1.4TSI CAXA ervaringen en problemen?

Stinger

Actief lid
Kan iemand mij vertellen wat de ervaringen zijn met de 1.4TSI CAXA motoren? Zowel handgeschakeld als DSG. Op advisering van bekende tuners en monteurs, gelieve de motor links te laten liggen. Met de volgende redenen:

- De 1.4TSI blijft een zorg kindje.
- Bobine en injectoren problemen.
- Gelieve euro 98 tanken dat is beter voor de motor ivm slijtage. Zowel getuned als standaard.
- Ketting en spanners problemen.
- Nokkenas stellers problemen.
- Motor olie verbruik.

De reden is, dat ik een leuke occasion op het oog heb. En niet graag voor verrassingen kom te staan. Ik hoop dat jullie mij kan adviseren.

@ertromp Uw Octavia was toch getuned bij tvs engineering. Hebt u toevallig nog een vermogens grafiek in bezit? Wat mij opgevallen is, dat 1.4TSI direct na zijn beschikbare koppel lineair naar beneden gaat. Is dat bij u ook het geval?
 

ertromp

Forumguru
Kan iemand mij vertellen wat de ervaringen zijn met de 1.4TSI CAXA motoren? Zowel handgeschakeld als DSG. Op advisering van bekende tuners en monteurs, gelieve de motor links te laten liggen. Met de volgende redenen:

- De 1.4TSI blijft een zorg kindje.
- Bobine en injectoren problemen.
- Gelieve euro 98 tanken dat is beter voor de motor ivm slijtage. Zowel getuned als standaard.
- Ketting en spanners problemen.
- Nokkenas stellers problemen.
- Motor olie verbruik.

De reden is, dat ik een leuke occasion op het oog heb. En niet graag voor verrassingen kom te staan. Ik hoop dat jullie mij kan adviseren.

@ertromp Uw Octavia was toch getuned bij tvs engineering. Hebt u toevallig nog een vermogens grafiek in bezit? Wat mij opgevallen is, dat 1.4TSI direct na zijn beschikbare koppel lineair naar beneden gaat. Is dat bij u ook het geval?

De 122'pk is geen "zorgenkindje" Dat is vooral de 160pk met de combinatie turbo/compressor. Een 1.4 probleem kan zijn de nokkenasversteller en de distributieketting.

Motorolieverbruik is geen issue

Bobine en injectoren zijn geen issue

Euro 98 om slijtage te voorkomen????????

Koppel lineair naar beneden na bereiken piek is zelfs standaard geen issue.
 

ertromp

Forumguru
En wie zijn die "bekende" tuners en monteurs???

Ik snap niet met alle kennis die je ingewonnen hebt dat je hier nog de vragen stelt en er überhaupt nog aan wil beginnen
 

Falcon

Donateur
Heb je een link naar de advertentie van de Octavia.. dan kunnen wij ook even meekijken en eventueel advies over geven :)

Daarnaast inderdaad wel even handig om aan te geven waar je de informatie vandaan hebt. #glazenboltopic
 

Stinger

Actief lid
Rustig aan ertromp ;). Op de vraag van: En wie zijn die "bekende" tuners en monteurs??? Ik blijf discreet. Dat is wel zo netjes. Het kan zijn dat de "bekende" tuners en monteurs zich hebben vergist. Of dat onduidelijk ben met mijn vraag. Immers die rijden niet dagelijks in een 1.4TSI CAXA. Vandaar die vraag :D .
 

Rob

Forumguru
Zoals @ertromp al zegt, de 122pk is geen zorgenkind. Maar zoals jij er nu tegen aan kijkt, en je koopt er eentje, wordt elk wissewasje natuurlijk onder je vergrootglas gelegd.

In ieder geval, in mijn omgeving 2 mensen met een 1.4tsi 122pk, 1x Golf en 1x Octavia.
Allebei probleemloos. Mijn schoonvader rijdt sinds 12-2009 in de Golf, nieuw gekocht en inmiddels 170.000 zonder problemen.

De kettingproblemen hoort geen issue meer te zijn want iedere tsi berijder is volop in de gelegenheid geweest om dit (onder garantie of coulance) te laten herstellen. Goed onderhoud en respect voor de techniek doet de rest.
 

Neptukker

Forumguru
Wat mij opgevallen is, dat 1.4TSI direct na zijn beschikbare koppel lineair naar beneden gaat. Is dat bij u ook het geval?
De 1.4 tsi heeft een kleine turbo, komt lekker snel op gang en geeft het blok enigszins een dieselkarakter. Veel koppel bij lage toeren. De beperking is dat de turbo in de hogere regionen weinig toe kan voegen en de boel vrij vroeg aftopt. Persoonlijk is het een heerlijk blok en heb ik er getuned veel probleemloze kilometers mee geklokt. Mijn ervaring kun je lezen op: http://www.skodaforum.nl/forum/i/oii-1-4-tsi-getuned-bij-jd-engineering.7486/

Een grafiek van een genormeerde tuner o.a. via http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-122pk-en-125pk/
 

Rosinfield

† In Memoriam
De 1.4 tsi heeft een kleine turbo, komt lekker snel op gang en geeft het blok enigszins een dieselkarakter. Veel koppel bij lage toeren. De beperking is dat de turbo in de hogere regionen weinig toe kan voegen en de boel vrij vroeg aftopt.

Dat lijkt me toch redelijk duidelijk, zou ik zeggen
 

Stinger

Actief lid
As zaterdag gaan we een proefrit maken met de auto. Het betreft over een skoda octavia combi 1.4TSI met DSG. Ik ben erg benieuwd wat de gaspedaal response is van deze auto.
 

Falcon

Donateur
En anders even bij DSG doktor langs gaan voor wat aanpassingen ;) .. Veel plezier met de proefrit!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Allemaal op te lossen met een software optimalisatie. Dan heb je ook weer gewoon een 1e versnelling (en kom je` vlot van je plaats).
 

ertromp

Forumguru
Die slijtage op de koppelingsset in eem DSG 7 is geen specifiek 1.4TSI item en heeft te maken met de standaard software van VAG die op emissie gericht is. Komt dus voor op alle DSG 7 bakken bj 2009 - 2011
Vervanging kost ongeveer rond de 1200 euri van zo'n set
 

ertromp

Forumguru
Die van mij is van 2012.
Dat is altijd balen als dat je overkomt
Dan zal het ook in 2012 geweest zijn dat VAG met een ander type plaat begonnen is.
Maar zeker de software aanpassing door bijvoorbeeld TVS is aan te raden aangezien ik op m'n eigen auto middels VCDS / VCP zie dat slijtage tot stilstand is gekomen
 

Rosinfield

† In Memoriam
@G.P.: de schakelmomenten worden gewoon wat verder weg gelegd (in D), overigens gaat het niet om dramatische aanpassingen. Maar het rijdt net wat beter. In S wordt juist wat sneller opgeschakeld, waardoor die stand ook veel beter bruikbaar wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: G.P.

s-line

Forumguru
Dat is altijd balen als dat je overkomt
Dan zal het ook in 2012 geweest zijn dat VAG met een ander type plaat begonnen is.
Maar op m'n eigen auto middels VCDS / VCP zie dat slijtage tot stilstand is gekomen
Dat is gaaf zeg dat de slijtage tot stilstand is gekomen! Kan je dat ook voor je banden doen?:maakmegek:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja hoor, doen ze ook bij de bandendokter, dochteronderneming van TVS. Ze spuiten er wat nano-granulaat in, dacht ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
Dat is dan wel weer het voordeel van die DSG-7 DQ200 bak dat je van alles kunt meten met VCP of VCDS van slijtage op de koppelingen tot schakeldrukken tot temperaturen in bak zelf en mechatronic. Zal wel nodig zijn op die VAG handel :D
 

Stinger

Actief lid
Jammer dat een getuned CAXA blok ong. 28pk en 70nm bij krijg. Even goed over nadenken of ik de auto ga tunen. Toen ik nog een lease auto had. Een skoda fabia greenline heb ik deze ook laten tunen bij jd engineering. Van 75pk naar 100pk en 180nm naar 230nm. Ik merkte wel dat auto getuned was. De wow factor bleef helaas weg.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan