Ik ben in het bezig van een Kodiaq uit 2019. Garantie is inmiddels verlopen. De auto geeft foutcode P2297 en schiet in een soort noodloop waarbij de max snelheid rond de 100 ligt.
De dealer heeft helaas pas in Februari tijd om ernaar te kijken dus heb ik deze naar een vak garage gebracht (geen merk garage). Met rook apparatuur is gebleken dat er een lek zat tussen turbo en gasklephuis (volgens mij). Wat bleek is dat er een rubber ring mistte welke er wel hoort te zitten. (Zie nummer 13 op de tekening) Hoe het komt dat deze ring mist is een raadsel. Waarschijnlijk bij de fabriek al vergeten.
Nu is er een nieuwe ring geplaatst en er lekt niets meer maar toch blijft code P2297 terugkomen.
Zodra de foutmelding gewist wordt komt deze vrij snel terug bij stationair toerental. Bij normaal rijden blijft de foutmelding weg en kan je gewoon 100 km rijden. Als je de motor maar niet stationair laat draaien. De foutmelding komt erin bij rond de 900 toeren. Verder valt op dat het stationair toerental best schommelt.
In ieder geval kan de garage het probleem niet vinden. Met de dealer overleg gehad en deze gaf aan dat het misschien de Karter ontluchtings klep kan zijn. Deze wordt dus volgende week door de vakgarage vervangen. Echter weten we niet zeker of dit het gaat oplossen.
Wie weet wat de oorzaak van dit probleem kan zijn?
Gr,
Evert
De dealer heeft helaas pas in Februari tijd om ernaar te kijken dus heb ik deze naar een vak garage gebracht (geen merk garage). Met rook apparatuur is gebleken dat er een lek zat tussen turbo en gasklephuis (volgens mij). Wat bleek is dat er een rubber ring mistte welke er wel hoort te zitten. (Zie nummer 13 op de tekening) Hoe het komt dat deze ring mist is een raadsel. Waarschijnlijk bij de fabriek al vergeten.

Nu is er een nieuwe ring geplaatst en er lekt niets meer maar toch blijft code P2297 terugkomen.
Zodra de foutmelding gewist wordt komt deze vrij snel terug bij stationair toerental. Bij normaal rijden blijft de foutmelding weg en kan je gewoon 100 km rijden. Als je de motor maar niet stationair laat draaien. De foutmelding komt erin bij rond de 900 toeren. Verder valt op dat het stationair toerental best schommelt.
In ieder geval kan de garage het probleem niet vinden. Met de dealer overleg gehad en deze gaf aan dat het misschien de Karter ontluchtings klep kan zijn. Deze wordt dus volgende week door de vakgarage vervangen. Echter weten we niet zeker of dit het gaat oplossen.
Wie weet wat de oorzaak van dit probleem kan zijn?
Gr,
Evert