1.6 tdi weer zonder acc?

Help!

Heb ik eindelijk mijn keuze laten vallen op de Octavia 1.6 dsg, style business.
Met als één van de belangrijkste extra opties acc!
Belt zojuist de lease maatschappij dat de dealer hem niet meer kan bestellen omdat de acc wederom niet geleverd wordt icm 1.6 tdi.

Kan iemand dit bevestigen?
Dit lijkt mij namelijk in combinatie met dsg DE ideale optie.

Graag jullie mening.
 

tha a

Senior Member
uhmmm, wederom? Acc is nooit geleverd op de minst potente diesel en benzine versies... (1.0TSi en 1.6TDI)

Uit de prijslijst:

Adaptive Cruise Assistant, inclusief Front Assistant (3, 6, 12)

2 Niet mogelijk in combinatie met Ivory bekleding op de Style
3 Niet mogelijk in combinatie met 1.0 TSI (DSG) motor
4 Niet mogelijk in combinate met (half-)lederen bekleding
5 Niet mogelijk in combinatie met Functie pakket
6 Niet mogelijk in combinatie met 1.6 TDI motor
7 Alleen mogelijk in combinatie met Lane Assist
8 Alleen mogelijk in combinatie met Dynamic pakket
9 Alleen mogelijk in combinatie met stoelverwarming op de voorstoelen
10 Niet mogelijk in combinatie met Dynamic pakket
11 Niet mogelijk i.c.m. reservewiel
12 Niet mogelijk i.c.m. 1.4 TSI G-TEC motor
13 Alleen mogelijk in combinatie met ruitenwisser achter
14 In geval van Hatchback verplicht met middenarmsteun achter
 
Inderdaad, ik zie het nu ook...
Stond dit mogelijk fout in de prijslijst van 1 juli? (Ik vond het al vreemd dat er binnen twee weken een nieuwe prijstlijst kwam)

Toch vind ik die optie heel belangrijk. Of kunnen mensen met ervaring mij vertellen dat het toch niet zo geweldig werkt?
Anders moet ik wellicht naar de 2.0 tdi, maar dan zonder dsg.
 

B.Stuurder

Forumguru
Helaas werkt het geweldig. Althans helaas voor jou in dit geval. In de file snelheid instellen en je kunt achterover zitten, de ACA met front assist zorgt voor de beweging wanneer mogelijk.
 
Tsja,... want zonder dsg is het natuurlijk ook behelpen.
Dan moet je nog zelf actie ondernemen in de file.

Maar ik kan helaas niet zo lang rekken vrees ik...dat is nog 5 maanden.
En dan wordt het toch allemaal 1% meer... dus duurder terwijl de 2.0 ook niet echt goedkoop is.

Zucht,... vreemde keuze van Pon. Dit is toch echt een optie voor kilometer vreters en die rijden diesel!
 

Chiel

Actief lid
Ik ben na ruim 20.000 km nog steeds enthousiast over acc.

Het systeem werkt prima, maar is nog niet 100% foutloos. Vooral tijdens file rijden op de rechter rijstrook is acc soms iets te enthousiast wanneer meerdere auto's voor je uitvoegen.

Het systeem dwingt je ook om wat beter afstand te houden tot je voorligger. Sommigen vinden dat een groot manco, maar ik ben van mening dat veel aanrijdingen op de snelweg juist het gevolg zijn van te weinig afstand houden.
Het wisselen van rijstrook wordt door sommige bestuurders uitgevoerd als een bijzondere verrichting, namelijk fileparkeren bij 120 km/uur. Dan grijpt acc abrupt in.

Ik heb heel bewust gekozen voor de combinatie van DSG met acc. Ik ben van mening dat acc dan nog beter tot zijn recht komt. In een file zet ik meteen acc aan zodra de auto in beweging komt en ik hobbel dan vanzelf mee met het overige verkeer.
 
Chiel,
Ik zie dat jij ook lane assist hebt. Nu is dat in combinatie met verkeersbord herkenning.
Hoe bevalt dat?
Mogelijk voeg ik die dan maar toe nu ik weer voor €700,- ruimte heb...
 
Mmm,...
Bij de Superb kan het wel met een 1.6tdi.
Maar met de acties op de Octavia is dat ook een flinke stap. €4000,- voor de dsg!
Dat is toch dezelfde bak...
 

leon-cupra

Forumguru
ACC is een geweldige optie, maar enkel in combinatie met een DSG. Veel spijt dat dit niet op mijn vRS zit, maja, tweedehands heb je niet altijd zelf te kiezen.
Vandaag ook nog, ritje verlof-huis: druk op de baan, CC toch een stukje opgezet maar door de drukte telkes CC afzetten, terug aanzetten, uiteindelijk zet je hem dan maar af. Met een ACC heb je dit probleem helemaal niet meer.
 

Texas25

Actief lid
Ik heb net twee weken mijn Octavia HB 1.6tdi DSG, sinds productie week 22 wordt de 1.6TDI gewoon geleverd met de mogelijkheid om de optie ACC erbij te nemen. Hier heb ik dan ook voor gekozen samen met de Lane assist.
Met ACC rijden in combinatie met Lane assist kan ik echt iedereen aanbevelen. Wat een rij luxe.
 
Zie je nu wel!
Ik begon al te twijfelen. Maar ik en de dealer hadden het dus gewoon goed.
Het is dus vanaf 14 juli weer niet mogelijk...

Geen idee wat de reden hiervoor is.
Maar het is voor mij echt een show stopper.

Ik heb de bestelling nu geannuleerd, eens goed bekijken wat ik nu ga doen. Ik neem juist een Skoda omdat daar leuke nieuwe features op zitten.
(toch maar die BMW dan?)
 

Chiel

Actief lid
@fmulders lane assist vraagt enige gewenning en je moet niet schrikken van een melding in het display met bijbehorende piep.

De Octavia blijft keurig tussen de lijnen. In het begin heb je het idee dat de auto scheef trekt, maar dat is lane assist die dan de auto corrigeert. Probleem is regelmatig dat de auto prima spoort en je daardoor niet stuurt. Het systeem geeft dan na een seconde of 12 er melding dat je zelf het heft weer in handen moet nemen. Doe je dat niet, dan stopt lane assist.

Wanneer de melding verschijnt moet je direct het stuur iets bewegen om te voorkomen dat de piep hoorbaar is die je attendeert op de melding. De piep is af en toe irritant, zeker wanneer passagiers vragen wat die piep betekent. Toch zet ik het systeem nooit uit, want het heeft zeker toegevoegde waarde voor de veiligheid en rijcomfort.

Dankzij lane assist en acc kun je in theorie 12 seconden rijden zonder handen aan het stuur. Dat is leuk om af en toe te ervaren op een verlaten stuk weg, maar verder heb ik altijd het stuur vast :angel:. Je moet alert zijn op het controle lampje van lane assist. Het systeem is alleen actief boven de 65 km/uur en de belijning moet goed zichtbaar zijn.

Ik vind het leuk om systemen als lane assist en adaptive cruise control over mijn schouder mee te laten kijken. Ook automatisch inparkeren en automatisch uitparkeren zijn leuke systemen om af en toe te gebruiken en te ervaren in welke mate een auto autonoom kan rijden. Heb ruim 24 jaar geleden de studie HTS-autotechniek in Apeldoorn afgerond. Indrukwekkend om te zien hoe de techniek in de loop der jaren is geëvolueerd.

De techniek is al tot heel veel in staat, toch wil ik het autorijden (nog) niet uit handen geven. Ik geniet nog iedere dag van mijn Octavia:tegek:.
 
Dank je wel voor je uitgebreide uitleg.

Ik zou deze opties dus inderdaad wel weten te waarderen. Daarom was mijn keuze ook op de Octavia gevallen.
Ik rijd nu mijn 3e Superb, maar daar blijft te weinig budget over om hem met deze opties te voorzien.

Maar nu ik wordt geconfronteerd met de grillen van Pon begin ik toch echt te twijfelen. Ik heb ook met grote huiver zien lezen dat bij een reeks auto's KESSY spontaan was vergeten. De geboden oplossingen waren in mijn ogen ondermaats.

Is dit bij alle merken zo onbetrouwbaar geworden?

Zucht...
 

bonyuri

Actief lid
Maar snap ik je nou goed als je zegt dat er een korte tijd is geweest dat ACC wel mogelijk was, maar nu dus ineens weer niet?
Heb een tijd geleden mijn O3 besteld, met DSG en ACC, zou 1 september geleverd worden, maar ik moet hem toch wel echt met ACC hebben, anders word ik niet gelukkig...
 
Klopt!

Maar het lijkt er op dat je vanaf 14 juli (nieuwe prijslijst) deze combinatie niet meer mag bestellen.
Ik zou mij geen zorgen maken over een reeds bestelde auto.
Er is geen technisch probleem met de combinatie, alleen een marketing keuze...

O,ja en voor de geinterreseerde.
De BMW gaat het niet worden. Vallen als diesel allemaal in de 25% regel... Dat wordt mij te duur.
 
Goede tip!

Had ik al bekeken, maar die zijn allemaal Energie label E!
(van mijn werkgever mag het maximaal D zijn)
 
Bovenaan Onderaan