1.9tdi diy hulp gevraagd

Niels83

Forumguru
Het gezeik met mijn auto blijft zich opstapelen.

Ik zal even een opsomming doen van de klachten.
- Kraak op de drempels vermoedelijk de schokbrekers. Hoe kom ik er achter dat het dit is en niet bijvoorbeeld de motorsteunen?
- achterruit verwarming werkt niet. draadjes is niks aan te zien, contacten in de achterklep schoon gemaakt en ingespoten met wd40. De schakelaar geeft links naast het stuur een klik. Hoe en waar op de draaf kan ik het beste de stroom meten?
- de uitlaat.. 1 schil van de demper is aan de achterkant rondom door geroest. Zit rammelt heel irritant. Is het vervangen zo makkelijk als het lijkt? Pijp doorsnijden, nwe eindstuk er op klemmen en in de rubbers hangen?
-De koude auto geeft steeds een storing waarbij het abs lampje gaat branden, het uitroepteken en de stuurbektachtiging. De buitenverlichting knipperd en de stuurbekrachtiging valt weg. Geen idee wat dit nu weer is. Het gebeurd als ik stil sta en stuur en alleen als die koud is. Ik vermoed zodoende een zwakke accu of zwakke dynamo.

Los van het gewone onderhoud een vermogen als ik het laat doen.. ik wil de meeste dingen zelf gaan doen. Ik ben wel handig maar weet weinig van auto's. Dus hoop dat jullie willen mee denken.

De auto rijdt heel fijn. Maar het waren 8 lastige eerste jaren. Heb de auto nu sinds mei. Als ik het verlies me kon veroorloven deed ik hem weg. Maar in deze staat is hij schrootprijs waard.

Heeft iemand ervang met DHZ garages. Is het gereedschap voorhanden? Weet iemand een goede en betaalbare DHZ rond Amersfoort?
 

turboturbo

Forumguru
Als beginnend sleutelaar heb je vwb de problemen met de auto niet zoveel opties, naar mijn idee. Het zijn hele specifieke mankementen waarbij je toch echt wel monteurkennis en -vaardigheden nodig hebt als ik het, zelf ook beginnend doe het zelver, zo lees.... Daarnaast is het een vrij jonge / moderne auto waarbij zelf sleutelen m.i. wel een iets hogere risico met zich mee brengt (gevoeliger techniek en electronica)

Ik denk dat de simpelste besparing nu is om voortaan de slijtage zaken zelf te gaan doen: olie, filters, bougies (heeft jouw diesel niet), remmen. Dat heb je relatief snel onder de knie.

Vergis je niet dat je aardig moet investeren in gereedschap; niet alles heeft elke DHZ in bezit (althans dat is mijn ervaring; vaak ontberen ze kritieke tools voor een bepaalde klus, of sommige dingen zijn nu eenmaal handig om zelf te hebben (sleutelset))

Ik zou toch met deze lijst met problemen naar een VAG specialist of andere hele goede garage gaan zodat je én geen last hebt van een hoog dealer tarief, maar ook geen onnodig vele, weliswaar goedkoper, uurtarief betaalt bij een garage waar men gerust het ene na het andere gaat vervangen en men na 3 dagen nog geen diagnose heeft....

Wat betreft het pechverhaal van deze auto; mijn ongevraagd advies is: slik je verlies en laat het voor een duizend euro repareren allemaal. Je kunt de auto al dan niet gerepareerd weer verkopen, maar ook een volgend exemplaar zal met z'n gebreken komen - heus. Ikzelf heb ook inmiddels al bijna de aanschaf waarde van mijn Octavia in reparaties en achterstallig onderhoud zitten in minder dan 1,5 jaar. Maar dat risico heb je en sinds ik de basis onderhoud nu zelf kan doen, doet het minder zeer voor m'n gevoel en besteed ik graag ook (zo lang als het nodig is) bepaalde klussen uit (distributie bijv)

Wil je toch zelf alles doen dan zit er maar een ding op: gewoon beginnen. En maar zien waar je tegen aan loopt en dan per probleem weer kijken hoe je eea op lost. Dus ga die eind demper maar kopen, laat je vooral overal adviseren, Google alle forums af en kijk de filmpjes van Etcg, ChrisFix etc die misschien onderwerpen behandelen uit jouw lijst.
 
Laatst bewerkt:

Huibert

Forumguru
Kraak in de ophanging denk ik aan de rubbers van de stabilisatie stang. Deze rubbers zeer ruim inspuiten met WD-40, probeer ook aan de achterkant te spuiten, wanneer het werkt weet je dat je goed zit :) Dit werkt alleen maar tijdelijk, oplossing is dan de rubbers loshalen, is twee boutjes die je lastig bereikt per kant, en er een ruime kledder kogellagervet of vaseline tussen smeren en weer monteren. Kost je een uurtje martelen maar wel goed zelf te doen. Bij je achterruit eerst meten of er wel spanning op komt, kan ook de schakelaar zijn. Dit was het bij mij koste ongeveer 15 euro.
 

Niels83

Forumguru
Kraak in de ophanging denk ik aan de rubbers van de stabilisatie stang. Deze rubbers zeer ruim inspuiten met WD-40, probeer ook aan de achterkant te spuiten, wanneer het werkt weet je dat je goed zit :) Dit werkt alleen maar tijdelijk, oplossing is dan de rubbers loshalen, is twee boutjes die je lastig bereikt per kant, en er een ruime kledder kogellagervet of vaseline tussen smeren en weer monteren. Kost je een uurtje martelen maar wel goed zelf te doen. Bij je achterruit eerst meten of er wel spanning op komt, kan ook de schakelaar zijn. Dit was het bij mij koste ongeveer 15 euro.

Ik ga die even inspuiten.. even filmoje gekeken van een faab1 daar lijkt het niet moeilijk om het te vervangen eigenlijk. Is misschien wat duurder maar mogelijk wel duurzamer.

De achterruit, waarmee meet je dit dan? Ik neem aan niet met zo'n schroeven draaiertje?
 

Niels83

Forumguru
Ow jah het ruitersproeierreservoir loopt ook leeg...
Gekke is dat dit bij de greenline ook al is gebeurd. Terwijl ik niet eerder heb gehoord dat dit vaak gebeurd. Ik gebruik vanaf e vorst altijd antivries dus zal niet kapot gevroren zijn
 
Zijn al een hoop zinvolle dingen geroepen. Ik ga wel mee in de opmerkingen van @turboturbo om vooral voorzichtig te zijn. Het zou zonde zijn als een onderdeel voor niets vervangt, of erger, als er meerschade ontstaat door goedbedoelde sleutelacties. Wil je toch zelf aan de slag, dan wat tips.

- Kraak op de drempels vermoedelijk de schokbrekers. Hoe kom ik er achter dat het dit is en niet bijvoorbeeld de motorsteunen? Als de WD40 onverhoopt onvoldoende resultaat oplevert even met twee personen onderzoeken. Herhaaldelijk in de veren drukken en weer los (op de brug), de ander kan dan luisteren uit welke richting het gekraak komt. Ben het eens met de eerdere reacties dat stabilisatorrubbers tot de hoofdverdachten behoren, dus dat eerst maar eens proberen.
- achterruit verwarming werkt niet. draadjes is niks aan te zien, contacten in de achterklep schoon gemaakt en ingespoten met wd40. De schakelaar geeft links naast het stuur een klik. Hoe en waar op de draaf kan ik het beste de stroom meten? Is al aangegeven. Kan ik niets zinnigs aan toevoegen
- de uitlaat.. 1 schil van de demper is aan de achterkant rondom door geroest. Zit rammelt heel irritant. Is het vervangen zo makkelijk als het lijkt? Pijp doorsnijden, nwe eindstuk er op klemmen en in de rubbers hangen? Ja zo simpel is het. Maar let heel goed op dat je de pijp op de juiste lengte afsnijdt. Je kunt de nieuwe demper er slecht naasthouden voor de exacte maat en een centimetertje te kort afsnijden betekent dat je de rest van de uitlaat kunt bijbestellen. Tip => gebruik een beetje siliconenspray bij monteren van de rubbers
-De koude auto geeft steeds een storing waarbij het abs lampje gaat branden, het uitroepteken en de stuurbektachtiging. De buitenverlichting knipperd en de stuurbekrachtiging valt weg. Geen idee wat dit nu weer is. Het gebeurd als ik stil sta en stuur en alleen als die koud is. Ik vermoed zodoende een zwakke accu of zwakke dynamo. Voor zover op afstand te beoordelen zit je daarmee aardig in de richting. De accu is dan hoofdverdachte (want als de dynamo niet zou werken was je allang gestrand). Je kunt de accu vervangen en kijken of het daarmee is opgelost. Risico bestaat dat dit niet het geval is en je alsnog e.e.a. moet laten nameten (dan vooral laten kijken of er overgangsweerstand is in de kabels of massaverbindingen, lijkt ingewikkeld maar valt wel mee voor een ervaren monteur. En laten checken of altijd geladen wordt zoals het moet, je hebt namelijk een zogenaamd slim laadsysteem, die werkt afhankelijk van de laadtoestand van de accu en de rijomstandigheden)

Als je besluit de accu te vervangen, dan even opletten als je start stopsysteem hebt. Je hebt dan een AGM accu of een EFB accu. Verwissel deze niet voor een gewone accu, die zal snel weer sneuvelen!
 
Bovenaan Onderaan