120 Watt uit de 12v aansluiting.... maar hoe lang dan?

Ik heb inmiddels toegang tot de handleiding van de Superb IV PHEV, en daar staat in dat je 120 Watt uit de 12volt aansluiting mag trekken. Er staat ook nog bij dat je wel moet uitkijken voor ontlading van de 12 volt accu. Hartstikke prima, maar de hamvraag is dan een beetje hoe lang je die 120 Watt er uit kunt trekken.

Dat is nog niet zo'n eenvoudige vraag, want als accucapaciteit van de 12 volt accu matig is dan wordt die accu bijgeladen zodra de auto aan staat. Het is me wel duidelijk dat dit dus niet gebeurt als de auto uit staat, vandaar dus de waarschuwing om ontlading te voorkomen. Echter, wat gebeurt er nou als je 120 Watt trekt en de auto staat aan? Ontstaat er dan een soort pass through situatie als de 12 volt accu onder een bepaald niveau komt, of kan dat niet tegelijkertijd?

Een punt wat de zaak helemaal onbegrijpelijk maakt is dat er wordt gesteld dat je een half uurtje wel 180 Watt uit de 12volt aansluiging kan trekken mits de motor daait. Daar begrijp ik helemaal niets van. Zoals ik het begrijp is er helemaal geen aparte dynamo die meeloopt met de verbrandingsmotor om de 12 volt accu te laden, maar gebeurt dat uitsluitend uit de hoogvoltaccu die kennenlijk ook als er nooit een laadpaal wordt aangedaan hiervoor voldoende energie uit het regeneren weet te halen. Ik heb de indruk dat hier bedoeld wordt dat de auto aan moet staan, en dat de handleiding hier een beetje halfslachtig is omgewerkt vanaf de ICM versie. Als ik daar gelijk in heb, dan zit daar ook een aanwijzing in dat de hoogvoltaccu een rol speelt tijdens het gebruiken van de 12volt aansluiting, immers, de auto moest ook aanstaan voor het bijladen van de 12volt accu. Echter, het zou theoretisch ook nog kunnen dat hiervoor per se een elektromotor als generator nodig is in plaats van de hoogvoltaccu. Al met al geeft de handleiding hier niet veel duidelijkheid. Het is alleen maar "pas op voor ontlading".

Wat me ook irriteert is dat er niets wordt gezegd over hoe zich dit verhoudt tot het gebruik van de USB-C poorten. Als ik het goed begrijp doen de aansluitingen voor 45 Watt gecombineerd, en de aansluitingen achter ook 45 Watt gecombineerd. Dat is opgeteld al 90 Watt, wat maarliefst 75% is van 120 Watt, maar daarbij is er geen enkele waarschuwing voor ontling van de 12 volt accu, waarbij we dan ook weer in het duister tasten t.a.v. het waarom van het uitblijven van deze waarschuwing. Daar komt nog bij dat het ook kan optellen. Ik geloof best dat de USB-C poorten op een aparte zekering zullen zitten, maar als die naast de 12-volt aansluiting ook volledig belast worden gaat het over zelfs net iets meer dan 180 Watt.

Praktisch relevant deze vragen? Valt misschien wel mee. Maar het is wel zo dat je deze auto tot in hoge mate als een 1persoons of 2persoons camper kan gebruiken. Met een elektrische deken kan dat ook bij koud weer. Een dompelaar voor koffie of thee is ook handig. Laptops eten ook zo 100 Watt als ze naast verbruik ook hun accu laden. Het wordt bij zo'n casus al met al toch wel fijn om iets preciezer te weten wat er wel en niet kan en waarom in plaats van alleen maar "pas op voor ontladen".

Tees

Donateur
Het is nogal een verhaal wat je uitvraagt, maar ik ben wel van de pragmatische oplossingen: als je echt van plan bent de 12V accu aardig te gaan gebruiken, lijkt het me verstandig om een spanningsmeter in een van de 12V aansluitingen te steken. Als de accuspanning dan onder een bepaalde waarde valt (ik zou denken ergens in de 11.x V) dan is t tijd om actie te ondernemen. Een apparaat met een hoorbaar alarm lijkt me dan wel handig.

EdK

Forumguru
Leuk die 230V wcd in een wagen, maar mijn advies is om die alleen te gebruiken als je rijd !
Sta je geparkeerd en de motor dus uit , dan de verbruiker in de wcd er uit halen.
Nu weet ik niet wat dat ding doet als de accuspanning onder bepaalde waarde komt of hij dan auto uitschakelt ( 230V )
Zou me niet verbazen als dat zo is, ze doen het ook met de media unit als je met contact uit de radio nog laat spelen da gooit hij die na bepaalde tijd UIT.

En hoe kom je daar achter ?? Tsja uit proberen en zorgen dat je een jumpstart hebt of acculader met 230V netspanning vanuit huis....

Pindasaus

Forumguru
Als je toch met een spanningsmeter bezig bent, kan je daaruit een indicatie halen of de 12 V accu wordt geladen.

Voor een volle of bijna volle 12 V accu geldt bij benadering:

< 12,6 à 12,7 V: accu wordt ontladen
13,0 - 13,5 V: de accu wordt geladen noch ontladen, maar de dynamo of omvormer is actief om alles wat 12 V nodig heeft van stroom te voorzien
14 V of hoger: accu wordt geladen

Je zou een spanningsmeter kunnen kopen die je in de sigarettenaansteker steekt om vervolgens een stukje te rijden, parkeren, auto afsluiten, uurtje wachten etc. om te zien wat de auto nou precies met de accu doet.

Mijn Fabia gebruikt pakweg 20 A als hij op contact staat en het start-stopsysteem start na 20 min gestopt te zijn de motor weer. Dan heb je een indicatie hoe ver je kan gaan zonder bij te laden.

Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Tja, omdat men de capaciteit van de accu niet weet, kan men ook niet zeggen hoe lang je een vermogen kan vragen.

Mijn auto heeft ook een 230VAC aansluiting met 2xUSB aansluitingen achterin. In de handleiding staat wel dat die alleen werkt met draaiende (benzine)motor.

De verstandige afslagspanning van een lood-zuur accu is volgens mij idd 11,3V. Maar of je auto dat ook vindt is een tweede. Die wil je de motor ook nog laten starten daarna, wat ook wel lukt met een lagere spanning, maar de accu krijgt dan toch wel een verouderingskuur.

Mijn auto zegt na een tijd met contact aan dat de accuspanning laag is en dat je moet bijladen door te rijden. Doe je niets, gaat het contact volgens mij uit. Spanningen daarbij weet ik niet.

Iig beter dan de S2, die niet waarschuwde en de accu leeg trok tot onder het nog kunnen starten niveau.

"Kamperen" in je S4? Zo vlak is die vloer toch niet? In de Omega station van mijn vader heb ik meermaals op de 2 meter volledig vlakke laadvloer geslapen. Leuke herinnering. Kan wel koud zijn op een luchtbed, onder een oude deken in een slaapzak, erop was o.k.

Elektrische deken kan je vergeten tenzij je hem alleen gebruikt om je bed voor te warmen. Een dompelaar.. vermogen nodig voor een kop heet water?

Laatst bewerkt:
Als je toch met een spanningsmeter bezig bent, kan je daaruit een indicatie halen of de 12 V accu wordt geladen.

Voor een volle of bijna volle 12 V accu geldt bij benadering:

< 12,6 à 12,7 V: accu wordt ontladen
13,0 - 13,5 V: de accu wordt geladen noch ontladen, maar de dynamo of omvormer is actief om alles wat 12 V nodig heeft van stroom te voorzien
14 V of hoger: accu wordt geladen

Je zou een spanningsmeter kunnen kopen die je in de sigarettenaansteker steekt om vervolgens een stukje te rijden, parkeren, auto afsluiten, uurtje wachten etc. om te zien wat de auto nou precies met de accu doet.
Thanks (ook Thees trouwens), dat is een goed idee.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Tja, omdat men de capaciteit van de accu niet weet, kan men ook niet zeggen hoe lang je een vermogen kan vragen.

Mijn auto heeft ook een 230VAC aansluiting met 2xUSB aansluitingen achterin. In de handleiding staat wel dat die alleen werkt met draaiende (benzine)motor.

De verstandige afslagspanning van een lood-zuur accu is volgens mij idd 11,3V. Maar of je auto dat ook vindt is een tweede. Die wil je de motor ook nog laten starten daarna, wat ook wel lukt met een lagere spanning, maar de accu krijgt dan toch wel een verouderingskuur.
O.k., dus die 11,3 V is dan de grens. Er is ook een accu-lampje dat geel gaat branden als de auto "vindt" dat de accu te ver ontladen is. Ik kan daarmee dan ook nog checken of ik met die 11,3 V "volgens de auto" goed zit.
Mijn auto zegt na een tijd met contact aan dat de accuspanning laag is en dat je moet bijladen door te rijden. Doe je niets, gaat het contact volgens mij uit. Spanningen daarbij weet ik niet.
Bij de S4 zou ik dan volstaan met de auto aan zetten, omdat dan de hoogvoltaccu het bijladen van de 12v accu voor z'n rekening neemt, ook zonder dat de benzinemotor draait. Maar of -of onder welke condities - dat inderdaad zo is zou je dan ook aan een spanningsmeter moeten kunnen zien.
Iig beter dan de S2, die niet waarschuwde en de accu leeg trok tot onder het nog kunnen starten niveau.
Nou ja, dat zou ik dan moeten kunnen zien op die spanningsmeter, en als de 12v accu dan onverhoopt om reden x of y niet zou worden bijgeladen door de hoogvoltaccu dan kan altijd nog de jumpstarter in actie komen.
"Kamperen" in je S4? Zo vlak is die vloer toch niet?
Nee, maar daar waar het te laag is kan je het hoger maken.
In de Omega station van mijn vader heb ik meermaals op de 2 meter volledig vlakke laadvloer geslapen. Leuke herinnering. Kan wel koud zijn op een luchtbed,
Luchtbed zou voor mij een no go zijn, dat is al snel te koud, zeker in een auto. Ik zat meer te denken aan vlak maken, en dan meteen ook een beetje thermo-isolerend, standaard matras daarop, tijdens het rijden daar de bagage op, en tijdens het slapen bagage op de voorstoel(en). Moet je bij 2 personen niet te veel zooi bij je hebben.
onder een oude deken in een slaapzak, erop was o.k.

Elektrische deken kan je vergeten tenzij je hem alleen gebruikt om je bed voor te warmen.
Ja, dat zou alleen permanent kunnen als de hoogvoltaccu de 12v accu on the fly zou uppen, maar voor je dat echt zou gaan doen moet je wel echt hebben uitgeprobeerd of dat ook echt zo werkt.

Tees

Donateur
Luchtbed zou voor mij een no go zijn, dat is al snel te koud, zeker in een auto.

Als echte kampeerder wil ik deze toch betwisten: er zijn prima geïsoleerde luchtbedden op de markt. Kijk eens bij Exped, kan je kiezen tussen synthetisch of dons geïsoleerde luchtbedden van verschillende diktes, die desalniettemin aardig klein kunnen oprollen. Ik heb een van de minst geisoleerde voor t kamperen en daarmee zelfs onder het vriespunt (tent)gekampeerd en niet het idee gehad dat de mat te koud was.
Als je een 'standaard' aerobed van Telsell koopt, ja, die zijn ijskoud.

O.k., eerst daar eens op oriënteren. Ik denk dat ik dan inderdaad - voor de koude - niet het goede luchtbed heb. Dat temperatuurschuifje als filter op die website is perfect. Wel jammer dat de meeste luchtbedden niet langer zijn dan 2 meter. Zit je dan, met je nieuwe auto met laadlengte van 220 cm..... :cool:

Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Donateur
Ik zou gewoon een VW buscamper kopen; snap niet hoe mensen zit soort dwaze acties bedenken, gaan slapen in een stationwagen… :sterretjes:

Tees

Donateur
Ik zie dat Exped zelfs een 'Automat' verkoopt :deuk:. Blijkbaar ben je niet de enige die zoiets wil. Alleen is de langste maat van Exped ook rond de 2 meter volgens mij. Voor mij, met 1.97m, is dat prima te doen, maar ik slaap thuis ook 'slechts' op een 2m matras.

Eltjo

Forumguru
slapen in een stationwagen
gaf mij een soort vrijheidsgevoel. Net zoals een paar nachten in mijn 6 meter open zeilbootje onder de dektent met een keer 's nachts onweer.
Een vriend van mij is loods in de Europoort, maar vind het simpele van mijn zeilboot leuk. 6 is wat anders dan 300 meter lang.

Nu boek ik onderweg naar PL een hotel waar je nog 's nachts elektronisch kan inchecken omdat je niet weet wat het verkeer onderweg doet.

Accusspanning
Ik heb een simpele Ali 2x USB sigarettenplug die de accuspanning met led's weergeeft.
Bij kalibratie week deze van 4 tot 15V max. 0,1V af.

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ga voor een "zelf-opblazende" slaapmat eens bij een goeie kampeerzaak langs (Bever, Vrijbuiter, etc.), die hebben ze in soorten en prijsklassen. Wij hebben gedurende vele jaren tentkamperen veel plezier gehad van Therma-Rest matten: slechts een goeie 5cm dik en daardoor met een klein beetje moeite tot een dun rolletje te comprimeren.

Bovenaan Onderaan