17" of 18" met/zonder verlaging

Hallo,

ik ga een Octavia Combi bestellen maar twijfel nog over de velgenmaat/onderstel.
Momenteel rij ik in een Seat Leon I FR met 225/45R17 banden.

Ik overweeg om ipv 225/45R17 banden nu voor 225/40R18 banden te gaan. Zijn er mensen die ervaring hebben met de Octavia met deze velgen t.a.v. het comfort?
Ook overweeg ik dealer-af verlaging (omdat sportonderstel niet te bestellen is).
Mocht ik 17" nemen, dan neem ik vrijwel zeker de verlaging, omdat de auto van mijn proefrit tov mijn huidige auto, enigzins overheld in bochten. Deze had gewoon onderstel icm 17" velgen.

Hoe zou dit zich verhouden tov mijn huidige auto, die vrij sportief is.
Ik zou niet sportiever willen gaan dan de Leon, maar ongeveer gelijk blijven/ietsjes meer comfort.

Graag jullie mening.

bvd
 

Rolle

Senior Member
Ik rij zelf met de 17" Pegasus en (af fabriek) sportonderstel en ik moet zeggen dat dat vrij comfortabel toch sportief is.
 

Aiii

Lid
18" zou ik zeker niet doen. Heb zelf 17" Pegasus' en dat ziet er prima uit, maar uiteraard voel je ieder bobbeltje in de weg. Vind ik zelf geen probleem, maar met 18" zou ik zeker horrendol worden.
 

___JC___

Forumguru
Als je nu een Leon FR gewend bent kan je zeker wel je Octy verlagen. Ik rij met 17 inch velgen en een verlaging van 4cm en dat is net nog te doen. Een maat van mij heeft een Leon met sportonderstel en 17 inch en mijn auto stuitert zeker minder dan zijn Leon!
 
voor de duidelijkheid, ik heb nog het eerste model Leon. Ik heb gehoord dat de Leon II iets stugger is.
Dus jouw conclusie zou zijn, als ik 18" icm 30mm MAD veren verlaging zou doen, dat het niet stugger moet worden als mijn huidige kar?
 

___JC___

Forumguru
voor de duidelijkheid, ik heb nog het eerste model Leon. Ik heb gehoord dat de Leon II iets stugger is.
Dus jouw conclusie zou zijn, als ik 18" icm 30mm MAD veren verlaging zou doen, dat het niet stugger moet worden als mijn huidige kar?

Ow dan wordt het anders inderdaad! De Leon II is veel harder geveerd dan de Leon I. Oplossing lijkt mij is een keer proefrijden met een verlaagde Octy met 17 inch. Als je dat al niks vindt moet je zeker geen 18 inch nemen!
:grin:
 
dus een niet-gefacelifte Octavia zien te vinden met 17" en af fabriek sportonderstel.
Zeker geen idee hoe je kunt uitvinden waar zo'n ding te proefrijden is?
Weet je hoeveel mm de af fabriek verlaging is en of dit veel anders is dan bij de dealer nadien verlagen (30mm had ik in gedachte).
 

Stylist

Senior Member
Ik heb ook nu Pegasus 17" met sportonderstel. Rijdt prima en comfortabel.

Voor de nieuwe staat er MAD verlaging van 30mm op het programma. Hoe dat rijdt ? Ik gok het maar...aangezien het sportonderstel er wel is, maar ze bij PON het niet voor elkaar krijgen om er een prijsje voor te maken.
Verwachting is dat er met de AutoRai dit straks wel bekend is...
 

___JC___

Forumguru
dus een niet-gefacelifte Octavia zien te vinden met 17" en af fabriek sportonderstel.
Zeker geen idee hoe je kunt uitvinden waar zo'n ding te proefrijden is?
Weet je hoeveel mm de af fabriek verlaging is en of dit veel anders is dan bij de dealer nadien verlagen (30mm had ik in gedachte).

Er rijden hier zat mensen rond met 17inch en verlaging. Ook de dealers moeten er wel wat rond hebben rijden lijkt me. Bel je dealers in de buurt zou ik zeggen. Het standaard sportonderstel is geloof ik 2 cm verlaagd.
 

Rolle

Senior Member
dus een niet-gefacelifte Octavia zien te vinden met 17" en af fabriek sportonderstel.
Zeker geen idee hoe je kunt uitvinden waar zo'n ding te proefrijden is?
Weet je hoeveel mm de af fabriek verlaging is en of dit veel anders is dan bij de dealer nadien verlagen (30mm had ik in gedachte).

Ik zou zeggen als je in de buurt woont en mijn 17"'ers er terug onder staan mag je eens komen kijken/meerijden. Nu in de winter heb ik 15" met 195/65 alpin winterbanden opliggen.
 

legato23

Nieuw lid
Ik heb een Octavia Combi met 17" Pegasus zonder sportonderstel of verlaging.
Ik heb hier geen spijt van, omdat ik nu al met m'n trekhaak af en toe de straat raak bij een normale drempel.
Alhoewel ik lager zeker mooier vind, ben ik nu eigenlijk al wel gewend aan de looks zoals het nu is.
 

Falcon

Donateur
En ja daar ben ik weer ;) .. legato23 je weet dat daarvoor een oplossing is die heet "hulpverenset". Varierend van 150 t/m 400 euro :)
 

___JC___

Forumguru
Ik heb een Octavia Combi met 17" Pegasus zonder sportonderstel of verlaging.
Ik heb hier geen spijt van, omdat ik nu al met m'n trekhaak af en toe de straat raak bij een normale drempel.
Alhoewel ik lager zeker mooier vind, ben ik nu eigenlijk al wel gewend aan de looks zoals het nu is.

En ik denk dat je MET verlaging dat probleem dus niet hebt. Ja de auto zakt iets maar hij veert veel minder in.
 

Peter_Octavia

Forumguru
En ik denk dat je MET verlaging dat probleem dus niet hebt. Ja de auto zakt iets maar hij veert veel minder in.


De mijne is ook verlaagt. Hoeveel weet ik niet precies, maar ik ben blij dat ik een afneembare trekhaak heb. Als de trekhaak eronder zit raakt deze toch wel gauw het straatwerk.
 
Ik heb 18" velgen en verlagingsveren van H&R van 35 mm. Persoonlijk vind ik dit zeker niet te hard, maar dat is denk ik iets heel persoonlijks. Wat voor de een te hard is, is voor de ander nog te zacht.

Je krijgt er in elk geval een heerlijke strakke wegligging voor terug!
 
ik ben er inmiddels uit wat ik ga doen. Ik ga de Octavia met 18" RS velgen bestellen. Indien na aflevering blijkt dat het nog steeds ruim voldoende comfort bied, laat ik hem alsnog verlagen :)

Wat zijn de tips omtrent verlagen? Welke veren zijn er, hoeveel mm, de verschillen tussen de veren? Tips en meningen zijn welkom ;)
 
In Leusden, maar dan moet ik weet een paar weken wachten en wil eigenlijk zsm bestellen omdat m'n huidige auto er in maart uit moet.
De vraag blijft natuurlijk dan ook nog in hoeverre een dealer verlaging vergelijkbaar is met het sportonderstel van de RS...?
 

___JC___

Forumguru
ik ben er inmiddels uit wat ik ga doen. Ik ga de Octavia met 18" RS velgen bestellen. Indien na aflevering blijkt dat het nog steeds ruim voldoende comfort bied, laat ik hem alsnog verlagen :)

Wat zijn de tips omtrent verlagen? Welke veren zijn er, hoeveel mm, de verschillen tussen de veren? Tips en meningen zijn welkom ;)

Als je de beste optie wil zou ik zeggen Bilstein of Eibach. 35 mm is een mooie hoogte. Ik heb zelf 4cm verlaging van Apex en dat is met 17 inch ook nog wel te doen. 18inch met 4cm verlaging lijkt mij erg hard worden. Apex is een stuk goedkoper dan Bilstein of Eibach. Het verschil zal in de duurzaamheid zitten.
 
de voornaamste reden voor verlagen is het tegengaan van overhellen in bochten. Als ik met m'n huidge Leon op de snelweg vlot over een deukje rijd voel je dat behoorlijk :D
M'n dealer had standaard MAD verlaging van 30mm geoffreerd...
 
Bovenaan Onderaan