1.6 TDI + DSG7 schokt / stottert

matthiasg

Nieuw lid
Bij een koude start (meer bij koud(er) en vochtig weer) ‘stottert’ mijn Superb bij het wegrijden / accelereren. Op die moment lijkt de auto ook in te houden om daarna vooruit te schieten Dit is het hevigst in de overgang van 1 -> 2 en dan minder naar de volgende versnelling toe om te verdwijnen vanaf de 4de versnelling. Het voelt dan of de wagen over ‘ribbels / oneffenheden’ rijdt. Wanneer de motor (en of DSG automaat) op temperatuur, verdwijnt dit probleem.

Klinkt dit bij iemand bekend in de oren of enig idee wat dit kan veroorzaken?
 

haassie

Forumguru
Hmmm koud weer en dsg7 zijn niet elkaars beste vrienden. Erger me hier al een maand of 7 kapot aan...bijna de hoofdreden voor mij om alweer afscheid te nemen van mn verders heerlijke en luxe wagen. Vrees alleen dat de restwaarde van mn 1.8tsi en dsg7 door imagoschade niet al te hoog zal zijn. Nooit meer dsg7 voor mij!!!

Bij mij is inmiddels de koppeling (auto gekocht in april kmstand 122000) na 7000km vervangen. Was al eens vervangen bij 60000 bleek uit de historie. Op vakantie naar italie in de zomer met 30-40 graden...no problemo... Met standaard software. Gelijk na mn vakantie bij TVS geweest voor sw aanpassingen en tuning want dan zou alles verholpen zijn. Tijdens warme dagen geen probleem. Sinds een maand of twee weer bij de koelere vochtige ochtenden, met name of zelfs alleen in de 4e versnelling sprongetjes in toeren met bijbehorend zwaar brommend geluid. Is de auto opgewarmd (of de koppeling) gaat het langzaam weg. Nogmaals bij TVS geweest hebben wat aanpassingen gedaan om de tuning en het geleverde koppel op de koppeling aan te passen ( hoe en wat geen idee). Helaas geen resultaat. Laatst maar weer eens tvs gebeld voor een update van mijn probleem. Had dit keer iemand anders en die gaf aan dat dit normaal is en geen kwaad kan.

Kortom, heb zo'n beetje alles laten doen om het te verhelpen, maar helaas, tvs kwam zelfs op de proppen om de koppeling alweer te laten vervangen terwijl uitlezing laat zien dat deze dik in orde is. Nee dus.

Heb het hele internet zon beetje wel gezien en ben helaas een van de velen die last van blijven houden. Bij sommige is het wonderbaarlijk verholpen maa dat zijn volgens mij degene die ook een keer staatsloterij hebben gewonnen... Net zoveel kans:D

Ribbels bij wegrijden is denk ik iets anders....koppeling aan zn eind?
 

TDI_DSG

Senior Member
Ook ik heb last van zwaar brommend geluid en sprongetjes in toerental in de 4e versnelling als hij koud is. Helaas weet Pon hier wel van volgens mij maar weigeren ze het op te lossen.... Bekend probleem.
 

haassie

Forumguru
Natuurlijk weten ze er van het probleem....PON heeft voor volkswagen de garantie bij VW afgekocht. Ze krijgen de autos goedkoper dus hogere marges bij aankoop. Garantie moeten ze dus wel zelf afhandelen hetgeen ze dus niet graag doen. Of dit voor Skoda ook geldt? Hoewel ik me wel af vraag of voor dit probleem een oplossing is, daar het meer lijkt of het materiaal in de koppeling er vocht/temp gevoelig is. Zelfde koppeling ander materiaal misschien? Blijft wel triest, had ik dit vooraf geweten had een 6mt geworden.
 

haassie

Forumguru
@Joh@n....ja precies dat is het bij mij....lijkt in deze video nog erger dan bij mij, die sprongetjes horen gewoon niet, is toch een soort slip en slip is meer slijtage! Het rijdt een beetje schokkerig en dat voel je en hoor je.

Was net bij iemand om een paar winterbanden te halen. De persoon had een nieuwe O3. Erg mooi overigens. Was een diesel met dsg en die had het niet gaf hij aan!?

Centjes sparen en auto wisselen lijkt voor mij de dure oplossing haha
 
Ik heb precies hetzelfde. Sprongetjes en brommen is nog de beste omschrijving.

Bij 45.000km voor het eerst, daarvoor nooit last gehad. Maar toen begon ook het tweemassavliegwiel te rammelen en is die vervangen samen met de koppeling, toen was het ook over met "sprongetjes en brommen". Helaas niet voor lang...

5000km na de reparatie kwam het weer terug. Zoals jullie ook aangeven, bij koude motor en in de opwarmfase. Na 20-30km is het weg. De dealer heeft het ook waargenomen en software geladen die meer..?! slip toelaat. En inderdaad wordt het daar minder erg van. Alleen vrees ik het ergste voor de levensduur van de koppeling, en weg is het probleem ook allerminst.

Maar... dealer heeft echt zijn best gedaan, leasemaatschappij zegt dat ik niet naar TVS mag, dus ik ben even klaar met tijd hierin stoppen. Is echt niets voor mij om af te wachten tot het stuk gaat, maar de muur die Pon heet heb ik echt geen zin in zonder backup van de leasemaatschappij. Heb momenteel wel wat anders te doen
 

haassie

Forumguru
@Superb III combi....misschien de auto omruilen bij de leasemaatschappij, uiteindelijk betaalt je werkgever hun een flinke som geld, willen zij dat niet dan moeten die maar de druk bij de dealer opvoeren. Als je dit zo allemaal leest is het eigenlijk nog wonderbaarlijk dat de leasemaatschappijen de DSG7 niet in de ban doen.....misschien dat PON dan wel eens in beweging komt omdat dit een aanzienlijk deel zal gaan schelen aan inkomsten. Maar zolang dat niet gebeurd en er wagens worden afgenomen...tsja.

Ik ben er net als jij net zo klaar mee en wil er geen tijd en geld meer in stoppen.....echter dat stemmetje in je achterhoofd hoopt nog steeds op een oplossing hahaha. Zit al regelmatig te kijken naar iets anders en stop liever wat geld in een autowissel dan in deze bagger DSG7, nog niet eens gesproken over dat andere zwaard boven het hoofd (1.8tsi met zn toekomstige olieprobleem waar iedereen het over heeft?)....hier heb ik nog geen last van (laatste 15dkm slechts 0,5 liter, waarin zelfs een rit met caravan).

Neemt een hoop plezier weg....is die van mij al 6 jaar oud.....en die van jouw nog redelijk nieuw.
 
Bovenaan Onderaan