16485 / 16556 na vervangen sensoren

Space_NL

Senior Member
In mijn O1 had ik vorige maand een aantal storingen, ESP lampje ging soms aan, soms weer uit, en (minder vaak) motormanagement lampje soms aan.

Bij de grote beurt dus ervoor gekozen om luchtmassa meter te vervangen, en tevens de lambdasonde (omdat na 1 sensor de storing nog niet weg was).

dat leek te helpen, maar na een week springt de ESP toch weer aan.

codes uitgelezen, 16485 en 2x 16556

aan de auto merk ik verder niks, maar toch lijkt me dit niet te kloppen.

Iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn waardoor ESP lampje soms aanspringt?
 

Space_NL

Senior Member
ja, absoluut, storingen zijn gewist, auto was gestart en alles zonder nieuwe storingen, maar met wat rijden kwamen er toch weer storingen terug.
 

Ronnie

Forumguru
Misschien een overbodige vraag: Toevallig onlangs andere banden, of wielen gewisseld? Dit omdat een klein verschil in omtrek het Elektronische Stability Program zou kunnen beïnvloeden.
 

Space_NL

Senior Member
Nee, auto in juni/juli gekocht, probleem is ontstaan voor ik iets met de auto gedaan heb, maar zou dus kunnen dat bepaalde banden meer versleten zijn als andere, weet niet of vorige eigenaar gelijk gewisseld heeft. Dat zou ik dan binnenkort moeten merken, over poosje de winterbanden erop, en daarop heb ik nog maar 1 seizoen gereden, dus die zullen nog aardig gelijk zijn.
 

Space_NL

Senior Member
En toen sprong motormanagement lampje ook weer terug aan.

toch maar weer terug naar garage om weer nieuwe foutcodes uit te lezen....
 

TimT

Forumguru
Misschien een overbodige vraag: Toevallig onlangs andere banden, of wielen gewisseld? Dit omdat een klein verschil in omtrek het Elektronische Stability Program zou kunnen beïnvloeden.

Ik rij op 205/55/15 in de zomer en op 165/65/14 in de winter. Heb ook problemen met een blijvend brandend ESP lampje. Zou dat dan hierdoor kunnen worden veroorzaakt? Zit ook een sporadische storing in de ABS pomp.
 

Joske

Forumguru
Als ik zo even snel reken zit je toch met een verschil van 4 a 5mm diameter op jouw zomer en wintercombinatie. Ik zou eens moeten kijken wat de toegestane velg-band combinaties zijn voor jouw auto. (denk dat ze wel in downloadcentrum staan)

edit: zie volgende link: http://www.skodaforum.nl/forum/threads/octavia-1-toegestane-wielen-en-banden.16919/

geen van beide combinaties zie ik er tussen staan.. ben geen bandenexpert, dus geen idee wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. ABS lijkt me technisch gezien wel mogelijk dat die daar een storing op zou genereren.
 

TimT

Forumguru
Ik zal nog even op de banden kijken, kan heel goed zijn dat ik me vergist heb.

Ja inderdaad een klein beetje vergist.. Moet zijn 205/55/16 (Zomer) en 175/80/14 (Winter).
De winterbanden heb ik bij de auto gekregen toen ik hem kocht.
 
Laatst bewerkt:

Space_NL

Senior Member
Maar ESP zou toch last moeten hebben van verschil tussen banden, als alle 4 gelijk zijn (allemaal iets groter, of allemaal iets kleiner) zou dat toch niet heel erg moeten zijn? Ik heb er volgens mij gewoon een normale maat onder liggen, maar zou er naar kunnen kijken natuurlijk...
 

Space_NL

Senior Member
Vandaag auto weer bij de garage gehad,

heel lijstje minder vaak voorkomende problemen onderzocht (bedrading, luchtlekkage, etc etc)

Conclusie word toch: Auto rijd prima, je merkt er niks aan, alleen lampje ESP gaat willekeurig aan en uit.

Geen kosten meer aan maken, en gewoon doorrijden totdat ofwel de motor minder gaat lopen en/of het lampje permanent gaat branden. Nu is het niet vindbaar....
 

guitar_billy

Senior Member
even zoeken op het internet levert zo maar deze aardig identieke gevallen op :

http://www.motor-talk.de/forum/hilfe-ursache-von-fehlercode-16556-16485-t4561412.html
in het Duits, maar gaat om de LMM en gasklep reinigen.

http://www.skodacommunity.de/skoda-...euchtet-sporadisch-octavia-tour-bj-2008-1-6l/
deze ook Duits, veel gepraat over LMM, lambda sonde en een AGR klep suggestie.

in beide gevallen is het uiteindelijk opgelost, maar pas goed op! Want er zijn vaak meerdere oorzaken en meerdere oplossingen, kijk bv hier :
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16485/P0101/000257

voorbeeld :
1). Als een lambda sonde een foutmelding geeft, kan het ook zijn dat die niet defect is maar omdat de door de lambda sonde gemeten waarde echt buiten de norm is.
2.) Een koelwater sensor kan de motor compleet waardeloos laten lopen als die bij een koude start al een temperatuur van 90C afgeeft (geen foutmelding van de sensor want de waarde is plausibel).
Even een paar voorbeelden om duidelijk te maken dat foutmelding geheugens goede hulpmiddelen zijn maar op zichzelf niet heilig zijn.
Dus ga niet lukraak onderdelen vervangen.

success.
 

Br3cht

Actief lid
En eens uitlijnen, heeft natuurlijk niets met de motor te maken.
Maar wij hadden ook 2 klanten met het esp lampje dat af en toe pinkte.
Laten uitlijnen en geen probleem meer gehad daarna.

Wat we ook eens voor hadden met een A4, af en toe het lampje van esp aan na 10km ook motorstoring.
Nu was de injector stuk gegaan, deze vervangen en het lampje van esp was ook weg.
(was een 1900tdi)
 

Space_NL

Senior Member
Vandaag de wintersloffen er onder laten leggen, maar ook dan springt lampje soms nog aan. lijkt dus niet aan de banden te liggen ...

en inderdaad Guitar_billy, ga zeker niet verder willekeurig zaken vervangen meer ..!
 

Space_NL

Senior Member
Storing is soort van permanent geworden,

heb vorige week bij de garage uit laten lezen, naar 16485 en 16556 nu ook 16825 erbij gekregen.

Uiteraard zonder storing de garage uit (gereset) maar na 1 dag beide lampjes weer aan... blijft spannend zo..
 

Tachi

Actief lid
Heeft de auto niet twee lambdasensoren? Eén voor de katalysator en één na. Welke is vervangen?

En zijn de storingen intermittent d.w.z. sporadisch? Dat kun je bij het uitlezen zien. Dat betekent dat het storingslampje pas brandt als het aantal storingen boven een bepaalde drempel uitkomt. Dat betekent ook dat het lampje na verloop van tijd vanzelf weer uit kan gaan.

Je hebt precies van die storingen die door van alles en nog wat veroorzaakt kan worden. Het blijft dus gissen. De storingen keren terug dus het kan niet meer aan de onderdelen liggen die je vervangen hebt.
Kijk op de site van Gerrit Speek voor een oplossingsrichting.

Wat is je motorcode? Wat voor soort ritten (stad/snelweg) rij je vaak en hoeveel km rij je per rit gemiddeld.
 

Joske

Forumguru
Motorcodes voor een 1600cc O1 benzine uit 2003 zijn volgende mogelijkheden:

AEH / AKL of BFQ
 

Space_NL

Senior Member
Motorcode moet ik opzoeken,

Er zijn twee sensoren vervangen, met beurt erbij een mooie 800 euro...

Mijn auto rijd 2x per dag 16km, en daarnaast regelmatig (minimaal elke 2 weken) ritten van 200 - 400km per rit.
Totaal altijd tussen de 25 en 30k per jaar.

De lampjes gaan nu bijna nooit meer uit, feitelijk ben ik gewend geraakt dat ze beide altijd branden (het valt me nu juist op als er eens 1 niet brand, zoals na de beurt heel eventjes..
 

Joske

Forumguru
simpel te vinden:

zoek in de koffer naar een sticker met allemaal codes op (te vinden onder de bekleding waar het reservewiel ligt).
 
Bovenaan Onderaan