1.9 SDI uit 2002: Gek gevoel bij abrupt gas loslaten; schok door de auto.

WJST

Nieuw lid
Heren!

Wij hebben een gek iets; ons lieftallige Fabia met een turboloze diesel doet het opzich weer uitstekend sind ik het draadje naar de accu gefixed heb (zie vorige posts), maar als ik er nu een stukkie in rij, en ik laat abrupt het gas los, dan voel ik een schok door de auto en als ik dan mn stuur loslaat, zie ik het stuur een paar graden verspringen naar rechts toe.

- Het probleem doet zich enkel voor als ik ABRUPT mn gas los laat, laat ik het gas langzaam terug komen, niks aan de hand.
- Als ik abrupt mn gas loslaat, voel ik een schok en zie ik het stuur een paar graden naar rechts gaan.
- De hoger de snelheid, de meer het opvalt.
- Bij rechtuit rijden en vol in de remmen gaan trekt de auto niet een kant op (ook niet met stuur los).
- Bij rechtuit rijden en stuur los blijft de auto uitstekend rechtdoor rijden.
- Bandenspanning is in orde.

Vooralsnog voelt het vreemd maar niet ernstig aan; ik heb ook de draagarmen en de speling op de assen en wielen even gevoeld met de hand (boel op krik) en voel daar niks vreemds eigenlijk..

Iemand enig idee of dit gewoon normaal is en nooit echt is opgevallen of dat er toch iets vreemd aan de hand is?

Alvast bedankt!
 

Cordoba

Forumguru
Het lijkt mij niet helemaal normaal, maar de vraag is waar te zoeken.

- Bij versleten draagarmrubbers, zou ik het effect ook verwachten bij remmen.
- Probeer eens of het toerenafhankelijk is, of snelheidsafhankelijk. Dus laat ook eens in een lagere versnelling abrupt je gas los, en check of je eenzelfde reactie krijgt.
- Kijk eens met iemand samen wat er met het motorblok gebeurt, (met open motorkap en de auto in z'n 'vrij') als je hetzelfde simuleert: beweegt het motorblok bij plotseling gas loslaten ook meer dan normaal (ik zit namelijk te denken aan probleem met één van de motorsteunen).
- andere optie is dat één van de homokineten niet helemaal lekker meer is, en de auto meer éénwielaandrijving heeft dan tweewielaandrijving.
 

Jasper-RS

Forumguru
Waarschijnlijk de draagarm rubbers. Is een bekend en zwak punt van de fabia 1. Mijn moeder had bij haar fabia dezelfde klacht. Draagarm rubbers vervangen en probleem opgelost.
 

WJST

Nieuw lid
Thanks voor de reactie!

Draagarm rubbers zou kunnen, hij piept ook flink bij het over drempels rijden; doet ie al jaren eigenlijk, maar volgens de meneer van de garage was dat (een paar jaar terug) geen issue.
Zou ik dit kunnen "voelen" door de auto op te krikken en eens flink aan de draaagarm te rammelen of is dat ope een andere manier te zien?

Qua toeren/snelheids afhankelijkheid: Het maakt eigenlijk niet uit of het bij 50 in zijn 2 of bij 50 in zijn 4 is; gevoel blijft hetzelfde, hoewel het toeneemt bij hogere snelheid, niet zo zeer bij hogere toeren.

Homokineten: Als ik hem op krik, in de versnelling zet, dan voelen ze gewoon goed; de rubbers zien er ook goed uit en op t eerste gezicht geen defecten daar. Je zou daarbij ook verwachten dat bij accelereren hij 1 kant op trekt; dat is ook niet het geval.

Motorsteunen; dat zou ook nog kunnen. Zo eens checken maar toen ik een maandje terug er onder lag, zag alles er eigenlijk prima uit, hoewel ik er niet expliciet op gelet heb en ook geen schroevendraaier check gedaan heb..
 

WJST

Nieuw lid
Nieuwe info!
Bij het spontaan los laten van t gas in stilstand zien we het blok niet bijzonder klapperen of iets dergelijks.

Wel een bijkomend sumptoom: Het sturen gaat sinds vandaag steeds zwaarder. De symptomen wijzen richting de stuur inrichting; misschien een pomp van de stuurbekrachtiging die defect is?
 

Joske

Forumguru
dat is uit te meten, een defecte stuurbekrachtigingspomp, trouwens moet je foutmelding krijgen. Auto al uitgelezen?
 
Bovenaan Onderaan