1,2TSI Motor, betrouwbaar?

Wij hebben een yeti met een 1200 motor. Nu hoorde ik het gerucht dat er nogal wat problemen kunnen ontstaan met de motor. De auto is uit 2016 en heeft 151.000 km op de teller. Iemand iets van bekend?
 

Tees

Donateur
Welkom hier! Velen waarderen het als je je even (kort) voorstelt in de Meet & Greet.

Over jouw vraag: de Yeti heeft sinds 2015 een 1.2 TSI uit de EA211 familie (motorcode CYVB, met 110 pk). Je kan dit controleren door op de typesticker bij het reservewiel of voorin het onderhoudsboekje naar deze code te zoeken. De EA211 motoren zijn behoorlijk betrouwbaar gebleken, dus er is geen reden tot zorgen. Diens voorganger, de EA111 (motorcode CBZB) had een distributieketting, en die ketting heeft in het verleden wat problemen gegeven. Maar dat was na een paar jaar (sinds ~2011) ook opgelost, alleen ging de ketting niet een autoleven lang mee, maar zo'n 120k km. Maar dat heeft er wel voor gezorgd dat deze motoren een slechte naam hebben gekregen.
 

EdK

Forumguru
De 1,2TSI blokken met de distributie ketting problemen zijn voor grootste deel allen met een terugroep actie aangepast.
Maw is de oude ketting vervangen voor een juiste ....
Maar met zoekfunctie kun je zeker nog één en ander terugvinden hierover op forum
 

Erik_NL

Forumguru
de 1,2 liter VAG motor in je Yeti staat als zeer betrouwbaar bekend. Om die reden rijden er in ons gezin al jaren drie mee rond. De oudste met EA 111 blok staat inmiddels op 320.000 km, de middelste (EA211) op 120.000 en de jongste (EA211) op 100.000, alle drie regelmatig onderhouden volgens fabrieksvoorschrift en zonder problemen.

Tip: jezelf even voorstellen wordt op veel fora gewaardeerd en kan klik hier en dit forumdeel is kennelijk bedoeld om je auto te laten zien
 
Laatst bewerkt:

Pindasaus

Forumguru
In 2014/2015 was er een probleem dat de nokkenaspoelie losliet. In 2016 zou dat wel opgelost moeten zijn.
 
Bovenaan Onderaan