1.6 tdi dsg tunen ?!

Wasmachineman

Forumguru
Hallo forumvrienden,

Ik heb nog wat ruimte over in de lease en aangezien de auto al vol gehangen wordt met opties en accesoires zat ik te denken om het 1.6 tdi blok te tunen. Toestemming van de leasemy heb ik alleen moet ik afwachten wat de mogelijkheden zijn. Ik weet dat er verhalen waren dat de dsg7 tot 250 nm koppel bestand was. Is dit nu nog zo ? Want het huidige koppel van de 1.6 is al 250nm.
Bij Abt is er nog weinig bekend en volgens Leaseplan ben ik wel aan Abt gebonden. Wie heeft er wat meer info over ? Bedankt !
 

sitechris

Donateur
reacties op de 1.6 tdi zijn niet altijd even positief. Power schijnt wat tegen te vallen. Dus ondanks relatief hoge koppel kan de auto denk ik wel kuurtje gebruiken. Heb je de ruimte, gewoon lekker doen!
 

bobby45

Actief lid
mijn seat 19 tdi pd had 105 pk en na tuning 145 pk:xyxthumbs:
de koppeling had er echt moeite mee de veren die er in zitten sloegen vaak door ,dan bonkt hij ik weet niet hoe het bij en skoda zit en dsg? weet ik nog niets van.
de platen kunnen het wel hebben zo,n 300 n/meter.:yeah:
mijn tsi gaat zeker van 122 pk naar 145pk ;) gewoon 6 bak

zo te zien zal de tuner het koppel laad moeten laten komen ,anders slaat hij aan gort.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:VW_DSG_transmission_DTMB.jpg

Tweede generatie DSG

Eind 2007 kwam Volkswagen met een vernieuwde DSG-versnellingsbak. De nieuwe versie is 7-traps en kleiner en lichter dan de oude door de droge koppelingen die zijn toegepast. De platen worden niet meer gekoeld met olie zoals bij zijn voorganger waardoor hij zuiniger is dan de 6-traps versie. Daarnaast schakelt de nieuwe DSG nog weer iets sneller. Groot nadeel van de 7-traps versie is echter dat hij nog minder koppel aan kan dan de 6-traps. Het maximale koppel bedraagt 250 Nm en daarom zal voor alle motoren die krachtiger zijn die 6-traps versie nog gewoon gebruikt worden. Dat een DSG-versnellingsbak wel degelijk veel koppel aan kan bewijst de speciaal ontworpen 7-traps versie van de Bugatti Veyron EB16.4 van Ricardo. Echter is de ontwikkeling dergelijke bakken zo duur dat deze voorlopig niet in alledaagse modellen leverbaar zullen worden.
 

hemi24

Forumguru
Het is heel simpel: in vergelijking met de 1.9TDI 77KW wil de 1.6TDI 77KW (gevoelsmatig) niet van z'n plek...

Echter: dank de langere overbrenging lukt het een 1.9 niet om van je weg te rijden; vermogen is bij een breder toerental beschikbaar;
En vandaag nog eens geprobeerd voor een tandemaanhanger met ruim 2 ton zand en later met 1.800kg stenen: ondanks de missende krachtexplosie, blijft de 1.6 gewoon doortrekken, zowel in 4 als 5 boven de 100 km/h blijft 'ie 'doorknorren'.

Powerboxen zijn er al wel voor de 1.6CR, maar nog niet iedereen heeft de beveiliging weten te omzeilen...
 

Falcon

Donateur
Ik moet maar niet beginnen over 20% bijtelling vs chiptuning he? ... nee zal ik maar niet doen
 

Falcon

Donateur
Ah!.. ik dacht dat de 1.6 TDI dsg de Greenline uitvoering was.. Nou happy tuning dan maar :tongue:
 
Volgens Race Eend is de 1.6 CR TDI nog niet te tunen omdat er nog geen ODF tool (?) is om de software uit te kunnen lezen...
 

Wasmachineman

Forumguru
Dan wordt tuning op de 1.6 tdi dsg een heel moeilijk verhaal. Deze dsg-7 kan maar 250 nm koppel aan. En dat heeft deze 1.6 al.
 

Race Eend

Forumguru
ABT duitsland kan het soms wel, maar de dealers in Nederland nog niet vaak. Kan zijn dat de apparatuur bij de dealers wat achter loopt, of dat de tuning nog niet vrij gegeven is door PON.

Kan ook zijn dat ABT met een externe box werkt, ik zag ook dat er verschil zat tussen de A3 en de golf 6 of de octavia 1.6 TDI CR op de ABT site. Bij de een stond er specifiek software aanpassing bij, de ander een abt duur woord voor box (net als bij de S4 compressor motor die ook door ABT met een box gedaan wordt).

ABT is overigens een grote naam, maar lang niet altijd goed hoor. Leon Cupra 310 is een drama, al 3 updates gehad en nogsteeds zitten ze niet aan het vermogen, en nog belangrijker het verloop van het koppel is slecht.

Hier ook weer een voorbeeld van een Golf R


Eerst getuned gemeten:
abth.jpg


Org gemaakt door de dealer
orgss.jpg


Vergelijk ABT vs ORG op zelfde auto
vergelijk.jpg



Auto is nu een week bij PON geweest en ze hebben nieuwe ABT software gekregen, inmiddels weer gemeten, 282pk:( (en minder koppel dan origineel). Auto gaat dus weer terug naar de dealer om origineel gemaakt te worden.....
Nieuwe resultaat zal ik morgen ook even posten kan ik vanaf thuis even niet bij.
 

hemi24

Forumguru
Dus ik moet met mijn 1.6CR toch maar naar Beilen, want daar kunnen ze het wel, ookal is het extern (heb de aanbieding al gehad om het eens te mogen proberen).
Ondertussen al 55k achter de kiezen en aangezien ik te krenterig ben om er geld tegen aan te gooien, heb ik me er maar bij neergelegd dat een reguliere 105pk 1.9 domweg van me wegloopt als de vrachtwagen weer van links naar rechts gaat...
 
Bovenaan Onderaan