1.5 tsi met foutcode P2297

EvertD

Nieuw lid
Ik ben in het bezig van een Kodiaq uit 2019. Garantie is inmiddels verlopen. De auto geeft foutcode P2297 en schiet in een soort noodloop waarbij de max snelheid rond de 100 ligt.

De dealer heeft helaas pas in Februari tijd om ernaar te kijken dus heb ik deze naar een vak garage gebracht (geen merk garage). Met rook apparatuur is gebleken dat er een lek zat tussen turbo en gasklephuis (volgens mij). Wat bleek is dat er een rubber ring mistte welke er wel hoort te zitten. (Zie nummer 13 op de tekening) Hoe het komt dat deze ring mist is een raadsel. Waarschijnlijk bij de fabriek al vergeten.

PHOTO-2022-12-29-13-41-59.jpg

Nu is er een nieuwe ring geplaatst en er lekt niets meer maar toch blijft code P2297 terugkomen.

Zodra de foutmelding gewist wordt komt deze vrij snel terug bij stationair toerental. Bij normaal rijden blijft de foutmelding weg en kan je gewoon 100 km rijden. Als je de motor maar niet stationair laat draaien. De foutmelding komt erin bij rond de 900 toeren. Verder valt op dat het stationair toerental best schommelt.

In ieder geval kan de garage het probleem niet vinden. Met de dealer overleg gehad en deze gaf aan dat het misschien de Karter ontluchtings klep kan zijn. Deze wordt dus volgende week door de vakgarage vervangen. Echter weten we niet zeker of dit het gaat oplossen.

Wie weet wat de oorzaak van dit probleem kan zijn?

Gr,

Evert
 

Tees

Donateur
Belangrijk detail bij Eds opmerking: de achterste lambdasonde (zitten er 2 in een moderne auto, eentje voor en eentje na de kat) gaat buiten bereik. Dat kán betekenen dat de lambdasonde zelf kaduuk is, dat zou ik als eerste proberen. Maar er kan ook een probleem in de inspuiting/luchtinlaat/verbranding zijn, waardoor ie z'n gewenste lambdawaarde niet haalt. Helaas heeft Gerrit Speek bij deze fout geen verdere uitleg, best vaak is de standaard foutbeschrijving niet hetgene wat er kapot is namelijk.

Even wat googlen levert een paar mogelijke oorzaken op: naast de lambdasensor zelf en de bedrading daarvan, kan het ook nog een luchtlek in de uitlaat in de buurt van de sensor zijn. Had ik nog niet aan gedacht, ik dacht ook eerst dat het de voorste sensor was.

Carterventilatie zou ik niet van weten wat dat met deze foutcode te maken zou kunnen hebben. Volgens mij zit je Vakgarage nu maar wat te proberen.
 
Laatst bewerkt:

EvertD

Nieuw lid
Nou de dealer liet iets doorschemeren van Carterventilatie en dat heb ik de vakgarage gemeld. Het irritante is gewoon dat dealers tegenwoordig geen tijd meer hebben. Overigens gisteren 450 km gereden. Ik kan de foutmelding wissen met mijn Iphone / OBD connector en zolang ik het toerental maar niet onder de 1000 laat zakken is er niets te merken. Motor loopt soepel. Verbruik is prima. Onder de 1000 toeren heeft binnen een aantal seconden tot gevolg dat de storing weer optreedt.
 

Tees

Donateur
Maak je geen zorgen over dat de dealer geen tijd heeft...die vervangen eerst een paar lukrake onderdelen voor €1000 om vervolgens te concluderen dat dat het niet was en ze het eigenlijk niet weten. Gechargeerd natuurlijk, maar de meeste dealers zijn slecht in storingzoeken, ze houden meer van hele stukken vervangen.

Een goede algemene garage is juist vaak beter in dat storingzoeken en dat vervangen wat het meest efficiënt het probleem oplost. En zaken als VAGtechniek staan weer bekend erom dat ze vage problemen goed kunnen aanpakken.


Ik zou gewoon nog eens terug gaan naar je Vakgarage en vragen of zij een goede diagnose willen stellen. Voed ze ook met de informatie die wij hebben gegeven, want als ik zo hoor dat ze al snel een lek in de inlaat hebben gevonden, zijn ze best goed bezig geweest.
 

EvertD

Nieuw lid
ja zo zit er ik ook een beetje in. maar het kan niet zoiets zijn dat het computertje in de war is en er een update gedaan moet worden?
 

Tees

Donateur
Het kan altijd aan de ECU liggen, maar de kans daarop is over het algemeen klein. Zeker voor dit soort zaken en met een niet-hagelnieuwe auto. Sowieso zijn er na 3 jaar meestal geen of maar beperkt softwareupdates meer. Meeste autos zien sowieso geen dealer meer na 4-5 jaar...
 

Tees

Donateur
Juist, dan wordt de zaak heel anders. Dan hebben we het namelijk wel over een Lek in de luchtinlaat.

Gerrit Speek zegt er het volgende over:
Mogelijke verschijnselen:
MIL = storingslampje brandt
Mogelijke oorzaken:
Vacuüm lek
Variabele Toevoer van de Inlaatlucht via Inlaatspruitstuk is buiten specificatie
Foutieve (defecte) karterontluchting (PCV = Positive Crankcase Ventilation) of Verwarmingselement (N79)
Mogelijke oplossingen:
Check luchtinlaat op lekken
Check / repareer / vervang de Variabele Toevoer van de Inlaatlucht via Inlaatspruitstuk
Check / repareer / vervang de karterontluchting (PCV = Positive Crankcase Ventilation) en het Verwarmingselement (N79)

Tis bij Gerrit zo opgebouwd dat het op volgorde van waarschijnlijkheid is, dus beginnen bij oplossing 1 en zo naar beneden werken (tenzij er andere aanwijzingen zijn). En zo zat de dealer toch niet zo verkeerd ;)
 

EvertD

Nieuw lid
Ter informatie... de vak garage heeft de karter ontluchting klep vervangen door een ander een nu doet de auto het weer probleemloos. Wel bijzonder was dat het onderdeelnummer nieuw was. Volgens de vakgarage kon dit betekenen dat ze het onderdeel hebben gemodificeerd.
 

Tees

Donateur
Dat is op zich niet heel bijzonder hoor, er zijn aan de lopende band aanpassingen aan onderdelen, ook in oudere auto's. Komt ook omdat onderdelen vaak in meerdere modellen gebruikt worden en zo dus heel lang mee kunnen gaan. Maar het kan zeker dat er ergens een zwakheidje was in het originele ontwerp, dat ze aangepast hebben.

Fijn dat je auto weer werkt en fijn dat je t even terugmeldt!
 

EvertD

Nieuw lid
Ja het lullige is dat de auto volgens mij 3 jaar garantie had en daar was ik nu 2 maanden overheen.
 

EdK

Forumguru
JA dan heb je misschien geen garantie meer, maar dan kunnen ze nog wel coulance geven !
Dus maw delen in de kosten !
Maar blijkbaar doet jouw dealer daar niet aan, helaas
 

EvertD

Nieuw lid
ja dat is ook het hele probleem. Blijft het ook bijzonder vinden dat ze pas in Februari tijd hebben. Nou ja ik heb een klacht gestuurd naar Skoda. Kijken wat ze ermee doen.
 

EdK

Forumguru
Ja sorry @hemi24 het is nog vroeg hoor !
En ja de garage's hebben het blijkbaar druk, moest zelf ook voor onderhoud en kon 3 weken later pas terecht.
Wat alleen jammer is dat het ze niets meer scheelt of jij nu wel of niet kunt doorrijden met je wagen.
Mijn onderhoud maakt me niet uit of ik 3 of 4 weken moet wachten, maar als die niets meer doet dan heb ik toch veel problemen met zo'n wachttijd
 

Tees

Donateur
Maar de carterventilatie vervangen zal toch niet de wereld gekost hebben? Neemt niet weg dat het de moeite waard kan zijn een klacht in te dienen...
 
Bovenaan Onderaan