12 volt in de kofferbak, hoeveel ampere

Chatslet

Forumguru
Ik heb bij de dealer een 12 volt aansluiting op de geschakelde plus in de kofferbak laten aanleggen. Vorige week een koelbox er aan gehangen en pang niets meer. Flink zoeken naar een doorgebrande zekering maar zo bij de 10, 15 en 20 amp niets kunnen vinden. Uiteindelijk dan maar alle zekeringen vanaf 7,5 amp vervangen. Aansluiting werkte nog steeds niet. Bleven over, de 5 amp mini zekeringen. Deze allemaal vervangen en ja hoor, de aansluiting in de kofferbak doet het weer. Maar, 5 amp lijkt me een beetje weinig? De koelbox trekt 90 watt, 5 amp is maar 60 watt en ook het compressortje laat de 5 amp zekering er uit knallen dus kan er eigenlijk weinig mee, was namelijk niet van plan om mijn telefoon in de kofferbak op laden. Lijkt me ook niet echt een gangbaar amperage voor een 12 volt aansluiting.
Zijn er meer mensen die een 12 volt aansluiting in de kofferbak hebben laten bouwen? En op hoeveel ampere is die afgezekerd? Ben erg benieuwd wat gangbaar is voor dat ik hier mee naar de dealer terug ga.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja, heb ik ook.
Geen idee wat hier voor zekering op zit. Misschien moet ik dat maar gewoon navragen bij Vepreda die 'm vorig jaar heeft ingebouwd (heb ook een Electrolux campingkoelkast, maar die heeft er nog niet aan gehangen).
 

Skoody Boo

Actief lid
in mijn boekje staat max 120 watt voor zowel de sigarettenaansteker als de 12v in de kofferbak, en dan wordt waarschijnlijk bedoeld 120 watt voor beide bij elkaar opgeteld. Die zijn afgezekerd met 15 ampere, zekeringnr 47. Bij mij is het fabrieksaf, geen greenline maar tsi (voor als dat uitmaakt).
 

Chatslet

Forumguru
Staat bij mij ook in het boekje. De aansluiting voor in lijkt ook op een andere zekering te zitten want die heeft het al die tijd gedaan. Geen idee of dat een 15 ampere exemplaar is. 120 watt lijkt me iets van 10 ampere maar wellicht dat ze een marge hebben aangehouden.
 

Skoody Boo

Actief lid
Maar als jouw dealer dat heeft aangelegd, zou ik vooral even met die dealer gaan praten. Is daar apart een kabel voor getrokken? Die weet dan wat voor kabel dat is.

Eigenlijk vind ik dat jij mag verwachten dat als je zo'n aansluiting laat maken, die ook voldoet aan de specs van het boekje. 3 keer zo weinig vermogen is in ieder geval belachelijk. Zou ze maar laten weten dat ze het mooi even op een andere zwaardere zekering mogen zetten.
 

Cordoba

Forumguru
Normaal is de zekering altijd een stukje hoger, zodat stroompiekje bij inschakelen niet direct de zekering er uit laat knallen. Daarnaast ook een kwestie van draad trekken die voldoende stroom aan kan zonder heet te worden.

10A lijkt mij ook het minimum voor een bruikbare aansluiting, het enige (normale) wat je er anders mee kunt is de accu van een oplaadbare lamp opladen (sommigen hebben die in houder in de kofferbak, en op de 12Vplug aangesloten om te zorgen dat ie altijd opgeladen is.
 

andrehj

Forumguru
5 ampère is wel erg weinig voor een 12V aansluiting in de kofferbak, gebruikelijk is minimaal 10A. Maar je kunt de zekering niet zomaar vervangen door 10A! Voordat je dit doet zul je eerst moeten verifiëren of de bedrading dik genoeg is (waarschijnlijk wel, want voor 10A is maar 1mm2 nodig om oververhitting te voorkomen, of je dan nog genoeg spanning aan het eind over hebt, is een ander verhaal) en of de positie in de zekeringkast (waar de extra zekering is geplaatst) deze extra belasting wel aan kan.
 

Chatslet

Forumguru
Ik begrijp dat ik er niet zomaar een zwaardere zekering bij kan plaatsen. Ik weet ook niet waar de zekering nog meer voor wordt gebruikt. Voor zo ver ik heb kunnen zien functioneerde alles nog en ik snap ook niet waarom ze de aansluiting niet aan de geschakelde plus van de trekhaak hebben gehangen want die hebben ze toen ook geplaatst. Jullie antwoorden bevestigen in iedergeval al wat ik dacht, dat dit dus gewoon niet normaal is. Ik ga de dealer morgen ook even bellen. Ik verwacht van ze dat ze de 12 volt aansluiting opnieuw gaan aanleggen met de juiste bedrading en minimaal op 10 ampere afgezekerd. Met minder neem ik in ieder geval geen genoegen.
 

Cordoba

Forumguru
@Chatslet: misschien hebben ze wel een draad getrokken die dik genoeg is, maar dat zullen ze moeten weten. In dat geval is het een kwestie van een zwaardere zekering erin en klaar. Als de draad niet dik genoeg is, en je stopt er een zwaardere zekering in, zal de te dunne draad gloeiend heet worden bij gebruik, en heb je kans dat ie de rest van de kabelboom waar de draad bij is gestopt, ook opstookt/beschadigt.

Overigens zijn er ook zekeringen met stappen van 2,5 A: ik kwam een poosje terug minizekeringen van 7,5 en 12,5 Ampere tegen, en ik dacht ook nog 2,5 (of was dat 3 A?).
 

Chatslet

Forumguru
Vandaag even gebeld en het probleem uitgelegd. De constante spanning op de trekhaak bleek ook te ontbreken terwijl deze wel was bijbesteld. Ze gaan nu uitzoeken wat er intern in de communicatie is fout gegaan en vrijdag de 13e (wat een datum) wordt ik met de auto verwacht. Ik zal in ieder geval voor die dag nog even op papier zetten wat ik precies verwacht want ik heb het idee dat de communicatie tussen verkoop en werkplaats daar niet helemaal soepel verloopt.
 

Chatslet

Forumguru
Zo. vanochtend de auto even langs gebracht. Zoals altijd vriendelijk geholpen en ze gaven aan dat er waarschijnlijk iets fout is gegaan omdat ze de 12 volt in de kofferbak normaal op 20+ amp afzekeren. Trekhaak aansluiting gaan ze ook even na kijken en als alles goed gaat kan ik de auto vandaag nog op halen. Heb een Felicia als leenauto mee gekregen, best wel een apparte ervaring om daar in te rijden maar ik mis mijn Faab wel.
 
Bovenaan Onderaan