1.6 TDI Greentech als Caravantrekker

vanturenhout

Senior Member
Ik werd getriggered door het topic 2.0 als Caravantrekker....

Is er iemand die zijn ervaringen met de 1.6 tdi als caravantrekker wil delen?
Ik heb zelf een behoorlijk zware (1350kg beladen) caravan, die door mijn vorige auto (Toyota Verso 1.8 benzine) goed getrokken werd. Het hield niet over, dus hellingen over de route van Millau meed ik bewust, alhoewel ze misschien best te doen waren.

Nu ben ik van plan deze zomer naar Spanje te gaan. 3 kindjes achterin, en de caravan erachter uiteraard. Ik begrijp dat hulpveren wel wordt aanbevolen (ook voor de Greentech/Greenline uitvoeringen overigens???) Als ik zo de achterkant bekijk, zoals deze nu is, onbeladen, dan moet ie wel heel erg veel zakken wil ik de grond raken, maar ik kan het natuurlijk onderschatten.

Maar de motor/trekkracht ervaringen wil ik eigenlijk ook wel graag horen....

vanturenhout

Senior Member
Yes, zoiets zocht ik dus :-) Mooi! Ik had daar al een paar weken terug gekeken, en ben toen dit artikel niet tegengekomen.. Dank je

hemi24

Forumguru
Als je eenmaal rolt, zul je weinig problemen hebben. Grootste struikelblok is de iets te hoge eerste versnelling waardoor je nogal snel stil kunt komen te vallen met de 1.6TDI.
Verder ben ik eigenlijk goed te spreken over het 1.6-je in combinatie met last aan de trekhaak.

Hulpveren zijn inderdaad geen verkeerde keus, als je de trekhaak regelmatig gebruikt!

octaaf11

Actief lid
Let wel even op welke hulpveren jeplaats. ik heb de MAD er nu onder. Daar ben ik tevreden over. Er is ook een merk die in 2 soorten levert, een met 30% en een met 50% demping/vermindering inveren, extra.
De eerste met behoud van comfort en voor af en toe caravan en fietsendrager. De 2e vooral gericht op vervoer van gewicht!
MAD heeft volgens mij maar 1 demping.
Johan

Falcon

Donateur
De hulpveren die standaard door Skoda geplaatst worden is MAD volgens mij. In iedergeval bij mij. Zorg er wel voor dat na plaatsing je lichtbundel voor iets aangepast word. Dit is nodig want de auto zal achter net iets hoger op zijn pootjes staan.

octaaf11

Actief lid
Ik kwam ze ook tegen en heb het even overwogen. Maar wat mijn bezwaar was dat je erg plaatselijk een belasting krijgt op de veer. Je verandert de veer karakteristiek door plaatselijk een aantal (flexibele)tussenbruggen te maken. Voor mij viel dit af. heb ook nog even de rode luchtbalg overwogen:
http://www.mad-tooling.com/
De andere hulpveer dan MAD; http://www.carsupport.nl/

De luchtbalg werd me te duur, want dan wilde ik de automatische met ingebouwd luchtpomp. iedere keer met de hand oppompen en leeg laten lopen zie ik niet zitten.
Johan

Bovenaan Onderaan