Beste forumleden,
Graag leg ik een technische casus aan jullie voor waar ik momenteel met mijn garage niet direct uitkom. Het gaat om een 1.5 TSI (EA211 Evo). Vanwege een verhoogd verbruik en onrustige loop heb ik groot onderhoud laten uitvoeren: inlaatpoorten walnut blast en 4 nieuwe injectoren (na advies i.v.m. grote onderlinge afwijkingen). Het gaat om een scoda octavia met 130.000 KM op de teller.
De situatie vooraf (OBD-meting trims): De individuele trims lagen flink uit elkaar:
Met vriendelijke groet,
Paul Oppeneer
Graag leg ik een technische casus aan jullie voor waar ik momenteel met mijn garage niet direct uitkom. Het gaat om een 1.5 TSI (EA211 Evo). Vanwege een verhoogd verbruik en onrustige loop heb ik groot onderhoud laten uitvoeren: inlaatpoorten walnut blast en 4 nieuwe injectoren (na advies i.v.m. grote onderlinge afwijkingen). Het gaat om een scoda octavia met 130.000 KM op de teller.
De situatie vooraf (OBD-meting trims): De individuele trims lagen flink uit elkaar:
- Cil 1: +13.46%
- Cil 2: +20.46%
- Cil 3: +20.62%
- Cil 4: -20.62%
- Cil 1: +9.1% (Vraagt om extra brandstof / meet relatief te veel lucht)
- Cil 2: -13.06%
- Cil 3: -12.64%
- Cil 4: -11.54%
- Totaalbeeld: STFT: 3.1% | LTFT: -8.6% (stationair).
- Onrustige koude start maar dit was alleen tijdens het inleren: Cilinder 1 piekte soms naar +17% trim tijdens stationair regelen.
- Bijgeluid: Er is een sporadische "piep" hoorbaar (zie bijgevoegd filmpje), zowel stationair als heel kortstondig tijdens het rijden. De stationaire variant is verdwenen na het inleren:
- PCV vervangen: De carterventilatie (PCV) is inmiddels ook vervangen, wat de loop verbeterde, maar de trim-verschillen blijven.
- Getest met remreiniger/starter-spray rond inlaat/injector van cilinder 1: geen reactie in toerental of trims (geen overduidelijk extern vacuümlek).
- Bobine en bougie verplaatst naar andere cylinder.
- Geen foutmeldingen (DTC's) aanwezig.
- Is dit patroon (+9% vs -12%) acceptabel voor een 1.5 TSI na vervanging en blasten?
- Kan de "piep" duiden op een intern lek (bijv. o-ring injector of pakking inlaatspruitstuk) dat niet met spray te vinden is?
- Heeft iemand ervaring met vergelijkbare onbalans na een walnut blast (bijv. invloed op de tumble-flaps)?
Met vriendelijke groet,
Paul Oppeneer