1.6tdi ic air vs 1.6tdi ic water

oco1979

Forumguru
Weet ondertussen dat de 1.6tdi motoren leverbaar zijn met een Interkoeler die koelen via koelwater ipv van lucht.
Welke skoda's komt deze motor al voor.(ic waterkoeling)
Bij VAG zijn ze al in gebruik.
Mijne is een skoda superb 2,is luchtkoeling(105pk)
Mogelijks is de Superb 3 1.6tdi 120pk zo een versie met waterkoeling.

Gasrespons zo beter zijn en opspoeling turbo iets eerder(in theorie toch) nog niet direct kunnen testen.
 

hemi24

Forumguru
Zijn de nieuwe 110pk's niet met water?

Viel me laatst op dat er een 'kleine' koeler voor de inlaat zit inderdaad...

Even gezocht op Google voor wat plaatjes; het gaat om het aluminium deel net boven de peilstok.
Zo ziet het er ook uit in mijn Golf 7 met 110pk 1.6 TDI en ik verwacht dat dit ook het geval is bij de O3 met 110pk...

1390063441415_IMG_2608.jpg

1255-021214-163915-01-4-PTIMG.jpg
 

oco1979

Forumguru
De koeler zit inderdaad daar.
een maat van mij heeft nieuwe golf variant 1.6tdi en is met waterkoeler.
had lijk de indruk deze vlugger reageerde dan de mijne.

misschien zot idee,de lucht veranderen in watergekoelde ic.

voordeel : - betere gasrespons(turbodruk mindere lange weg moet afleggen.
als deze nu beter de temperatuur inlaatlucht zou koelen dan een luchtkoeler zou ik niet direct durven zeggen.
nadeel: extra waterleidingen,extra elektrischepomp,extra radiator,extra thermostaat.
 

hemi24

Forumguru
Gasrespons hangt volgens mij meer af van de grootte van de turbo, dan van de koeling van de inlaatlucht...
 

oco1979

Forumguru
Gasrespons hangt volgens mij meer af van de grootte van de turbo, dan van de koeling van de inlaatlucht...

Ook,vooral beide,maar als je de weg bekijkt die de lucht moet afleggen is die bij watergekoeld toch een pak korter.
welke soort turbo is inderdaad ook van belang voor goeie opspoeling.
variabele of niet.
zit je nog met dpf/kat of niet om iets vluggere drukopbouw
zelf belemmering als egrklep,gasklep,lmm,inlaatwervelkleppen enz..... hebben allemaal invloed.
carderdampen.
Niet direct wereld van verschil.
Dat is het mooie van alles,wat kan je weglaten of vervangen om die beter/betrouwbaarder te maken. :)

Begin voor sommige verzekers redelijk chinees te klinken.
 

Spierings

Forumguru
Gasrespons hangt volgens mij meer af van de grootte van de turbo, dan van de koeling van de inlaatlucht...
Met een kleiner volume van het lucht traject gaat de gasresponse ook omhoog aangezien dat het korter duurt om dat volume te vullen.

Aangezien een water koeler in de inlaat zit ipv in het front is het traject veel kleiner.
 

oco1979

Forumguru
Verblijftijd in de koeler is ook korter, wat de afkoeling niet ten goede zal komen.

Daar heb je een punt,niet direct aan gedacht.
dat zou kunnen een nadeel zijn dat koelcapaciteit,name oppervlakte niet groot genoeg is.
voor origineel vermogen oke,maar meer is dan een vraagteken.
 
Bovenaan Onderaan