1.4 TSI DSG of 1.6 TDI DSG?

s_janssen

Actief lid
Hallo Skoda rijders. Wat een mooi en actief forum is dit!

Ik zit een beetje te twijfelen over de keuze voor een Superb HB 1.4 TSI met DSG of de 1.6 TDI met DSG.
De 1.6 TDI DSG heb ik al eens in gereden in de auto van een collega. Vlot en redelijk stil.
De 1.4 TSI DSG heb ik nog niet kunnen proberen bij een dealer, zijn altijd andere motoren of bakken. Vraag staat uit bij een dealer.

Ik kan de 1.6 TDI dit jaar nog bestellen, de 1.4 TSI moet ik even op wachten tot 1 januari 2017.
(lease auto dus bijtelling TSI dan van 25 naar 22%, de diesel is nu 21% en en wordt ook 22% in 2017)
Qua leasekosten en bijtelling maakt het allemaal niet zoveel uit.
Wie heeft ervaring met deze keuze? Advies? Tips?

hemi24

Forumguru
Geen verplichtingen vanuit de werkgever/leasemaatschappij i.v.m. te verwachten kilometrage..?

Ik ben fervent dieselaar, maar zou (denk ik) toch kiezen voor de 30 pk meer en de stillere loop van de TSI...

s_janssen

Actief lid
Nee ik zit rond de 35.000 pjr, dan is de diesel net enkele tientjes goedkoper, maar benzine mag ook nog net.

Tassin

Forumguru
Afgaande op prestatiecijfers zou ik voor de TSI gaan. Deze levert hetzelfde koppel in hetzelfde toerenbereik, maar wel beduidend meer vermogen. Ik verwacht dat de moderne benzinemotor de diesel heeft ingehaald qua souplesse. En stiller zal hij ook wel zijn.

Zeker een testrit boeken als je twijfelt.

Laatst bewerkt:

RefleCs

Forumguru
Ik ben ook voorstander van de TSI echter moet ik zeggen dat de TDI mij ook goed kan bekoren. De TSI zal een stuk stiller zijn. Ik heb nu een TDI in bestelling staan omdat wij geen Benzine auto's mogen rijden.

BasMab

Actief lid
en qua zuinigheid, hoe vaak sta je aan de pomp? Zit daar nog verschil in tussen de benzine en diesel?

s_janssen

Actief lid
De TDI is echt wel een stuk zuiniger. Ik heb nu ook een 1.4 TSI met DSG in een Passat, gemiddeld 1 op 12,5 a 13. Collega met Superb 1.6 TDI rijdt aanmerkelijk zuiniger.
Maarrrr waar ik met name benieuwd naar ben is of er mensen zijn die zowel de 1.4 als de 1.6 hebben kunnen vergelijken in de praktijk. Ik ben ook (nog) wel een voorstander van TSI zoals ik die nu heb. Stil en soepel.
Het lijkt alsof die 1.4 TSI niet zo populair is...

peterrapid

Forumguru
Ik ben een dieselaar, maar mocht ik de keuze hebben zou ik zonder twijfel voor de benzine gaan, geeft toch extra rijplezier tov een diesel zelfs bij gelijke vermogens.

D.A.V.E.

Nieuw lid
TSI geniet ook mijn voorkeur. Stil, evenveel koppel, responsiever en minder fijn stof dan een diesel. Zoals @Tassin reeds zei: de Benzine heeft de Diesel voorbijgestreeft.
Had na mijn huidige lease (Citroën C4 1.6 Diesel) gezworen om als volgende wagen een Benzine te nemen omwille van bovengenoemde eigenschappen, maar via lease komt de benzine véél duurder uit, dus "noodgedwongen" toch maar weer diesel genomen.

Als verbruik niet zo'n grote rol speelt zou ik kiezen voor de 1.4 TSI, die rijdt namelijk heerlijk. Die 1.6 TDI is toch een beetje een geknepen variant vanwege de bijtelling.

Skoda-MAN

Forumguru
@s_janssen Ik ben altijd een echte 100% dieselfanaat geweest en nu de 1.4 TSI (nog de 140 pk) en ik ben helemaal om.
Wat een fijne motor is dit vanaf 1500 omw/min trekt het soepel door tot 5500 omw/min, je kan er rustig mee rijden en snel, wat je maar wilt.
Het benzineverbruik heb je voor een groot deel zelf in de hand, ehh voet. Bij mijn Octavia is het over 13.000 km 1:17,8
Sterkte met je keuze:nailbiting:

Tassin

Forumguru
Voor wie nog behoefte mocht hebben aan een vergelijking: http://www.autozine.nl/text/1282.html

"Aanvankelijk voelt de 1.4 TSI daarom als een motor die te veel of te weinig vermogen levert, maar uiteindelijk leert de bestuurder de balans te vinden en is het juist heel prettig om zo'n levendige auto te rijden. Bovendien is de 1.4 TSI in de praktijk zeer zuinig. Zelfs op een zeer veeleisend parcours kwam het testverbruik uit op 6.1 liter per 100 km."

superbia

Forumguru
Ik zou voor het extra vermogen kiezen. Ik heb zelf een leasetermijn in een finacieel aantrekkelijke auto met 110pk gereden en mijn conclusie is ik niet geen consessies meer maak op vermogen. Ik hoef geen 200pk, maar met 140a150 kun je je vrij door het verkeer bewegen. Met minder motorvermogen en zuinige bakverhoudingen is even snel in actie komen op de snelweg een stuk lastiger.
Zo weer ff een trauma van me af kunnen schrijven. Succes met je keuze!

abelsj

Forumguru
Ook ik ben dieselrijder (O3RS) met gemiddeld 7l verbruik. 1.6 diesel zal wel vlot een litertje minder verbruiken. Een vriend heeft een seat leon st 1.4 tsi 140pk gechipt naar 175pk, verbruik 6l en rijplezier vergelijkbaar met mijn RS. Ik zou dus opteren voor de stillere en relatief zuinige 1.4 tsi.

robvv

Senior Member
M'n verbruik in S3H 1.4 TSI DSG is 15.1 km/liter (= 6.6 liter/100 km).
Gebruik in stad, file, 130 km/h, provinciale wegen, dus een mix.
Officieel gebruik volgens skoda boekje is dan 20 km/liter, dus 33% slechter.

willemk

Senior Member
Ga voor de 1.4 tsi act, dit is een fantastisch blok. Stil, zuinig, elastisch, snel, super gewoon:thumbsup:

Bovenaan Onderaan