12 V aansluiting voor GPS

Fokke

Nieuw lid
Hallo Allen

Ik sta op het punt om een Fabia Combi aan te schaffen.

Ik heb een Garmin GPS. Ik zag dat de 12V aansluiting bij de handrem zit. Ik vind het niet fijn als de voedingskabel (annex verkeersinfo-antenne) helemaal langs de versnellingspook en over het dashboard moet gaan lopen om naar de GPS te gaan. Dus ik wil mijn garage vragen om ergens een aansluiting te maken. Maar waar?

Heeft iemand dit al gedaan en zo ja waar heeft hij of zij een geschikte plek gevonden? Ik heb vaak mijn GPS linksonder op het voorraam, maar ik wil wel de vrijheid houden om dit te kunnen verplaatsen. En ik wil natuurlijk zo min mogelijk bende op mijn dashboard. Suggesties?
 

Fokke

Nieuw lid
Dank je wel Snelle. Als daar links plek is voor de aansluiting is dat wel heel elegant. De plug van mijn Garmin is nogal fors omdat er wat electronica in zit denk ik. Snap nog steeds niet waarom ze dat daarin moeten doen maar dat is voer voor een ander forum. :-)
Ik zal het mijn garage voorleggen. Misschien heeft de Fabia daar ook wel een luikie.
 

Cyrus

Actief lid
Schroef de aanstekerplug van je GPS maar eens open. Je zult zien dat er hooguit een zekering en wellicht nog een weerstandje in zit (zodat de spanning van 12V naar 5V gaat) maar dan heb je het wel gehad.

Je zou een aftakking kunnen maken van de radiobekabeling, van daar pak je de geschakelde 12V en een massakabel op; die draad leid je dan tussen de ventilatieroosters door naar bovenop je dashboard.
 

Witte Yeti

Actief lid
Tot voor kort had in mijn navigator (Garmin Nuvi) aangesloten op het 12V stopcontact tussen de voorstoelen.Het nadeel van dit stopcontact is, dat er spanning op blijft staan als je de sleutel uit het contactslot haalt.

Dit heb ik bij mijn Yeti als volgt opgelost:
Benodigdheden:
- adapter voor vlakke zekering met aftakking (Conrad.nl € 5.99) foto 1
- 12V verlengsnoer +/- €6,- (foto 2)
- kabelschoentje met oog
- vlakke zekering 2 of 3A

Om de bestaande kabel van de navigator intact te laten heb ik gekozen om een 12V verlengkabel te kopen, waarvan ik alleen het contradeel gebruik en ongeveer 10cm kabel.
Aan de linkerkant van het dashboard zit de zekeringkast (foto 3), om het geheel goed te monteren is het handig om behalve de deksel ook de kunststofbehuizing er omheen te verwijderen (7 torx schroeven)
Op de plek van zekering nr 6 komt nu de adapter met aftakking.
In deze adapter komen 2 zekeringen, zekering nr.6 (15A) en een nieuwe zekering van 2 of 3A.
Aan de adapter zit een rode draad met blauwe kabelschoen(zie foto) sluit hierop de + aan van het contradeel 12V verlengsnoer.
Op de andere draad van het contradeel (aarde) komt het kabelschoentje met oog en dit kabelschoentje heb ik vastgezet onder een schroef aan de bovenkant van de zekeringkast.
In het contradeel komt nu de 12V stekker van het snoer van de navigator, dit geheel past precies naast de zekeringkast. Om rammelen te voorkomen heb ik er dun schuimrubber achter geplakt.

adapter voor vlakke zekering met aftakking
adapter voor vlakke zekering met aftakking.jpg
12V verlengsnoer
12V verlengsnoer.jpg
zekeringkast zijkant dashboard

zekeringkast zijkant dashboard.jpg

De aansluitdraad naar je navigator kan je dan zelf bepalen waar je die wilt hebben.
 

Fokke

Nieuw lid
Enorm bedankt voor je mooie en uitgebreide uitleg. Ik hoop dat er in een Fabia (combi) ook zoveel ruimte is. De truc met de aftak van de zekering is slim. Ik ga straks met mijn garage bellen en zeggen dat de koop doorgaat en dat ik enkele dingen aangepast wil zien zoals een trekhaak etc. Maar ook dit dus. Aangezien mijn garage er toch aan te pas komt is het voor hem denk ik beter om niet met zo'n zekering aftak te werken maar een 'echt' geschakeld punt te pakken. Maar het is wel goed dat je het meld hier, want als hij er geen gat in ziet kan ik het altijd nog zelf doen op deze manier. En andere lezers van dit forum uiteraard.
 

Witte Yeti

Actief lid
Of je ruimte genoeg hebt is snel te zien door bij de garage even te kijken in de zekeringkast, kwestie van een deksel verwijderen.
De aftakzekering is een prima oplossing omdat je de originele zekering blijft gebruiken en je navigator apart zekert met een 2e zekering.
Het aansluitsnoer naar de navigator heb ik zelf naar het midden van dashboard geleid , net boven de radio komt er een klein stukje snoer naar buiten, de TMC-antenne komt aan de linkerkant van het stuur net boven het dashboard uit (dikke stukje).
Succes in ieder geval en als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb een extra aansluiting gemaakt in het bakje onder de radio:
12Voltplugnr2-b.jpg

De verlichting van de ring is doorgelust vanaf de knop van de achterruitverwarming (zodat ie ook meedimt met de dashboard verlichting) en de aansluitingen zitten aan de achterkant van het bakje met een ISO connector vast, zodat je het bakje makkelijk eruit kunt halen en loskoppelen en ook weer aankoppelen zonder dat er draden verwisseld worden. De constante plus komt vanaf de standaard 12V-plug en ook de massa is aangesloten op de draad die naar de standaard 12V plug gaat.

Ik heb er metalen plaatjes ingezet, waar de aftermarket 12V plug (ca. 5 euro bij automaterialenzaak) gewoon in is verwerkt. metaal plaatjes zwart gespoten en met met een paar kleine schroefjes vastgezet vanaf de buitenkant van het bakje. Zie ook mijn topic voor wat meer foto's: http://www.skodaforum.nl/board/f45/aanpassingen-mijn-fabia-i-combi-16284-3.html
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb overigens ook andere plekken bekeken: helemaal onderaan de middenconsole, in het verticale deel vóór de asbak. Probleem is dat je maar enkele cm's achter deze wand hebt, en dan ben je in de kachel aan het boren, dus je kan de plug er niet kwijt, of je moet er een wandje voor plaatsen dat minsten 5 cm voor de normale wand komt te staan.

Andere plek die ik heb bekeken is in het rijtje waar de achterruitverwarming zit, probleem is dat de gaten en loze paneeltjes in deze strip net een mm of 2 kleiner zijn dan de diameter van de 12V plug, dus dan moet je in het frame daar gaan 'hakken', en dat heeft niet mijn voorkeur.

Ik gebruik de extra plug voor de lader van mijn telefoon, die ik ook als navi gebruik. Telefoonhouder zit op een beugel naast de radio.
 

Fokke

Nieuw lid
Ik meen te herinneren dat het zekeringenkastje bij de Fabia linksonderin zit, boven de koppelingspedaal zeg maar. En dat er wel wat loze ruimte was om een plug en contraplug in te huisvesten. Alleen dan nog naar boven zien te komen met de kabel, en dan nog liefst zo dat het niet geheel definitief hoeft te zijn; ergo dat ik er nog bij kan als ik de Garmin in een andere auto zou willen gebruiken.
We gaan het merken.
 

Cordoba

Forumguru
Zekeringkast zit (zoals bij vrijwel alle VAG-modellen) aan de linkerkant in het dashboard: bestuurdersdeur open, en dan de plaat aan de zijkant van het dashboard eruit wippen.
PICT1031.jpg
 

Chatslet

Forumguru
Bij mijn Fabia 2 zit er achter in het dashboardkastje een rond afdekplaatje ter grote van een 12 volt aansluiting. Ik heb uit diverse engelse forums begrepen dat dit bij de Fabia 1 ook zo is en ze hebben daar in ook een aansluiting weten te plaatsen. Als je er daar eentje in weet te bouwen en aan de geschakelde plus van je radio hangt ben je klaar. Kun je het draadje gewoon tussen het klepje van je dashboardkastje door doen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat het ronde plaatje er alleen zit voor de uitvoering zonder airco, bij die met airco zit er een ronde knop om naar keuze het dashboardkastje te koelen met de airco of de leiding naar de airco dicht te draaien.

Zie foto (is met ander doel gemaakt):
verlichting dashboardkastje.jpg
 

Chatslet

Forumguru
Dat knopje het ik in mijn Fabia 2 ook in het dashboardkastje aan de linker zijkant. Het afdekkapje waar de 12 volt in past zit echter aan de achterzijde. Van wat ik uit het engelse skoda-forum heb begrepen is dat bij de Fabia 1 ook zo. Ik heb alleen het topic niet zo snel bij de hand omdat ik destijds uiteraard voor de Fabia 2 zocht.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zal nog eens kijken, of het in de NL-uitvoering ook zit. (Misschien zit het alleen in de Engelse uitvoering, zodat ze zonder boren, alsnog het stuur aan de goede kant kunnen plaatsen. :winkie:
 
Bovenaan Onderaan