12v accu leeg

Gisteren na een rit van een uur op de snelweg de auto geparkeerd en einde dag bleek de 12v accu helemaal leeg.
De auto deed niets meer.
Wegenwacht heeft onder motorkap een starthulp op de + en - aangesloten en de auto start weer.

Volgend de wegenwacht is dit een heel bekend probleem. 12x per dag.
Moderne Hybrid auto rijden te veel op de hoogspannings accu en daarom laad de 12v accu niet op

Is dit iets wat iemand ook al heeft meegemaakt ?

Plus, ik ben alle instellingen van de auto kwijt. Complete reset. Skoda had toch wel een kleine accu kunnen plaatsen om de settings te bewaren !
 

Bakkertje

Forumguru
De 12v accu van de PHEV's worden via de hoogvolt accu geladen via een spanningsomvormer (DC naar DC) dat wordt geïnitieerd zodra de auto op ready staat (op contact) en zodra de auto aan de laadpaal staat. De PHEV's hebben dus geen conventionele dynamo voor het laden van de 12V accu.

Als de accu leegloopt dan lijkt er mij toch iets niet helemaal goed te zijn (modules die actief blijven of Accu defect?).

Zelf (gelukkig) nog nooit meegemaakt in de 4,5 jaar dat ik de auto nu heb.
 

ertromp

Forumguru
Lijkt me zeer sterk dat de 12V batterij bij de eHybrid niet geladen zou worden.
Heb mijn eHybrid sinds april dit jaar (met trouwens de laatste software versies op alle modules) en totale ontlading niet meegemaakt
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Ik heb dit ook met mijn ID3 drie keer gehad. ANWB. Acculader erop en klaar. Maar het gebeurde alleen als ik de auto aan de laadpaal had en tot 100% laadde. Dan was mijn 12 volts accu in eens leeg.
 

GerbenL

Nieuw lid
Afgelopen zaterdag had ik het zelfde probleem, anwb heeft de accu een boost gegeven en sinds dien is het weer goed.
Vandaag gaat de auto naar de garage om hem uit te lezen. Hoop op een slechte accu.

Heeft iemand hier de oorzaak al van gevonden?
 

willemc650

Senior Member
Actions open for the following vin number:

Brand: ŠKODA

S-Update to PV4 (90EE)

Start date : 23-06-2025

For Superb and Kodiaq vehicles from a limited production period, there is a risk that the following complaints may occur due to software errors: • Error messages may pop up sporadically when starting the vehicle • Discharge of the 12V battery • Failures of assistance systems • Failures when displaying the map on the display • Sporadically the engine cannot be started, the starter does not turn For the affected vehicles it is necessary to update the baseline to PV4 and replace the 12V battery if necessary.
 

MHaas

Lid
Een collega van mij heeft een Cupra Terramar VZ Performance PHEV met het zelfde probleem. Snachts aan de thuislader en smorgens 12v accu leeg. Cupra geeft aan dat er een update in de maak is maar nog niet is vrijgegeven...Dan zou je toch zeggen, Terramar, Tiguan, Kodiaq...all the same.
 
ID serie dus ook. Bij mijn ID3 was het dus enkele keren dat ik aan de lader stond. De rij accu 100% 12volts accu leeg. Een soort kortsluiting. Terwijl ik hoorde dat de 12volts accu bij EV opgeladen wordt van uit de rij accu en er geen dynamo is. En dus is het raar dat bij laden aan een laadpaal je 12volt leeg getrokken wordt terwijl het alleen de andere kant op opgeladen wordt
 

ertromp

Forumguru
Heb zelf een Tiguan PHEV, laad alleen maar thuis en nu in ca 4 maanden gebruik gelukkig geen lege 12V accu meegemaakt. Als ik in de avond bijvoorbeeld uit Den Helder kom gaat de auto aan de laadpaal en de volgende ochtend er af en rijden maar weer. Geen problemen gehad. Oh toch 1-tje dat coating klepje middenconsole los laat. Wordt onder garantie vervangen
IMG-20250826-WA0003.jpg
 

GerbenL

Nieuw lid
Zojuist mn octavia plug-in weer opgehaald bij de garage, na het doormeten van deze kwamen ze erachter dat de accu kapot was en moest worden vervangen. Valt hier dus mee

Heb nagevraagd en idd de 12v accu wordt geladen vanuit de rij accu. We rijden hier alleen maar korte elektrische ritjes dus de benzine motor wordt nauwelijks gebruikt. Maar dat moest geen probleem zijn.

Qua software had ik de laatste versie.
 
Bovenaan Onderaan