1.4 TSI 150 pk handgeschakeld (Superb) vs 1.4 TSI 140 pk DSG (Octavia)

DiVini76

Forumguru
Sinds een maand rij ik in een Superb III hatchback met een een handgeschakelde 1.4 TSI met 150 pk.
Hiervoor had ik een Octavia III combi met een DSG 1.4 TSI met 140 pk.

Nu weet ik niet of het door de zwaardere Superb komt, of door het handgeschakelde, maar naar mijn mening voelt de Superb een stuk minder fel/krachtig dan dat de Octavia deed.

Iemand enig idee hoe dit te verklaren is?

JeSko

Forumguru
Een Superb met manuele bak is altijd behelpen, heb zelf 3 jaar met een 1.6 tdi manuele Superb gereden, en hoewel dat prettig cruisen was miste hij wel power voor zo'n grote boot. De 1.6 tdi Octavia van een ex collega was ook manueel en die voelde beduidend lichter en waardoor vlotter.

Wat DSG betreft, dat maakt het verschil enkel groter, die DSG schakelt zowiezo "beter" lees vlotter dan een mens, en houd daarmee de auto op betere vlottere toerentallen, zeker bij goed optrekken, daar hebben automaten een groot voordeel.

De Superb is zoals de BMW 5 reeks, die moet je eigenlijk met automaat hebben wil je af en toe eens doorduwen zonder dat het als een strijd voelt.

Je kan ook eventueel chippen, dan gaat hij ongeveer van 150 naar 175 pk en van 250 nm naar 320 nm, vooral dat laatste ga je voelen maar doordat het een manuele is kan je geen DSG optimalisatie doen.

Laatst bewerkt:

DiVini76

Forumguru
Bedankt @Peter-036 en @JeSko voor jullie reacties en uitleg; klinkt erg logisch allemaal als ik het zo lees.

@JeSko ; Chippen heb ik ook al even aan gedacht, maar ben daar nog niet over uit. Heeft dat evengoed zin om bij een manuele te doen?
Ik weet ook dat vrouwlief daar geen voorstander van zal zijn, laat staan van de kosten die het met zich meebrengt...

Rosinfield

† In Memoriam
Chippen heb ik ook al even aan gedacht, maar ben daar nog niet over uit. Heeft dat evengoed zin om bij een manuele te doen?

Zeker wel, dat maakt niet uit. Je hoeft alleen niet ook nog de DSG aan te laten passen. Dus tel uit je winst. Net lekker dat beetje extra.

JeSko

Forumguru
@DaVini76

Ja dat ga je zeker voelen, ook bij een manuele, het extra koppel gaat hem zowiezo sterker maken en meer kracht onderin geven.

Tees

Donateur
Je hebt een auto van ettelijke duizenden euros, en vrouwlief maakt zich zorgen over een paar honderd euro aan kosten voor tuning? Ik denk dat je daar wel mee wegkomt, het onderhoud viel dit jaar gewoon wat duur uit ;)

leon-cupra

Forumguru
Als je de cijfertjes ernaast legt is het logisch dat jouw Superb sloom aanvoelt.
O3-S3 : 8,5sec tov 9,1sec naar de 100
Koppel hetzelfde maar dan het gewicht … 300kg meer voor de Superb. Dat zal je goed voelen. Daarnaast is een Superb ook veel beter geïsoleerd, langere wielbasis , .. zorgt dat het allemaal niet wat comfortabeler is en dat geeft ook meer de indruk dat jouw Superb veel trager is dan jouw octavia.

DiVini76

Forumguru
Bedankt, ik waardeer jullie reacties zeer. :thumbsup:
Erg fijn dat je zo snel zoveel bruikbare reacties krijgt op dit forum, dit maakt dat ik er iedere dag weer graag kom!

@leon-cupra ; de Superb is inderdaad een stuk comfortabeler dan de Octavia, waarschijnlijk moet ik daar ook nog aan wennen.
Ik rij er eigenlijk alleen in de avonden en weekenden in, de rest van de tijd rijdt mijn vrouw erin.

En @Tees ; mijn onderhoud doe ik ergens anders dan waar ik de Superb zou willen laten tunen, dus vooralsnog geen optie.
Dus ik moet een reden bedenken waarvoor ik op korte termijn naar Vagtechniek zou moeten. ;)

• Leuk
Waarderingen: Tees

Chrisjemol

Forumguru
Ik heb een superb (II) gehad, 1.6 handbak. Reed wel ok
Daarna gechipt dus is van 100 naar 140pk gegaan.
Merkte je heel goed, wel op toeren houden maar echt vlotter.
Altijd aanrader ;)

DiVini76

Forumguru
Ik zou van 150 pk en 250 Nm naar 180 pk en 320 Nm moeten gaan.
Ben vooral benieuwd naar het extra koppel.

Laatst bewerkt:

DeVisdude

Senior Member
Dat is echt een wereld van verschil.
Ik heb zelf een externe tuning (SpeedBuster CTRs) in gebuik die in de buurt moet komen van die getallen en dat gaat als de brandweer.

DiVini76

Forumguru
Vanmorgen 9:00 uur afspraak stage 1 tuning bij Vagtechniek ...blijkt dat er al een stage 1 tuning op zit!
Ze gaven aan dat zij de tuning hooguit op een paar kleine puntjes anders zouden doen, maar dat ik dat verschil niet eens zou merken.

Ik hoefde gelukkig niets te betalen verder, maar ik baal er echt enorm van en begrijp echt niet waarom de Superb dan nog voelt alsof hij wat extra's nodig heeft. Ik wil niet weten hoe de standaard 150 pk en 250 Nm aanvoelen in deze auto...

Pfoe, wat een domper zeg... Je gaat vol verwachting op pad vanmorgen en komt vervolgens behoorlijk gedesillusioneerd thuis. :cry::(

En het kan in mijn ogen dus niet anders dan dat de O3 die we hiervoor hadden ook getuned moet zijn geweest voordat ik hem kocht. Ik kan anders het verschil in gevoel tussen beide wagens helemaal niet verklaren.

Tja, en nu?:arghh:
Er zit niets anders op dan maar accepteren dat dit is wat het is en me er maar in aanpassen...

JeSko

Forumguru
Dat is een zure :( als je echt een rappe Superb wilt zit je echter zowiezo al gauw bij de 2.0tsi met 4x4 en 280 pk, 180 pk en ca.300 nm is nog steeds niet bijster veel voor een auto die 1.5 ton weegt en op de voorwielen trekt, heb dan nog eens wat bagage en volk bij en je tikt al snel 1.7 ton aan, een Octavia weegt toch al gauw 250 kg minder wanneer leeg, dat is heel heel heel veel. Een Octavia VRS was voor jouw misschien een betere auto geweest, ook goed ruim, wat minder slagschip gehalte, en veel agressiever op het pedaal, als je die dan nog eens stage 1 laat zetten... :) Denk dat een vroegere VRS (2014-2016) qua prijs ook ongeveer in de categorie van je Superb zit, maar ik wil en kan natuurlijk uw rekening niet maken.

Superb verkopen, mooie wielen bijhouden, VRS kopen en de wielen erop, indien mogelijk zeker het proberen waard.

Laatst bewerkt:

DeVisdude

Senior Member
Maar hebben ze m wel op de rollenbank gezet? De software kan er wel inzitten, maar het vermogen kan op 1 of andere manier worden tegengehouden... Dat zou dan onderzocht moeten worden

DiVini76

Forumguru
@DeVisdude , hij is niet op de rollerbank gezet. Dat gebeurt pas bij stage 1+.

Ze hebben alles via de laptop uitgelezen.
Konden daarop ook zien dat de ACT (cilinderuitschakeling) destijds ook al uitgezet was.

DiVini76

Forumguru
Excuses voor de (veel te) late reactie @DeVisdude , maar een test op de rollerbank, daar wil VAG Techniek helaas niet aan; daarvoor is hun rollerbank-tijd te kostbaar geven ze aan. Het enige dat kan is een stage 1+ uit laten voeren, waarbij de Superb wèl op de rollerbank gaat,
Maar ja, dan mag ik natuurlijk de volle mep voor een Stage 1+ tuning betalen en dat gaat me te ver.

Ik heb nu al diverse keren Superplus 98 getankt en moet zeggen dat ik dan wèl verschil merk, dus waarschijnlijk is de Superb daar destijds ook op getuned. Dus voor nu laten we het lekker zoals het nu is, ben er tevreden mee zo.

Bovenaan Onderaan