1.6 TDI met 105 of 110PK? Of toch een 2.0 TDI?

ElScorpione

Forumguru
Allen,

Ik ben druk zoekende naar een opvolger voor mijn huidige Octavia. Het wordt sowieso een O3 en wederom een diesel. Ik heb een aantal exemplaren op het oog, waarvan een aantal met de 105PK diesel (Elegance) en een aantal met de 110PK diesel (Greenline). De motor is voor zover ik kan zien gelijk (behalve het vermogen dan) en de 110PK versie heeft een 6-bak, terwijl de 105 het met de 5-bak moet doen. Ik ben op zich wel tevreden met de 105PK versie, maar ik vraag me af wat de betere keuze zou zijn. De 110PK of de 105PK? In een specifiek geval heeft de versie met 105PK 12.000 kilometer minder op de teller staan (kilometerstand is gelijk) en is het een Elegance met zeer veel opties (Columbus, Xenon, Canton geluidssysteem, keyless entry etc).

En dan is er ook nog een optie om een 2.0 TDI te nemen, maar die heeft 30.000 kilometer meer gereden.

Wat is jullie mening hierover?
 

carfreak24

Forumguru
Ik denk dat deze vraag moeilijk of niet objectief te beantwoorden is.
Persoonlijk zou ik gaan voor de aandrijflijn die het meeste koppel biedt. De 1.6 TDI heb ik alleen mogen ervaren in een )voorloop-) Passat Slowmotion. Kon er niet mee uit de voeten. Als je constant 120 rijdt allemaal OK, maar invoegen etc in mijn belevening gewoon te traag. Nu weet ik niet hoe de versnellingsbakverhoudingen zijn bij Skoda, dat speelt ook nog een rol. De 1.6 heeft in mijn beleving een erg smal toerenbereik waarin er 'iets' gebeurt, daaromheen wordt er vooral geluid toegevoegd en weinig snelheid. Binnen het redelijke zou ik dus altijd voor de 2.0 gaan. Echter.... het gaat om het totaalplaatje, je moet wel een klik hebben met de auto die je op het oog hebt. Succes met de afweging.
 

Wallieweb

Actief lid
Ik zou persoonlijk gaan voor de 6-bak, zonder met deze specifieke beide wagens gereden te hebben. Qua toerental en verbruik is het aangenamer. Ga eens testrijden? Is dat niet mogelijk?

Oh kleine tip, als je partner met de wagen zou rijden, laat haar dan bij ieder traject weten dat er 6 versnellingen zijn ipv 5 :tegek: Als mijn vrouw met mijn wagen gereden heeft stijgt het verbruik serieus :facepalm:
 

Joske

Forumguru
Hangt financieel er een beetje van vind ik..

De 1.6 zal zuiniger zijn maar minder rijbeleving geven. Ik vond de 105pk een ramp toen ik er mee ging test rijden.. Heb een 2.0 gehad en dat reed geweldig.

De 110pk zou wel een ander blok zijn en prettiger rijden als ik het zo begrepen heb. De 6-bak zorgt er voor dat je nog zuiniger kan rijden.

Ik moest destijds kiezen tussen een kale 2.0 of een 1.4tsi élégance. Ondanks de kilometers die ik doe toch gekozen voor de 1.4tsi. Had ook geen zin in EGR of roetfilterproblemen dus de keuze was snel gemaakt.

Nog geen spijt van gehad alleszins ;)
 

tha a

Senior Member
Ik zou serieus ook kijken om de 1.6tdi met DSG te nemen. Dan gebruik je de potentie van de 105pk (meestal, 110pk wordt pas sinds MY2016 geleverd) veel effectiever.
T is geen giga strepen trekker maar ik kom bij een stoplicht vlot mee/weg. Ook een inhaalactie is met automaat vlotter genomen, ff gas intrappen en 2-3 versnellingen terug.

Uiteraard is de 2.0tdi qua vermogen en koppel nog beter maar dan moet je zelf roeren.

Die elegance met zeer veel opties zal waarschijnlijk Elegance Busines Line zijn. Daar zit dat spul standaard in.

succes met je keuze!
 

ElScorpione

Forumguru
Mooi om te zien dat er weer goed gereageerd wordt. Dank!

@deusjevo er moet geen caravan achter.

Ik heb nu zelf ook de 1.6 TDI. Hoewel het geen snelheidsmonster is, heb ik er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Hij is vlot genoeg. Ik heb hem wel laten tunen inmiddels en dat is wel een heel groot verschil. Dat geef ik meteen toe.

Mijn schoonouders hebben een Touran met die 1.6 TDI gekoppeld aan een 6-bak. Merk daar niet veel verschil in. Wel dat de motor meer zijn best moet doen, maar een Touran weegt dan ook fors meer. De nieuwe O3 is trouwens nog lichter dan mijn O2. Dus ik denk dat een passat met 1.6 TDI niet te vergelijken is met een Octavia @carfreak24. En uiteraard is het niet objectief maar persoonlijk, maar ben gewoon benieuwd naar de meningen. Soms doet dat je ogen open voor argumenten die je eerder niet zag.

@tha a een DSG zou ik erg graag willen, maar is binnen mijn budget met beperkte kilometers niet haalbaar momenteel.

De opties op een rij:
  1. 1.6 TDI 105PK Greentech Elegance (Columbus, Keyless entry, Canton, Xenon, Inparkeersysteem etc. etc.)
    Deze is budget technisch het meest interessant. Beste bod op mijn auto en met beurt, garantie etc.
  2. 1.6 TDI 110 PK Greenline Businessline (Amundsen, Xenon)
    De nummer 2. Kilometerstand zelfde als nummer 1. Kleur is niet mijn favoriet.
  3. Inmiddels vervallen: 1.6 TDI 110 PK Greenline Businessline (Columbus, Keyless entry, Xenon, Leder etc.)
    Deze is budgettechnisch niet zo vriendelijk. Willen mijn zomer- en winterset er bij. Bovendien met 18 inch en dus dure bandjes. 12.000 kilometer meer dan nummer 1.
  4. 2.0 TDI Elegance (Amundsen, geen Xenon)
    Budget technisch kan het, maar 35.000 kilometer meer dan nummer 1. Stationwagon.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
1.6Tdi met DSG-7. Als er een blok is wat het meeste profiteert van de DSG, is het wel de 1.6Tdi. Van een 5-bak naar een 7-bak maakt enorm verschil vanwege de overbrengingen. En altijd het juiste koppel beschikbaar. Dikke aanrader. \\

Nu zijn wij lichtelijk verwend met vermogen en koppel, maar vind de Caddy (1500+kg..) van m'n vader heerlijk rijden met de 1.6Tdi en DSG-7. Met allemaal originele software!
 

Noord26

Forumguru
Leeftijd of km-stand zegt totaal niets over de staat van een koppelingsplaat. Uitlezen zegt dat wel. Dat staat los van handbak of automaat zijn.

Het verschil gaat een 6-bak met een 5-bak ook niet maken als je kilometers vreet en veel op de weg zit. Je zal dan toch veelal in de hoogste versnelling rond tuffen. Dan zou ik meer waarde hechten aan een goed aangeklede auto zoals de TS aan haalde. Xenon is een aanrader in dit jaargetijde.
 

ElScorpione

Forumguru
Super dank allemaal voor de reacties. Ik heb inmiddels ook het chassisnummer van optie 1 en ingevoerd op Skoda.nl. Er zit geen sjoemelsoftware in en dat betekent dus ook geen recall. Optie 3 is inmiddels afgevallen. Ik ga morgen optie 1 en optie 2 bekijken. Als het tot een akkoord komt, zien jullie de foto's uiteraard verschijnen in het voorstel topic waar ik me dan weer opnieuw zal voorstellen ;)
 

viffer

Lid
Ik zou gaan voor nr. 1 met Columbus. Het Canton systeem valt mij trouwens een beetje tegen. Km' s zeggen niet zoveel maar het is belangrijker hoe er mee gereden is.
Succes met de keuzes.
 

Sand3r

Senior Member
Mijn mening: 1 of 4.
Canton zou ik moeten horen, maar is wel een pre, al kun je aftermarket ook wel wat doen.
Keyless(+start?) entry heb ik al een tijdje, dat is wel fijn om te hebben.
Xenon boeit me niet. Aftermarket setjes zijn er ook voor weinig te koop. Ook van goede kwaliteit.
Het inparkeersysteem gebruik je in praktijk toch niet.

1 heeft 50dkm gelopen?
4 heeft 80dkm gelopen?
1 is een hatch?
4 is een station?

Ik zou voor 4 kiezen, dan maar geen keyless. De rest kan achteraf eventueel.
 

AndreM

Forumguru
Mocht je een caravan willen trekken, hou dan rekening met het trekgewicht van de 1.6 Gl BL. Met deze auto mag je maar 1000kg trekken. ;)
 

ElScorpione

Forumguru
Mijn mening: 1 of 4.
Canton zou ik moeten horen, maar is wel een pre, al kun je aftermarket ook wel wat doen.
Keyless(+start?) entry heb ik al een tijdje, dat is wel fijn om te hebben.
Xenon boeit me niet. Aftermarket setjes zijn er ook voor weinig te koop. Ook van goede kwaliteit.
Het inparkeersysteem gebruik je in praktijk toch niet.

1 heeft 50dkm gelopen?
4 heeft 80dkm gelopen?
1 is een hatch?
4 is een station?

Ik zou voor 4 kiezen, dan maar geen keyless. De rest kan achteraf eventueel.

Bijna. Optie 1 inderdaad 50k gelopen. Optie 4 heeft 84k gelopen. Optie 4 is een import auto. Dus historie buiten NL (qua schade) is lastig te achterhalen. Last but not least: mijn vrouw vindt optie 4 niet mooi.....
 

deusjevo

Forumguru
Wat jij of je vrouw niet mooi vind laat je staan, dan wordt de keuze veel makkelijker.
Je moet er een paar jaar in zitten vandaar.

Keuze 1 dan maar?
 

Testedoene

Forumguru
De 1600 105pk is wat aan de slome kant maar om te zeggen dat hij niet vooruit te branden is?
Ik had deze in de Passat 3C. Deze wagen was een pak zwaarder en trager dan de O3 waardoor naar mijn gevoel een O3 met de 1600-motor in 95% van de gevallen zal volstaan.
Nota: ik heb mijn 1.6-je indertijd wel laten opkietelen waardoor de rijbeleving/het rijplezier volledig veranderde.
 

ElScorpione

Forumguru
Zo dacht ik er ook over @deusjevo. Dus als ik morgen tot een akkoord kom met de verkoper, dan wordt het zeer waarschijnlijk optie 1.

Ik moet zeggen dat ik nog steeds de 2.0 TDI in mijn achterhoofd heb. Maar wat me hier tegenhoudt is het feit dat die geen Columbus heeft er daarnaast nog een aantal (best fijne) opties ontbreken die de 1.6 TDI wel aan boord heeft. Bovendien heeft die auto 35.000 kilometer meer op de teller en dat vind ik best veel. Mijn gevoel zegt me nu voor de 1.6 met veel minder kilometers te kiezen.
 

Noord26

Forumguru
Lijkt mij ook de meest logische keuze, nr.1. Ook met betrekking tot garantie.

Mocht je er qua prijs niet uitkomen is extra garantie oid altijd een mooie stap om toch tot een deal te kunnen komen is mijn ervaring. ;)
 
Bovenaan Onderaan