1.6 diesel Golf en O3

its_me_leon

Nieuw lid
Ik ben me aan het oriënteren voor de keuze van een nieuwe leaseauto. Momenteel rijd ik een Volkswagen Golf variant 1.6 tdi DSG. De auto bevalt me prima en derhalve is mijn oog gevallen op de nieuwe Golf variant 1.6 DSG Highline of de Octavia elegance business line met dezelfde motorisering. Nu valt het me op dat de Golf als 110 Pk geclassificeerd wordt en de Octavia als 105 Pk. Is dat een kwestie van afronden of hebben we hier te maken met verschillende motoren? Kortom heeft de octavia mogelijk een oudere specificatie motor of motor management?
Ik lees in verschillende reviews dat de Golf een stuk stiller is dan de Octavia. Kan iemand mij vertellen of het verschil groot is?

Leon
 

Karolina

Forumguru
De Golf is iets beter bedeeld met isolatiemateriaal dan een Skoda en daardoor dus stiller, dit hoorde ik van een Skodaverkoper toen ik daar laatst was voor mijn Yeti.
 

O3-Rider

Senior Member
Klopt O3 greenline heeft 110pk. En isolatie iets minder,maar echt vind het behoorlijk goed geisoleerd.
 

Noord26

Forumguru
Ben ik de enige die de O3 juist stiller vond, of de enige die in beiden daadwerkelijk heeft gereden om dit te kunnen concluderen uit eigen hand ipv het te baseren op de mening van een ander?
 

O3-Rider

Senior Member
Ja het zijn verschillende motoren. De 1.6 Greenline is een compleet nieuwe motor, afgeleid/hetzelfde van/als de VW. (tenminste dat zei mijn dealer).
 

Karolina

Forumguru
@Noord26, als jij vindt dat een Octavia stiller is dan een Golf, dan is dat okay! Maar de Skodaverkoper leert om argumenten te geven waarom de Skoda voordeliger is en 1 van die argumenten is dat de isolatie van een VW op een hoger peil staat dan bij SKoda! Wat er tussen de oren speelt bij een berijder is natuurlijk heel subjectief! Isolatie is een feit.
 

Noord26

Forumguru
Wat je 'leert' is niet altijd helemaal de waarheid helaas. Een superB is 100% stiller als de duurdere en kleinere Passat. Als iemand VW rijdt is dat ofwel vanwege lagere bijtelling of imago. Dito voor Audi; dat rijdt je puur vanwege imago of het uiterlijk wat je beter aan spreekt.
 

Darkside

Forumguru
Gewoon een test ritje maken met een DB meter moet uitslag geven.
Zijn ook apps voor je telefoon (hoewel misschien minder betrouwbaar dan een "echte" DB meter is de afwijking gelijk als je dezelfde telefoon en app en locatie gebruikt).
 
In de ADAC tests worden geluidsmetingen verricht bij vergelijkbare snelheden in het interieur. Echter ik denk dat het ook van motorisering en type afhangt. Voor een VW Golf Variant 2.0 TDI BMT Highline (09/2013) staat genoteerd: "Der gemessene Geräuschpegel beträgt bei Autobahnrichtgeschwindigkeit 67,4 dB(A)" en voor een Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Green tec Elegance staat genoteerd: "Der gemessene Geräuschpegel beträgt bei 130 km/h 66,6 dB(A)". Nogmaals appels met peren...
 

Noord26

Forumguru
Jij bent wel heel zeker van jouw gelijk? 100% stiller is wel wat zeg....

Een SuperB is stiller als een Passat, het is maar net hoe je interpreteert die 100%. Ik sta 100% achter mijn mening dat de SuperB stiller is. :D

Volgens autoDNA:

Passat gemeten: 66,5dB bij 100km/h
SuperB gemeten: 65,5dB bij 100km/h

Kleine toelichting:
3dB is 50% toe- of afname in geluidsdruk. Het verschil in dB lijkt daarom niet veel, maar vanwege de exponentiële schaal is het daadwerkelijke verschil in percentages veel groter als wat slechts 1dB is.

Ook met de post hierboven: de Golf is gemeten op 67,4 dB(A) en de Octavia op 66,6db(A). Dat lijkt, nogmaals, niet veel. Maar in werkelijkheid is het aanzienlijk. Dus hoe komt jou zwager erbij dat de Octavia rumoerig is als een Golf, terwijl een test anders aan toont? Omdat hij dat zo geleerd heeft van iemand? Zet maar vraagtekens bij de leraar dan..
 
Bovenaan Onderaan