17 inch zonder sportonderstel?

kobayashi

Nieuw lid
Ik heb net een nieuwe octavia combi 1.6 ambiente gekocht!
Opties: afneembare trekhaak, cargo platform concept, jumbo box, elektrisch bediende ruiten, maxi dot, stream radio met 8 luidsprekers, mistlichten en 17" pegasus velgen zonder sportonderstel.

Ik was van plan om de 16" velgen te nemen, maar met een extra promokorting kwamen de 17" zonder sportonderstel net iets goedkoper uit, en ze zijn wel mooier, vandaar. Maar, intussen heb ik wat op het forum gelezen en vraag ik me af of de 17" velgen ook zonder het sportonderstel niet wat hard gaan zijn... Bovendien heb ik ook ergens gelezen dat er geen sneeuwkettingen op zouden passen (ik heb dit niet gevraagd aan de dealer, ik zal er morgen eens langrijden). Is daar wat van aan?

Iemand ervaring me 17" zonder sport? Ik kan niet wachten tot ik 'm heb (hij zou begin september geleverd worden).
 
Ik heb de pegasus met sportonderstel, maar in de winter rijd ik op de "normale"wielen, dus verschil alleen in banden/wielen merk ik wel.
Het verschil is er, maar voor mij niet hinderlijk. Zoals altijd geldt ook hier, het hangt af van je persoonlijke smaak. Ik houd wel van direct contact, maar er is hier ook wel iemand van het forum geweest die zijn Pegasus velgen wilde ruilen tegen andere 16" exemplaren vanwege het comfort.
Die sneeuwkettingen is waar, standaard kettingen passen niet op de pegasus wielen. (te weinig ruimte over) Handig is wellicht om een setje standaard velgen bij je dealer "erbij te kletsen" en daar winterbanden op te doen, is het kettingenprobleem ook gelijk opgelost. Bovendien zijn brede banden in de sneeuw eerder een nadeel dan een voordeel.
Veel plezier met je aankoop! Het lange wachten kan nu beginnen. Elders op het forum vind je tips om het wachten dragelijker te maken (maar dan gaan we hier wel erg off topic)
 

Dutch

Actief lid
Ik heb zelf Pegasus velgen met het sportonderstel. In de winter heb ik winterbanden op diezelfde pegasus velgen.

Sneeuwkettingen passen daar WEL op. Deze zijn te koop bij de dealer, maar ook bij de ANWB of de Halfords. Let er goed op dat je de juiste maat koopt. Ik heb ze al eens gebruikt en het monteren gaat eenvoudig.

Het is wel waar dat het beter is om smallere banden te gebruiken in de sneeuw. Je hebt dan meer grip doordat de druk op de weg hoger is.
 
@Dutch, zijn dat standaadr sneeuwkettingen of speciale bedoeld voor weinig ruimte in de wielkasten. Die zou ik nodig hebben volgens de dealert als ik met pegasus wielen de sneeuw in zou gaan.
 

sitechris

Donateur
vanaf 26 juni heb ik Pegasus velgen met normaal onderstel. Nu heb ik nog vega velgen. Dan kan ik je vertellen hoe groot het verschil is.
 

kobayashi

Nieuw lid
bedankt voor de reacties; nu lig ik al dagen wakker (niet echt natuurlijk) en vraag ik me af of ik wel de beste keuze heb gemaakt met de Pegasus velgen.

Sitechris, als je met de Pegasus velgen hebt gereden, wil ik graag je mening lezen als dat kan
 

sitechris

Donateur
ga ik zeker doen. Ik heb overigens wel met 17 inch velgen en sportonderstel gereden. Ook nog steeds redelijk comfi. Ik denk dat onze combi best mee gaat vallen :)
 

sitechris

Donateur
Ik heb er vandaag voor het eerst mee gereden, zeer tevreden over. Qua comfort merk ik nauwelijks verschil, een heel klein tikkie steviger. De besturing is klein beetje zwaarder (lekker) en je hangt wat minder in de bochten. Echt een prima combinatie. Je kunt het rustig doen.
 

kobayashi

Nieuw lid
Ha! Dank je wel, Sitechris

Een extra argument om het vrouwtje te overtuigen: Een collega van haar had haar verteld van het verminderd comfort bij grotere velgen, en ze vond de Vega velgen mooier en eleganter. Bijgevolg is ze bij de dealer gaan vragen of deze nog konden worden veranderd.

Ik weet dus nog niet wat het gaat worden, want het is dus wel zo dat mevrouw de meeste filekilometers gaat maken met de nieuwe wagen, ik ga lekker met de fiets naar 't werk.
 

SkodaManiak

Actief lid
Ik heb er vandaag voor het eerst mee gereden, zeer tevreden oen ver. Qua comfort merk ik nauwelijks verschil, een heel klein tikkie steviger. De besturing is klein beetje zwaarder (lekker) en je hangt wat minder in de bochten. Echt een prima combinatie. Je kunt het rustig doen.

Sitechris,

Welke banden heb je eigenlijk om je Pegasussen liggen? Ik ga namenlijk morgen de Pegasus velgen bestellen en ik ben van plan om Goodyear Excellence te monteren. Ik ben wel benieuwd waar anderen dan mee rijden.

Groeten, Skodamaniak
 

___JC___

Forumguru
Ik heb Bridgestone Potenza RE050 en die bevallen prima.
Super veel grip, zowel op nat als op droog en de herrie valt erg mee.
 

Jager

Actief lid
Zal vanmiddag nog eens kijken, maar volgens mij liggen er bij mij Michelin Pilot Premacy's onder (225/45/17)
 
Bovenaan Onderaan