16 inch met wieldoppen

Rick Blaine

Actief lid
Hallo,
Ik heb vandaag mijn nieuwe winterbanden binnengekregen van Autobandenmarkt.nl en deze alvast met de stalen velgen naar mijn garage "verscheept" zodat hij ze binnenkort kan monteren/balanceren. Nu heb ik 16" stalen velgen gekocht en hierop wil ik graag originele Skoda wieldoppen monteren. Bij de dealer zeiden ze dat dit nogal precies komt met de pasvorm dus willen ze eerst een wiel zien om te proberen wat er gaat passen. Maar ik vraag me af of er hier ook mensen zijn die hiermee al ervaring hebben? Dus welke 16" Skoda wieldoppen er passen op 6,5Jx16 stalen velgen? (deze zijn identiek aan die van de VW Bora bijvoorbeeld).
 

Rick Blaine

Actief lid
Ja, ik vind de "RIFF" wel mooie wieldoppen, die zitten onder de Yeti en ik mee ook onder de Superb. Maar eens kijken of dat gaat passen. Weet jij toevallig hoe duur die ongeveer zijn bij de dealer?
 

Monteurtje

Forumguru
Heb even een prijs voor je opgezocht. Per stuk zijn ze duur. 40,- euro. Per set (4 stuks), dat is dan een accessoire, dan kost dat 99,- euro.
Je zou ook een dealer in de buurt kunnen vragen of die nog wat heeft liggen. Want dat hadden wij ook wel eens. Als onder een nieuwe auto LM velgen kwamen, dan hadden we de stalen velgen en wieldoppen over. Die raak je tegen de winter vaak weer kwijt met winterbanden. Kun je ze ook meteen passen.
 

Rick Blaine

Actief lid
Dankjewel, honderd euro had ik al zo'n beetje in gedachten. Ik meen dat ze ook zoiets vertelden bij de dealer, dat ze altijd wel iets hadden om in elk geval te proberen of ze zouden passen. Ik ga het gewoon proberen, ik heb liever voor 100 euro een paar fraaie en originele wieldoppen dan dat ik voor 30-40 euro van die "nepperds" heb, daar krijg ik spijt van denk ik. Als het zover is zal ik zeker een fotootje posten op het forum :)
 

Rick Blaine

Actief lid
Het past! Ik heb ze vanochtend besteld en kan ze maandag ophalen. Begin november gaan de winterwielen er dan onder, het staat vast heel mooi (zoals hieronder in een shopje te zien is) :super:

o1combi1.jpg
 

Rick Blaine

Actief lid
Update:
Helaas kwam ik er achter dat er aan de binnenkant van deze doppen een uitstekende plastic ring zit, met daarin uitsparingen voor de wielbouten. Nu zijn deze doppen gemaakt voor de Superb en Yeti, met 5x112 als steekmaat. Voor mijn 5x110 is dat dus te groot, gevolg is dat die ring/richel precies uitsteekt in het middel van de boutgaten...

Kortom, die richel moet weg. Ik heb een diamantzaagje voor mijn dremel gekocht en ga mij hier komend weekend aan wagen. Heb gelukkig nog een paar wielbouten van de auto van mijn vrouw liggen om te proberen of het past als de bouten in het wiel zitten. Het zal wel goedkomen denk ik, maar toch niet zo gemakkelijk als gehoopt dus. De garage had er ook niet aangedacht om hier op te letten toen ze de dop op mijn wiel probeerde (zonder bouten). Enfin, ik wil ze wel graag gebruiken dus we gaan ervoor :)
 

EdK

Forumguru
En als je twijfelt na het dremelen of ze bij hogere snelheden blijven zitten, dan gewoon een tyrap door wiel en over wieldop halen op 3 of 4 plekken.
Blijft hij zeker zitten de winterperiode.
 

Rick Blaine

Actief lid
Ja, die heb ik ook al aangeschaft, goede kwaliteit en "transparant". Die ring heeft dan wel geen klemfunctie bij de wielbouten, maar hij zorgt wel voor wat meer stijfheid in de dop, die ben ik straks dus kwijt.
 

Rick Blaine

Actief lid
Het "dremelen" is klaar, het viel uiteindelijk best mee. Met een slijpschijfje van Dremel ging het prima (bril dragen aanbevolen!). Zie hier het begin van de eerste wieldop. Na de uitsparingen eruit te hebben geslepen kun je met je vingers gemakkelijk de bramen eraf vegen. Daarna heb ik de boel hier en daar nog wat netter gemaakt met de slijpschijf.
Omdat de massa die ik heb weggehaald vrij constant is en ook dichtbij de naaf zit heb ik goede hoop dat ik met deze actie geen onbalans heb veroorzaakt :)
Getest met een paar lossen wielbouten en nu is er ruimte genoeg, hopelijk passen de Skoda wielbouten ook (daarvan heb ik geen reserve) maar dat zal wel goedkomen.

skodatempel001.jpg
 

andrehj

Forumguru
Volgens mij veroorzaak je met deze aktie wel degelijk onbalans en daarom zou ik de andere twee uitstulpingen ook wegslijpen. Ga maar na, de loodjes op je velg zijn vaak maar een paar gram en leg al dat weggeslepen plastic maar eens op de weegschaal....
 

Rick Blaine

Actief lid
Hoi. Natuurlijk heb ik alle uitstulpingen weggeslepen, deze foto is halverwege de 1e dop gemaakt, zodat de originele situatie ook nog zichtbaar was :)
Overigens woog het weggehaalde plastic van alle wieldoppen samen minder dan 1 balanceerloodje merkte ik net.
 

FredV

Banned
ach, het is kracht maal arm, en dat kleine beetje plastich wat er achter blijft zit dicht bij de as, dus geeft minder onbalans dan wanneer het aan de rand van de velg zou zitten. Denk dat die onbalans dan ook reuze mee zal vallen als RB het zou hebben laten zitten.
Maar dan hadden ze niet gepast...
 
Bovenaan Onderaan