1.4 TSI of 1.8 TSI voor trekken van caravan tot 1.500 Kg

Momenteel rij ik een Octavia Elegance BL (mei 2008) met een 1.8 TSI motor. Deze mag (slechts) 1.300 Kg trekken. De nieuwe motoren mogen echter veel meer trekken. De 1.4 TSI mag geremd 1.500 Kg trekken en de 1.8 TSI maar liefs 1.600 Kg. Omdat ik de laatste jaren toch niet meer met de caravan naar het buitenland ben geweest en ik ook niet verwacht dat dit de komende jaren zal gebeuren, zit ik te twijfelen tussen voornoemde motoren. Ik heb de laatste jaren een seizoenplaats op een camping in Nederland, dus het is aan het begin van het seizoen de caravan even wegbrengen en aan het einde van het seizoen de caravan weer ophalen. Om dan € 3.420,00 meer te betalen voor een 1.8 TSI terwijl de 1.4 TSI ook al 1.500 Kg kan/mag trekken? Voor dat extra geld zou ik misschien zelfs de 1.4 met DSG-7 automaat kunnen nemen. Ik vraag me echter af, of zo'n "kleine" motor (waar men steeds meer vermogen uit probeert te persen) wel sterk genoeg is en is het geluidsniveau in de auto wel acceptabel genoeg als je eenmaal de 1.8 TSI gewend bent. Daarnaast las ik op dit forum toch ook nog wel het e.e.a. omtrent problemen met de DSG automaten. (trillen/schokken) Zijn er misschien mensen die al gereden hebben in de 1.4 TSI. Valt het extra geluid (want dat zal er ongetwijfeld zijn) mee of tegen én is een DSG-7 automaat (leverbaar vanaf juni dacht ik) een goeie optie of zijn er toch nog teveel problemen mee? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
 

Greggy

Actief lid
Hi TurboPower, my two cents (of je er wat aan hebt weet ik niet... ;) ): je kan dit soort vragen prima neerleggen bij Skoda Nederland via Twitter. Er wordt druk getweet door Skoda en dit soort vragen kan je er prima kwijt. Dit zou ik doen als ik jou was.
De 1.4TSI heb ik gereden in de O3; deze bevalt prima. Qua caravan rijden/trekken kan ik er niets zinnigs over kwijt. En qua DSG-7; deze heb ik nu in mijn (lease) Golf en ja, deze is bij iets van 66K km vervangen. Topautomaat maar niet probleemloos.

Als je niet least zou ik een handbak nemen hoewel de DSG erg verleidelijk is. De distibutiekettingproblemen zijn hopelijk verholpen met de riem maar qua DSG...? Ik weet het niet... Mooi spul, maar prive wordt het snel een grote kostenpost als het kapot gaat...
 

jalex_h

Forumguru
Hoe een octavia III rijdt, al dan niet met caravan? geen flauw idee.

Ik weet wel dan mijn Superb, met de 1.8 TSI (met 160 pk) met twee vingers in de neus onze caravan van 1500 kg door heel Frankrijk sleurt. Dus zo bezien, heb je in jouw geval aan een 1.4 wel genoeg.
Ik heb hem ook nog even op caravantrekker.nl bekeken. Qua trekkracht en prestaties zit het allemaal wel snor, alleen de gewichtsverhouding is met een caravan van 1500 kg niet bepaalt gunstig, wat wel tot een ernstige waarschuwing leidt.

Voor wat betreft de DSG, voor stotterende bakken heeft VAG inmiddels een revisie-kit ontwikkeld, waarbij de kopellingsplaten vervangen worden door betere exemplaren. Deze platen zitten inmiddels ook in nieuwe DSG-bakken.
Dus ik zou daar niet over twijfelen.

En verder? Gewoon proefrijden met beide motoren, dan weet je het.
 
Hoe een octavia III rijdt, al dan niet met caravan? geen flauw idee.

Ik weet wel dan mijn Superb, met de 1.8 TSI (met 160 pk) met twee vingers in de neus onze caravan van 1500 kg door heel Frankrijk sleurt. Dus zo bezien, heb je in jouw geval aan een 1.4 wel genoeg.
Ik heb hem ook nog even op caravantrekker.nl bekeken. Qua trekkracht en prestaties zit het allemaal wel snor, alleen de gewichtsverhouding is met een caravan van 1500 kg niet bepaalt gunstig, wat wel tot een ernstige waarschuwing leidt.

Voor wat betreft de DSG, voor stotterende bakken heeft VAG inmiddels een revisie-kit ontwikkeld, waarbij de kopellingsplaten vervangen worden door betere exemplaren. Deze platen zitten inmiddels ook in nieuwe DSG-bakken.
Dus ik zou daar niet over twijfelen.

En verder? Gewoon proefrijden met beide motoren, dan weet je het.

Afgelopen vrijdag heb ik dan eindelijk een proefrit gemaakt in de 1.4 TSI Elegance BL.
Ik moet zeggen, dat ik blij verrast was met de prestaties van deze motor.
Het scheelt uiteindelijk maar 20 pk met mijn huidige 1.8 tsi en dat verschil merk je nauwelijks.
Vervolgens gelijk maar een offerte laten maken en toen ben ik wel een beetje geschrokken van de inruilprijs die men bood voor van mijn huidige Octavia 1.8 TSI Elegance Attractive Business HB (2008) met 127.000 km op de teller. Iemand enig idee wat een redelijke inruilprijs (al dan niet i.c.m. een stukje korting op de nieuwe auto) zou kunnen zijn?
 

ertromp

Forumguru
Bovag geeft een aardige inschatting van waarde en ook op de ANWB website kun je de waarde laten bepalen.
Als je kijkt op die websites dan zie je dat bij inruil bij een garagebedrijf de inruilwaarde ongeveer €9400,- is.
Nu ben ik natuurlijk benieuwd wat je geboden hebt gekregen voor je auto?
 
Bovag geeft een aardige inschatting van waarde en ook op de ANWB website kun je de waarde laten bepalen.
Als je kijkt op die websites dan zie je dat bij inruil bij een garagebedrijf de inruilwaarde ongeveer €9400,- is.
Nu ben ik natuurlijk benieuwd wat je geboden hebt gekregen voor je auto?

Wat dacht je van € 8.000,00.
Zelfs met een stukje korting op de nieuwe Elegance BL Combi 1.4 (met zo'n beetje alle opties die je je maar kunt bedenken m.u.v. DSG) kom ik nog niet uit op € 9.400,00.
 

ertromp

Forumguru
Dat wordt shoppen en onderhandelen!
Ik zou bij inruil op een zelfde auto als waar jij naar gekeken hebt (incl. ook zo'n beetje alle opties en DSG) een inruilwaarde krijgen die goed overeenkomt met hetgeen ANWB en BOVAG aangeeft.
 

derf

Senior Member
Ik rijdt nu in de octavia 1 en trok er een caravan van 1150 kg mee. Ging goed. Nu een caravan gekocht die tot 1350 kg beladen mag worden. Ik heb de octavia combi 1.4 bl besteld en die mag 1500 kg trekken. D e wagen weegt zelf echter maar zo'n 1180 kg en dat is volgens caravantrekker een bedenkelijke combinatie. Het wordt gunstiger als je een groot deel van je zware spullen naar de auto verplaats. De combi is daar natuurlijk uitermate geschikt voor. Ik heb met dit gegeven in mijn achterhoofd er wel meteen hulpveren bij besteld. Er is een discussie op het forum of dit wel of niet nodig is aangezien de auto behoorlijk stug geveerd lijkt te zijn. Maar gezien de wat zwaardere belading lijken de hulpveren mij geen overbodige luxe. Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere caravanners
 

reeseend

Forumguru
Als je niet veel bergen op hoeft in b.v. Frankrijk dan zal de 1.4 TSI voldoende zijn. Ik zou me meer zorgen maken over het gewicht van je caravan die meer is dan je auto.
Andersom zou veel prettiger zijn:)
 

CDK

Forumguru
ben het eens met Reeseend, zelf zou ik absoluut voor een zwaardere motorisering gaan, of een goede chip er in, maar het feit blijft dat de auto tov de caravan erg licht is

greetz Corné
 
Mijn dealer adviseert absoluut hulpvering zodra je een caravan wilt trekken. De auto komt hierdoor helaas wel een cm of 2 hoger op de poten te staan....
 

deusjevo

Forumguru
Voor gebruik in NL voldoet de 1.4 prima voor incidenteel rijden met caravan.
Zelf rijd ik met 1200 kilo achter een 1.2 TSI door Alpen en Pyreneeën.
 

rouwehand

Senior Member
Nu al 3 jaar ervaring met een 1.4TSI i.c.m. Burstner van 1300 kg. Prima combi in de Benelux en Frankrijk (wel met hulpveren :wink:). Aankomende zomer naar Oostenrijk (Karinthie). Ik neem aan dat dit ook weer een plezierige reis met voldoende koppel zal worden.

COMBI%20SKODA%20&%20BURSTNER.jpg
 
Bovenaan Onderaan