1.8TSI rijdt met vervelende schokken

Duncan

Nieuw lid
3 / 2 weken geleden ben ik met het probleem bij mijn Skoda dealer geweest. Daarvoor heb ik helaas geen tijd gehad.

Er werden geen storingen uitgelezen en de monteur kon bij een korte proefrit ook niets geks voelen. Wat overigens niet gek is, omdat het bij mij niet 'altijd' op treedt en ik het helaas ook niet op een vaste manier kan reproduceren.

Daarom heeft de dealer een demo superb met dezelfde 1.8tsi motor uitgeleend aan mij, om te kijken of deze hetzelfde gedrag vertoond (om uit te sluiten dat het tussen mijn oren zit). Met de demo-wagen heb ik een oprit bij ons, waar ik het vaak voel, een stuk of 10 keer geprobeerd. Je raadt het vast al: als een zonnetje..

Omdat de dealer toch niets geks kon vinden, is er nieuwe motorsoftware opgezet.
Hiermee ben ik tot op heden, nu zo'n 2 weken, erg gelukkig!! De af en toe voelbare onwil in de motor is verdwenen.. :-)

Misschien/hopelijk dat het bij jou ook helpt?!
 

Blankenzee

Nieuw lid
Hoi Duncan,bij mij is de klacht er nog steeds en altijd voelbaar.Ik ga maar weer is naar de dealer.Daar moet ie toch naar toe want mij Columbus is gejat!!! Bedankt voor je bericht en je hoort hoe het afloopt.
 

koos hopeloos

Nieuw lid
Bij mij is het schokken in de 4e en 5e versnelling tussen de 2000 en 2200 rpm ook nog steeds voelbaar.
Ben er destijds mee naar de dealer geweest.
De monteur is met de auto naar de importeur geweest.
De importeur heeft de hele boel uitgelezen en niets kunnen ontdekken.
De laatste tijd werdt het schokken steeds erger.
Ben weer naar de dealer geweest. Hebben toen het carterontluchtingsventiel vervangen.
Nu is het schokken wel minder, maar nog steeds aanwezig.
Denk dat ik maar weer eens langs de dealer ga.
 

Blankenzee

Nieuw lid
Hoi Koos, bij mij is de klacht ook nog steeds aanwezig. Ik krijg steeds te horen dat het wel goed komt en dat ze er mee bezig zijn in de fabriek. Inmiddels heb ik de hoop maar op gegeven. Ik ben er ook nu wat makkelijker in geworden omdat ik de Superb heb ingeruild en nu dus op wat nieuws zit te wachten. Ik heb geen Skoda genomen maar iets van Volkswagen. Ik hoop dat je probleem ooit nog wordt opgelost maar ik betwijfel het. Succes!!
 
@Blankenzee

Forumlid Corsaar heeft ook 'n schokkende Yeti 1.2 gehad,
probleem met vervuilde brandstof verstuivers!
 

plaza

Forumguru
Bij mij is het schokken in de 4e en 5e versnelling tussen de 2000 en 2200 rpm ook nog steeds voelbaar.

Heb je al eens een goede tuner er na laten kijken ?
Meestal is het een software probleem, en tuners weten hier beter mee om
te gaan dan de dealers/importeur.
En als slagroom op de taart krijg je er ook nog een fiks aantal PK en Nm
erbij.
 

corsaar

Senior Member
@Blankenzee

Forumlid Corsaar heeft ook 'n schokkende Yeti 1.2 gehad,
probleem met vervuilde brandstof verstuivers!

Het kan natuurlijk een ander probleem zijn maar bij mij is het opgelost
door bij een kwart tank 1 flesje Forte Fuel Systeem Cleaner te doen.
 

Piet50

Nieuw lid
Hebben jullie al eens V-power van Shell geprobeert? (ik heb geen aandelen!!!) de Golf 1.4 TSI van mijn vrouw had een vergelijkbaar probleem dit was na 3-tanken V-power over.
MVG Piet50
 

Blankenzee

Nieuw lid
Wat een tips allemaal.Super! Allereerst heb ik te horen gekregen dat je een 1.8 niet kan vergelijken met een 1.2 of 1.4 enz,enz. Ik kan alleen een 1.8 vergelijken als ze dezelfde motor code hebben,en dan moet het ook nog een Skoda Superb zijn. Het tunen heb ik ook besproken,maar bied geen zekerheid. Het kost me dan nog geld ook en dat is niet de bedoeling, de auto moet gewoon goed zijn. Ik ga dus maar rustig afwachten totdat mijn nieuwe auto er is en dan maar hopen dat die het niet heeft. Maar dat het nu al meer dan een jaar duurt is eigenlijk te gek voor woorden.
 

Race Eend

Forumguru
Hebben jullie al eens V-power van Shell geprobeert? (ik heb geen aandelen!!!) de Golf 1.4 TSI van mijn vrouw had een vergelijkbaar probleem dit was na 3-tanken V-power over.
MVG Piet50

Piet,
Je kunt naast vpower, ook bp ultimate tanken.
Ultimate is nog net even beter, omdat deze wél een octaan gehalte van 98 heeft.
 

Roel

Lid
Ik tank alleen maar Ultimate en heb geen schokken.
Ik heb er afgelopen weekend tijdens een ritje naar Port Zeelande speciaal op gelet.

Ik heb trouwens wel een verbruik van 6.8l/100km gerealiseerd: voor mij een unicum!

Wel heb ik nog steeds het probleem om met deze 1.8 soepel weg te rijden, maar daar gaat een ander topic al over.
 

Octavarium

Actief lid
Die van mij had aan het begin ook last van schokken of eigenlijk een soort 'twijfelgedrag' bij 2200 toeren. Ik heb toen een softwareupdate gekregen, waarna het het volledig weg was.

Min of meer offtopic: Sinds hij getuned is het van 1500 tot 7000 toeren een raket zonder enig schokken. Sowieso echt een aanrader om de 1.8TSI te tunen, wat mij betreft dubbel en dwars het geld waard geweest :)
 

Lordje

Actief lid
Ik heb ondervonden dat er een verschil zit bij waar ik tank.
Als ik bij Total tank (Excellium 95) dan loopt de motor zo soepel als maar kan.
Durf ik een van de goedkope merken tanken dan hoor de motor meer en is het rendement niet hetzelfde.
Blijf het raar vinden, maar misschien toch een tip om merk benzine te kopen met een additief .
 
Bovenaan Onderaan