1.6 D loopt niet goed bij hoge snelheden

Mijn Superb haalt de top van 206 km/h (volgens boekje) niet, blijft hangen op 180km/h. Daarnaast moet dit in 5e versnelling in 6e versnelling valt hij terug naar 170 km/h. Als je bijvoorbeeld bij 140 km/h overschakelt naar 6e versnelling valt hij eerst paar km/h terug voordat hij weer klimt.
Het vreemde is dat het lijkt of hij begrenst is op 180 km/h, want of je nou omhoog met tegenwind of omlaag met meewind rijdt, hij blijft exact op 180km/h staan.


Bij Skoda servicepunt geweest, die hangt hem aan de pc en zegt dat ie goed is.

Hij heeft goed gelopen, maar heb het idee dat er iets is met de turbodruk...
 

Bakboord1

Forumguru
Dat je je top niet haalt in de hoogste versnelling kan wel kloppen. Dat is bij veel auto’s zo. En 206km/h met een 1.6diesel.. je moet je afvragen of je dat wel moet willen.
 

Duijzer

Donateur
Kan veel zijn.
-Heb je andere wielen/banden gemonteerd? Dan zou het kunnen dat je rolomtrek veranderd is. Daardoor kan het zijn dat je snelheidsmeter afwijkt.
- Loopt je rem niet aan?
-Turbodruk kan het zijn, maar dan zou je toch ergens een foutmelding moeten krijgen. Datzelfde geldt voor inspuiting of dergelijke. Als er iets met de motor niet goed is zou er ergens een foutmelding moeten ontstaan....
 

Duijzer

Donateur
Overigens: die laatste km's duren wel lang, gezien dit filmpje:
Afgezien van het feit dat deze rijder de gordel niet om heeft is boven de 160 de fut er wel uit. In een ideale testlocatie zal de auto wel 206 halen, maar ietsje helling en wat wind tegen kan bij sommige motoren al een heel verschil maken. Als je dan ook nog bijvoorbeeld banden hebt met wat meer rolweerstand (of minder druk) en je gaat er bijvoorbeeld met z'n vieren en wat bagage inzitten, wordt het alles bij elkaar wel veel.... Allemaal factoren die invloed kunnen hebben op je topsnelheid.Maar 180 ipv 206 blijft wel een verschil......
 

hemi24

Forumguru
1.6-je heeft in een S3 tegenwoordig 120pk, die 105 pk versies was het oude type motor, beter bekend als de sjoemeldiesel...

De genoemde 206 km/h zal waarschijnlijk op de 16" zijn.
 

reinierh

Senior Member
Mijn s3 met dsg ook 1.6 half redelijk makkelijk de 200 op de gps met kids en baggage. Wel bij Stuttgart richting nl dus licht berg af. DSG met 7 versnellingen en dan loopt ie rustig verder in de 7de.
De gps logger houdt dat netjes bij... helaas moet je dan wel voetmatig het
Pedaal vloeren om dat de cruise control maar tot 160 gaat.. laneassist werkt dan weer wel.
 

Dirkmk1

Senior Member
Wij rijden (volbepakt) zo'n 5 keer per jaar richting Oostenrijk en dan heb ik in Duitsland op de mooie stukjes autobahn echt geen probleem om de door de fabriek opgegeven tellertopsnelheid te bereiken (of er iets overheen te gaan). Ik mag rijden in een 1.6 TDI Combi H6 2015. Of het nu warm/koud weer is er winter 17" of zomer 18" wielen onder zitten het maakt allemaal geen significant verschil.


Misschien kan je tijdens een snelweg/autobahnrit een keer de diagnose laptop eraan hangen om te kijken of daar iets uitkomt... en dan de diagnose waardes door een kenner laten analyseren?

Succes!
 

Antera

Donateur
De fabriekswaarde's zijn niet altijd haalbaar en zeker ook geen snelheid waar je je op vast kan pinnen want dat is met de juiste auto/spiegels ingeklapt/wind in de rug enz bepaald. Vrees ook dat je daarom bij de dealer er weinig aanspraak op kan maken. Chippen is je enigste oplossing wil je dat jouw (zware) Superb die magische grens overschreiden gaat
 
Zoals Duijzer schrijft kan het liggen aan de bandenmaat, indien niet de juiste maat is gemonteerd kan je snelheid afwijken.

Zelf rijdt ik een s3 combi 1.6D en heb in duitsland 203 geklokt met 4 vowassenen grote hond en bagage op een vlakke weg.
Mijn s3 is tussen 130 en 170 niet thuis maar ineens versnelt hij boven de 170 toch met flinke stappen naar de 200.

Heb je misschien de handrem er nog op staan :tegek:
 

Superbst

Senior Member
Mijn s3 met dsg ook 1.6 half redelijk makkelijk de 200 op de gps met kids en baggage. Wel bij Stuttgart richting nl dus licht berg af. DSG met 7 versnellingen en dan loopt ie rustig verder in de 7de.
De gps logger houdt dat netjes bij... helaas moet je dan wel voetmatig het
Pedaal vloeren om dat de cruise control maar tot 160 gaat.. laneassist werkt dan weer wel.
Jep, gelijkaardig verhaal... Vorig jaar in Juni (fabrieks lage rolweerstand zomerbanden dus) de splinternieuwe Superb Combi 1.6 DSG7 eens "getest" met 4p en bagage er in :D

207km/u op de teller en 202km/u volgens de GPS (Waze):
En ja, mijn vrouw nam de foto :tongue:

Geen idee of het bergaf was toen, denk het niet eerlijk gezegd... Wel grappig hoe je daar, zelfs aan die snelheden toch nog steeds goed in je spiegels moeten kijken, want er is altijd wel iemand NOG sneller :pieker:

De mijne staat op 17" Stratos velgen btw.

Kortom: @Richard Visser ook jouw 1.6 zou de 200km/u echt wel moeten kunnen halen...
 

philippe bakker

Forumguru
Overigens: die laatste km's duren wel lang, gezien dit filmpje:
Afgezien van het feit dat deze rijder de gordel niet om heeft is boven de 160 de fut er wel uit. In een ideale testlocatie zal de auto wel 206 halen, maar ietsje helling en wat wind tegen kan bij sommige motoren al een heel verschil maken. Als je dan ook nog bijvoorbeeld banden hebt met wat meer rolweerstand (of minder druk) en je gaat er bijvoorbeeld met z'n vieren en wat bagage inzitten, wordt het alles bij elkaar wel veel.... Allemaal factoren die invloed kunnen hebben op je topsnelheid.Maar 180 ipv 206 blijft wel een verschil......
Boven de 160 de fut er al uit .... serieus ... dat duurt bijna een half uur tegen dat die 100 rijdt komaan.
 

s_janssen

Actief lid
Ook hier een 1.6 TDI DSG7 hatchback die volgepakt op vakantie altijd wel de 200 aantikt in Duitsland. Gaat wel niet zo vlot meer boven de 180, maar het lukt altijd.
Tip: als je de Skoda One App op je smartphone draait en via Apple Carplay de app start, kun je het aantal pk's en het aantal nm's zien. Of en hoe dat een Android gaat weet ik niet. Kan er geen foto van maken, want dan verdwijnt het dat scherm van je systeem.

joLc4x
 

B.Stuurder

Forumguru
De mensen die hier aangeven wel 200 te rijden met hun 1.6 diesel, hoeveel PK hebben die? Als deze diesels 120 PK hebben en van de TS maar 105, dan maakt dat nogal verschil, met name op hogere snelheden. Als ik mijn 180 PK als standaard vergelijk met de wagen van @philippe bakker, (289 PK) dan zie je pas boven de 160 het échte verschil.
En in de huidige situatie ben ik ook veel sneller van 150 tot 250 dan standaard, dat scheelt aanzienlijk met 50 pk meer.
Maar dat filmpje is wel erg slaapverwekkend. Wat duurt dat láng zeg. Hoe voeg je in met zo weinig pit? Nu snap ik wel waarom sommige mensen met 70 invoegen op een kortere invoegstrook, het gaat gewoon niet anders.
 
Maar dat filmpje is wel erg slaapverwekkend. Wat duurt dat láng zeg. Hoe voeg je in met zo weinig pit? Nu snap ik wel waarom sommige mensen met 70 invoegen op een kortere invoegstrook, het gaat gewoon niet anders.

Mijn gedacht...
Een 1.6TDI zou ik nu imho ook niet 'vlot' of 'met flinke stappen versnellen' noemen.
Mijn TDI190 vind ik tot pakweg 180km/u 'vlot', boven deze snelheden is er eerlijk gezegd ook niet veel jus meer over en is het niet meer aangenaam rijden.
Maar elk zijn eigen mening natuurlijk...
 

hemi24

Forumguru
Tja, hoe vaak komen de meesten boven de 160 km/h..?

A37 's ochtends vroeg of later op de avond misschien, verder vindt ik het behoorlijk riskant, aangezien mijn rijbewijs mij aardig lief is...

Bij de oosterburen is op de meeste trajecten de snelheid er doorgaans ook wel behoorlijk uit!
 

leon-cupra

Forumguru
hoe voeg je in met zo weinig pit? Nu snap ik wel waarom sommige mensen met 70 invoegen op een kortere invoegstrook, het gaat gewoon niet anders.
paar mensen hebben die discussie met mij al eens gevoerd wanneer ik dit aangaf dat invoegen met een S3 1.6 op een zeer korte, zeer drukke oprit "levensgevaarlijk" was. Volgens velen was "anticiperen, anticiperen en anticiperen" de enigste correcte oplossing. :pieker:
Maar laten we dan maar vergeten dat er net achter jou en net voor jou iemand rijdt en naast jou drie grote vrachtwagens achter elkaar rijden zonder enige ruimte.
 

leon-cupra

Forumguru
Mijn gedacht...
Een 1.6TDI zou ik nu imho ook niet 'vlot' of 'met flinke stappen versnellen' noemen.
Mijn TDI190 vind ik tot pakweg 180km/u 'vlot', boven deze snelheden is er eerlijk gezegd ook niet veel jus meer over en is het niet meer aangenaam rijden.
Maar elk zijn eigen mening natuurlijk...
hebben hier een een 120pk S3 handbak. Op autostrade eens je in 6 rijdt is het een verdomd tamme wagen. Wil je even versnellen ben je al verplicht om terug te schakelen naar zijn 4. Een 120pk rijdt veel beter met een dsg, dan heb je geen last van het moeten schakelen voor de versnelling erin te krijgen. Maar voor de rest, zeer prettige cruiser. Op het gemak, gezapig rond tuffen. :D

Met de vRS stage 1 is dit een volledig ander verhaal :deuk:
 
Bovenaan Onderaan