1.6 diesel Golf en O3

Karolina

Forumguru
@Noord26, heb je ook een link van dat Autodna waarin deze gegevens staan? Ik heb gelijk mijn zwager gebeld namelijk en hij wilt dit zelf ook lezen! Thx.
 

Noord26

Forumguru
@Karolina: gefeliciteerd! Ik was gisteren jarig. ;)

Gewoon op de website van autoDNA gekeken. Ik ben niet de enige ben die niet meteen geloofd wat iemand anders mij moet leren en probeer echt objectief te blijven, toch? Een beetje hetzelfde als denken dat je onbekend kunt blijven op internet. ;)

Als jij gelijk je zwager gaat bellen als er iets anders is als wat hij verteld, prima toch? Maar dan kun je heel de dag mensen blijven bellen? Ik vertel niets nieuws, een beetje objectiviteit is wel op zijn plaats. En daar kan de TS alleen achter komen door zelf beide auto's te gaan rijden. Zelfs met een gekleurde mening tijdens rijden kan TS alleen voor zichzelf bepalen wat aan zijn wensen voldoet door er mee te gaan rijden.
 
Laatst bewerkt:

serum

Senior Member
3dB is 50% toe- of afname in geluidsdruk. Het verschil in dB lijkt daarom niet veel, maar vanwege de exponentiële schaal is het daadwerkelijke verschil in percentages veel groter als wat slechts 1dB is.

Procenten blijven vervelend;

3db verschil is bij een geluidshalvering 50% v/d oorspronkelijk waargenomen druk of bij een verdubbeling 100% v/d oorspronkelijk waargenomen druk.
 

Karolina

Forumguru
Beetje vaag daar!? Ik moet me registreren etc en daar doe ik niet aan mee vanwege de spam.
Hen je geen link waarin deze gegevens staan?
 

Noord26

Forumguru
@Karolina: gebruik gewoon de informatie die je overal kunt vinden op het grote internet. Alleen laad jezelf niet leiden door de gegevens. Onder aan de streep gaat het daar hier ook helemaal niet om. Het gaat erom hoe de TS het ervaart door met zijn mogelijke toekomstige auto te gaan rijden.

@serum: oei, idd foute aanname van de percentages!
 

thekawa

Forumguru
terug komend op de initiele vraag :) ik zat met dezelfde vraag een tijdje terug. mijn mening;
ik had een 1.6dsg golf 6 variant. reeds met verlaging en de highline stoelen heerlijk. De golf7 variant is er geen uitzonder op. Voor het interieur had ik de golf 7 variant gekozen, betere stoelen, kan dieper zitten (ook dan de door mij nu genomen dynamic stoelen op de o3). Het interieur is netter, persoonlijk vind ik de wit/rode tinten binnen mooier dan het groene van skoda, en het middenconsole is vele malen strakker. Waarom dan toch de o3 genomen? scheelde me 6000euro. De o3 heeft als EBL al veel meer standaard opties waar je bij VW +/- 1500 neerlegt voor xenon en +/- 1700 voor de grote navi. Daarin tegen kan je bij de G7 wel ACC bestellen op een 1.6DSG, echter geen elektrische achterklep zoals op de 03... Kwa rijden denk ik dat ze om het even zijn. Achterin is de O3 alleen ruimer, de daklijn van de Golf7 variant loopt harder af naar beneden. Verder zijn alle fabrieksaf opties duurder, denk maar aan 190 euro voor 18" bij skoda (bij een EBL) of +/- 1100euro bij een G7 highline naar 18".

zo ver mijn ervaringen :)
 

Darkside

Forumguru
Dat is ook mijn conclusie.
Vindt de middenconsule mooier van de Golf. En vind zelf een electronische handrem fijn, want staat wat opgeruimder. En ook de bekerhouders zijn gewoon netjes weggewerkt in plaats van een stel "open gaten".
Maar een Golf is gewoon een stuk duurder dan een Octavia.
Bij mijn huidge auto scheelde dat 55,- netto in de maand. En dat voor het VW logo zeg maar.
Voor mij iig geen reden om voor een Golf te gaan.
 

its_me_leon

Nieuw lid
Het geluid moet ik idd zelf gewoon gaan ondervinden dmv een proefrit. Wat ik wel heel jammer vind is het feit dat de nieuwere motor niet te verkrijgen is met DSG zoals bij de Golf wel het geval is.
Niet dat de oude slecht is, want die heb ik nu ook. Echter wil je bij een nieuwe auto eigenlijk ook weer de laatste stand van zaken op technisch gebied. Het type handrem boeit me niet want die gebruik ik toch nooit. Wordt nog een lastige beslissing....
 

thekawa

Forumguru
Tis niet alleen de elektrische handrem verschil. Vw heeft een auto-hold wat super werkt, skoda heeft hill-hold. Niet alleen maar een andere naam maar ander gedrag. Met een dsg vind ik welke vorm van handrem overbodig.
 

Darkside

Forumguru
Hill hold werk op een Hill. En zorgt dat de rem nog een seconde of 2 vast gehouden word na het loslaten er van.

Auto hold. Blijft actief totdat je gas geeft. Weet dat je bij de golf 7 ook bij een stoplicht geen rem hoeft vast te houden met een dsg. Ook relaxed. ( al weet ik niet zeker of dit ook op een O3 zit)
 

serum

Senior Member
auto-hold zit op mijn passat ook; nadeel van het auto hold is als je wat vliegroest op je schijven hebt zitten van een weekendje regen ze de remmen knap hard vasthouden bij het eerste stoplicht dat je tegen komt. Verder een gemiste functie op de toekomstige octavia. Elektronische handrem; ziet er inderdaad veel netter uit dan zo'n suffe stok. De servobekrachtigde handrem kan knap storend werken. voor het stoplicht dat op rood staat, even de jas uit trekken (motor uit ivm bluemotion) bam, op de handrem, en je kan de hele startprocedure weer opnieuw uitvoeren. Koppeling + rem in, motor starten en weer van de handrem. Kan me voorstellen dat dit in bv een wasstraat tot ellendige situaties kan leiden.
 

thekawa

Forumguru
Haha jah soms ondoorgrondelijk. Bij de wasstraat blijf ik daar ook soms bang voor. Idg niet je gordel losklikken dan denkt ie ook da je thuis bent als je ff stilstaat :) raar al die verschillen. Bij renault kan je gewoon wegrijde met de auto handrem en haalt em zelf eraf. Soort 2 in 1 ;)
 

MaRco2

Forumguru
Tis niet alleen de elektrische handrem verschil. Vw heeft een auto-hold wat super werkt, skoda heeft hill-hold. Niet alleen maar een andere naam maar ander gedrag. Met een dsg vind ik welke vorm van handrem overbodig.

Een elektrische handrem is voor mij reden om een auto wellicht over te slaan (kan dan niet meer bijremmen indien nodig/noodgeval, zowiezo minder controle. Bij de Renault viel de Bose daardoor gewoon af), heb geen prettige ervaringen ermee...... oh, was een VW Golf VII onlangs, ging er maar niet vanaf, toen ineens wel, etc.).

Hillholder zou ik graag willen hebben, had ik vroeger bij de Subaru's ook.:)
 

mikehotel

Actief lid
Nog even over geluid(sbeleving): soort banden en asfalt, maar ook bekleding (leer of stof) maakt gewoon uit bij de geluidsbeleving.
 

hemi24

Forumguru
Een elektrische handrem is voor mij reden om een auto wellicht over te slaan (kan dan niet meer bijremmen indien nodig/noodgeval, zowiezo minder controle. Bij de Renault viel de Bose daardoor gewoon af), heb geen prettige ervaringen ermee...... oh, was een VW Golf VII onlangs, ging er maar niet vanaf, toen ineens wel, etc.).

Hillholder zou ik graag willen hebben, had ik vroeger bij de Subaru's ook.:)


Onbekend maakt onbemind...
Tijdje rijden met een elektrische handrem en je wil niet snel meer zonder is mijn ervaring (o.a. de Renault Megane Bose). Helaas heeft mijn huidige auto het niet, maar met name i.c.m. start-stop is het wel een uitkomst.
Wat wil je bijremmen met een handrem? Als je dit wel eens serieus geprobeerd hebt, heb je ondervonden dat een handrem bij een beetje snelheid weinig effect heeft, laat staan een effect wat je juist niet wilt..!
 

Joske

Forumguru
een handrem bruusk optrekken bij een snelheid van 60 km/u (met licht stuurmanoeuvre) is al genoeg om een Scandinavian Flick in te zetten.. Leuk als je weet wat je doet, maar niet zo leuk als je dat niet weet ;)
 
Bovenaan Onderaan