17" Triffid van Superb onder O2

Wie heeft ervaring met 17" 7.5x17 225/45 Triffids van de Superb die geplaatst zijn onder de O2? Vind dit prachtige velgen alleen vraag ik me af het niet gaat aanlopen, qua ET-waarde zou het moeten kunnen (van ET50 naar ET49).

Graag verneem ik jullie reaktie!
 

hemi24

Forumguru
Hoogstwaarschijnlijk geen probleem, aangezien de 18" RS-velgen voor een O2 een ET-waarde hebben van ET51, bij een velgafmeting van 7,5J x 18 met bandenmaat 225/40 R18 (Neptune en/of Zenith).
 
probeer het allemaal een beetje te volgen maar begrijp ik het nou goed dat het verschil van 1J evenredig verdeeld wordt dwz komt een half j naar binnen en naar buiten?:smiley29:
 

hemi24

Forumguru
helemaal goed, alles gemeten vanuit het midden...

Dus theoretisch is de breedte van een 7½J velg : 7,5 inch >>> 7,5 x 25,4 mm = 190,5mm

Met ET51 steekt deze velg : 190,5 / 2 - 51 = 44,25 mm naar buiten toe en 190,5 / 2 + 51 = 106,25 mm naar binnen (gerekend vanaf het naarvlak).
 

Jewepe

Forumguru
Volgens mij is het totaal geen probleem. Als ik m'n rekentuig er op loslaat komt de velg aan de buitenzijde 13,7 mm verder naar buiten en aan de binnenzijde 11,7 mm naar binnen (t.o.v. een 6,5J velg en een ET van 50). Ikzelf rij op 7,5x16 Audi A8 velgen met een ET-waarde van 45 en 225/50 banden erop en dat past allemaal makkelijk. Die laatste 4 mm (verschil in ET-waarde) kun je makkelijk kwijt. Gewoon doen dus :cool:
 

RDE

Lid
Wellicht een kleine beperking: een afwijking van ET-maat groter dan 5mm is wettelijk niet toegestaan. Kijk ook eens in het boekje van je O2. Daarin staan wellicht de mogelijkheden gegeven.

Mooie velgen trouwens die Trifids!
 

Noord26

Forumguru
Waar zie je staan in het wetboek van strafrecht dat een afwijking van meer als 5mm niet is toegestaan? Volgens mij is het puur een aanbeveling om je stuurgedrag niet teveel te beïnvloeden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Waar zie je staan in het wetboek van strafrecht dat een afwijking van meer als 5mm niet is toegestaan?
Daar zal dit zeker niet in staan, want het heeft niets met strafrecht te maken. Je zult eerder moeten zoeken in de bepalingen gerelateerd aan de Wegenverkeerswet (keuring en toelating, etc.).
 

hemi24

Forumguru
Wellicht een kleine beperking: een afwijking van ET-maat groter dan 5mm is wettelijk niet toegestaan. Kijk ook eens in het boekje van je O2. Daarin staan wellicht de mogelijkheden gegeven.

Mooie velgen trouwens die Trifids!


Leuke opmerking, maar afwijking t.o.v. wat?!?

Even een rijtje maten van originele skoda velgen voor de O2:

6,0 J x 15" : ET47;
6,5 J x 15" : ET50;
6,5 J x 16" : ET50;
6,0 J x 17" : ET45;
7,0 J x 17" : ET54;
7,5 J x 18" : ET51;
 
Vind ik wel een goeie idd, wat zou het uitgangspunt moeten zijn. Mijn begrip van die 5mm is als je daar overheen gaat je lagers het met name voor hun kiezen gaan krijgen dus overmatige slijtage omdat je een "arm" creert tov de standaard ET-waarde. Maar vindt het dus idd een goed punt want momenteel hebben we er dus idd de 16 inchers onder liggen op ET50. Heb nu evt 17 inchers met ET54 op het oog: 4<5 = ok?
 

Canon-Eye

Forumguru
Vind ik wel een goeie idd, wat zou het uitgangspunt moeten zijn.
Afgaande op het lijstje van hemi24 lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat ET50 de standaardwaarde is, gezien het gegeven dat de afwijking naar beide kanten maximaal 5 is.
 
Zo had ik het nog niet bekeken maar dat lijkt mij inderdaad ook een "logische conclusie. Wel merkwaardig dat er zoveel diversiteit in ET-waardes is, bij andere merken zie je dat vlgs mij veel minder voorkomen.
 
Bovenaan Onderaan