1.4 TSI bougies vervangen; HORRORKLUS ?

redriver

Senior Member
Ik ga , zodra ik alle onderdelen binnen heb, o.a. de bougies van de Octavia 3 FL 1.4 vervangen. Nu geloof ik in "een goede voorbereiding is het halve werk" dus heb wat gezocht op internet / youtube. Bougies zelf vervangen is makkelijk maar de ignition coils / bougiekapjes (juiste benaming ?) lijkt een potentiële horrorklus.

Ik heb dit hulpstuk al besteld:

Onderstaand filmpje (maar er zijn meer voorbeelden te vinden) laat zien wat er allemaal mis kan gaan bij het uittrekken van die ignition coils:

Mijn concrete vraag is of er iemand tips heeft om deze klus zo makkelijk mogelijk te laten verlopen? Dus hoe voorkom je dat dat pijpje helemaal of in delen uit de bougieopening getrokken moet gaan worden ?

Rallye

Forumguru
Zijn “ignition coils” in het Nederlands geen “bobines”? Zoekt wellicht makkelijker……

ertromp

Forumguru
Met die specifieke trekker die je noemt moet het lukken en die pennen met die spoel er boven op zijn inderdaad bobines.
Als zo'n bobine moelijk uit het gat komt kun je eventueel er iets aan trekken en met een luchtblaaspistool als je een compresser hebt langs het rubber blazen en dan zal de complete pen er ook af komen.
Mijn ervaring is dat met de tool het in de meeste gevallen toch echt wel moet lukken.

Tees

Donateur
Ik denk dat t ook wel meevalt. Die tool maakt t werk een stuk makkelijker, zonder heb je meer risico dat je iets van de bovenkant sloopt. Maar volgens mij is t een prima klus om als beginnend sleutelaar te doen.

redriver

Senior Member
Bobines.....dat was het juiste woord ;)

Ik heb het tooltje nog niet binnen en pas over een week of 2 tijd. Alvast bedankt voor de tips!

Pindasaus

Forumguru
Ik had vooral moeite om de stekkers los te krijgen. :arghh:

Heb je al een kleine momentsleutel? De bougies (22 Nm bij de EA211 1.2 TSI) en de boutjes van de bobines (8 Nm) mogen niet te vast worden aangedraaid. Het werkplaatsvoorschrift is om de bobines in te vetten met siliconenvet G 052 565 A1, Griffon kranenvet werkt ook. Er mag geen vet tussen de elektrische contacten van de bobine en bougie komen.

Tees

Donateur
Vooral de bougies is vrij belangrijk om die op t goede moment vast te zetten. Al geven veel fabrikanten (iig Bosch) ook vaak een 'handvast + een kwartslag' advies. Ik gebruik liever een momentsleutel ;)
De bobines is vooral niet te strak aandraaien, 8 Nm is zachtjes handvast naar mijn idee. Dat soort dingen doe ik niet op moment, is niet essentieel en ik heb daar bovendien geen momentsleutel voor.

Laatst bewerkt:

catch me

Forumguru
T kan best een ....klus zijn, blijkbaar was 't bij mijn auto al een hele tijd geleden dat dit gedaan was ( achteraf aan de bougies ook wel te zien, die waren echt op... )
Ik trok bij 2 bobines de rubber huls stuk, bij 1 de bobine eraf en de huls bleef zitten en 1 ging er wel goed uit.
Gelukkig wel een compressor en lucht ter beschikking, veertje uit t rubber hulsje, lucht erop en ze komen er zo uit.

htuned

Senior Member
Hoe kiezen jullie de juiste of beste bougie? Moet het platina zijn?
Ik heb een 1.5 TSI motor, getuned.

hemi24

Donateur
Dat hebben de constructeurs bij de fabriek al voor je gekozen, dus gewoon weer OEM spul erin..!

serum

Forumguru
Ik hoorde onlangs in een filmpje iets dat mij wat verwonderde en waar ik de waarheid niet van kon achterhalen; (en wat ik betwijfel). De bougies in de modernere TSI motoren zouden volgens diegene op het exacte aanhaalmoment staan, zodat de richting van het massapunt van de vonkbrug in lijn staat met de injector om een zo optimaal mogelijke verbranding te garanderen. Iemand die hier meer kennis van heeft?

Je moet gewoon zorgen dat je de bobines rechtstandig verwijderd, als het rubberen deel blijft zitten, veertje eruit halen en dan blaas je in het hart van die rubberen huls. Zo krijg je hem eenvoudig los met een compressor en goed aansluitend luchtpistool. (draag gehoorbescherming is mijn advies, je zit dichtbij een bron van flink wat db's)

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dat van die richting heb ik nog niet eerder gehoord. Ik twijfel er ook wel aan, want als er maar een klein braampje of vervuilinkje op de schroefdraad zit, dan draai je zo een paar graden meer of minder ver bij hetzelfde moment.

Wat betreft de voorgaande vraag: platina-iridium is al de standaard voor TSI motoren. Beter materialen zijn er niet voor zover ik weet, tenzij ze ondertussen een keer rhodium (= duurste edelmetaal) erin gestopt hebben ;). Vroegah gingen er nikkel bougies in, dat was voldoende voor atmosferische motoren. Toen kwamen de platina-nikkel bougies voor wat stevigere motoren en toen de platina-iridium. Een TSI is tamelijk kritisch qua ontbranding, daarom zitten hier standaard die laatste in. Ik gebruik zelf Bosch, NGK is ook heel goed. Beiden worden af-fabriek gebruikt.

hemi24

Donateur
Hahaha: hebben jullie wel eens gezien hoe een bougie vonkt én hoe de injectoren vernevelen..?

:laugh::maakmegek:

serum

Forumguru
Ja, op 250 a 350 bar gaat dat redelijk fijnnevelig. Een bougie is redelijk willekeurig met vonken, als je daarop doelt.

'pointing towards with the exhaust valves'.

Daar staat ie met zijn verhaal. Op 3m10 verkondigt ie ook doodleuk dat je een 10mm bougiesleutel moet gebruiken om ze te verwijderen.

Tees

Donateur
10 mm :deuk:. Of hij heeft geen idee, of het is een typefout (de 9 zit naast de 0 tenslotte, en uit mn hoofd is t 19 mm).

Bovenaan Onderaan