik heb ze pas 4 weken en het lijkt erop dat ik 1 van de weinigen ben waar deze combi (velgen en veren) niet goed past.. Ik heb ook op vele Duitse fora's rondgesnuffeld en deze combi zou gewoon perfect moeten passen. Misschien dat ik een lagere band moet nemen (35 ipv 40). Dat kan ook nog.

ET35 zou gewoon moeten passen zonder aanpassingen aan de wielkast of iets derg.. Dit met een verlaging van max. 4 cm, dus ik val binnen de toleranties...

Jeetje, wat is dit frustrerend zeg... of ik heb gewoon een afwijking met mijn rechterachteras (iets langer dan links) of mn as is krom (maar dat lijkt heel onwaarschijnlijk)..
 

Zoef

Actief lid
Re: 18\'\' rechterachterwiel komt tegen wielkast aan

ik heb zelf 17" wielen met 225 bandjes eronder en 35mm verlaging en ook ik heb last van aanlopen tijdens zware belasting. Vooral het rechterachterwiel heeft er last van, maar in mindere mate ook het linkerachterwiel. Ik heb door de dealer een stuk van de (plastic) binnenkuip laten afhalen waardoor het minder zou moeten zijn, maar volgens mij is het nog niet verholpen. Ik moet nog een keer met zware bepakking op vakantie en dan zie ik het wel hoe het gaat. Als ik echter door een grote kuil in de weg rijd, loopt hij zeker weten aan.
gr.
Sandor
Ik houd je op de hoogte.
 

Hetzer

Forumguru
Re: 18\'\' rechterachterwiel komt tegen wielkast aan

ik weet niet of je er wat aan hebt , maar het rechter achter wiel van deze 0-1 verdwijnt ook wel aardig in de binnenkuip,

ik denk dat je het beste maar een bezoekje kan brengen aan je garage met het verzoek om de binnenzijde van de je spatborden om te rollen, ik heb ooit een Cinquecento Sporting gehad met extreem brede velgen , en daar moesten ook de binnenzijde van de spatborden moeten worden omgerold om vervelend aanlopen te voorkomen...
 

Bijlagen

  • 27197-41pv.jpg
    27197-41pv.jpg
    58,7 KB · Weergaven: 38

higgy

Forumguru
Re: 18\'\' rechterachterwiel komt tegen wielkast aan

Als ik toch zo'n gezeik had met m'n mega-velgen dan wist ik 't wel hoor: d'r af die zooi.
Voordeel: 't komt er niet eens OP bij mij.
 

Zoef

Actief lid
Re: 18\'\' rechterachterwiel komt tegen wielkast aan

Als we toch allemaal zo "snel tevreden" als jij waren higgy, dan was de wereld knap saai.
Gelukkig maakt iedereen zijn eigen keuze.
Hiep hoi
 

LenK

Forumguru
Re: 18\'\' rechterachterwiel komt tegen wielkast aan

Als je wielen aanlopen en als je achteruit de verkeersdrempels overmoet en voor het wegrijden je kunstgebit vast uit moet doen, dan ben je pas tevreden zeker.
En al die blikken van "daar heb je weer zo'n zielepiet" daar wordt je ook tevreden van.
Die wielen hierboven vind ik op zich niet lelijk maar zoals ze onder die auto zitten, dat is geen porem. Je ziet ook zo dat dat achterwiel niet goed past. Zit in ruststand al bijna tegen het spatbord. En die voorwielen daarmee moet je ook geen kuil in een bocht meemaken.
 

Fabia

† In Memoriam
Re: 18\'\' rechterachterwiel komt tegen wielkast aan

Overdrijven is ook een vaak en als je ziet wat voor een ellende je op je hals dan vraag ik mij af of dat allemaal wel de moeite waard is. Je kan toch een maat kleiner nemen die beter past en waarmee je veel beter over verkeersdrempels en dergelijke kan rijden. Zulke grote wielen is toch ook niet meer comfortabel te noemen?
 

___JC___

Forumguru
Re: 18\'\' rechterachterwiel komt tegen wielkast aan

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Michael</font><hr />

ik weet niet of je er wat aan hebt , maar het rechter achter wiel van deze 0-1 verdwijnt ook wel aardig in de binnenkuip,

ik denk dat je het beste maar een bezoekje kan brengen aan je garage met het verzoek om de binnenzijde van de je spatborden om te rollen, ik heb ooit een Cinquecento Sporting gehad met extreem brede velgen , en daar moesten ook de binnenzijde van de spatborden moeten worden omgerold om vervelend aanlopen te voorkomen...

[/ QUOTE ]

Dit bewijst dus dat TE grote wielen net zo lelijk is als te kleine wielen...
BAH /forum/images/graemlins/1884.gif
 

___JC___

Forumguru
Re: 18\'\' rechterachterwiel komt tegen wielkast aan

Ik bedoelde die foto van die zwarte hatchback maar foto's citeren kan niet blijkt..
 

Dani

Lid
Re: 18\'\' rechterachterwiel komt tegen wielkast aan

Mijn wielen (RS4) staan echt niet verkeerd onder mijn O1... /forum/images/graemlins/super.gif
 
Bovenaan Onderaan