1.2 TSI of 1.4 TSI in combinatie met DSG 7?

1.2 TSI DSG7 of 1.4 TSI DSG7


  • Totaal aantal stemmers
    66

Okkie15

Nieuw lid
Rij zelf al 2 jaar in een 1.4TSI met DSG en dat bevalt uitstekend. Accelaratie is fantastisch, helaas moet je nog wel eens inhouden omdat de auto's voor je niet al te vlot optrekken. Snelweg meer dan voldoen power, een tussensprint is zo gedaan. Ervaring met de 1.2TSI heb ik niet, maar volgens mij is die voor NL gebruik ook voldoende.
Overigens diverse malen naar de Alpen geweest, en dat de de auto zonder enig probleem. Wel even de DSG in handbediend zetten wanneer je een bergpas neemt.
 

MarcoO2

Forumguru
Waarom zou de DSG in handbediend moeten? Vanwege het afremmen op de motor? Volgens mij staat er juist in het boekje dat je 'm in de bergen gewoon in D kunt laten staan.
 

jalex_h

Forumguru
Je kunt hem in de bergen wel in D laten staan, maar dan rem ik nogal eens meer dan me lief is. Vaak helpt het in die situaties als je hem in S zet.
 

van_der_P

Senior Member
Een nadeel van de automaat in D te laten staan berg op, is dat die automaat blijft schakelen. Je rijd van bocht naar bocht, voor de bocht lift je het gas een beetje, de automaat schakelt naar een hogere versnelling op een moment dat je eigenlijk naar een lagere versnelling moet. Het gevolg de automaat moet op dat moment twee of drie versnelling terug, en dan val je stil. Als je nu op handbediening zet heb je dat niet.
Het heeft er ook mee te maken hoe je een berg op rijdt
 

MarcoO2

Forumguru
OK, en nu is t nóg duidelijker! ;) vorger hoorde je nog wel een rampenverhalen over het rijden met automaten in de bergen, oververhitte koppelingen enzo, maar dat is blijkbaar niet meer aan de orde. 't Is meer het zelf in de hand hebben van de schakelmomenten en zodoende specifiek af te kunnen stemmen op je rijgedrag en wensen.

Sorry, wel een beetje offtopic trouwens!
 

flip

Lid
Interessant draadje, omdat mijn 1.6 cr opgevolgd zal worden door één van die twee benzinemotoren. Extra-vermogen is leuk, maar als je maar enkele malen per jaar grote afstanden doet, dan ga je toch even rekenen... Het blijft een moeilijke keuze. Mijn broer rijdt een Fabia 1.2 tsi, en het moet gezegd: het is een verdomd leuk en zuinig wagentje. Een kennis rijdt een 1.4 tsi Octavia, en ook dat is aangenaam rijden. 't Zal weer moeilijk kiezen worden! Ik koos voor de 1.4 tsi, maar of hij op de bestelbon komt...
 

Maarten

Forumguru
De poll is in ieder geval redelijk goed in evenwicht. Dat geeft in ieder geval nog geen doorslag! :)
 

Honcho

Nieuw lid
Misschien is het wel allemaal perceptie.... "een 1.2 is tenslotte maar een naaimachine"... terwijl die vrijwel hetzelfde koppel heeft als een ongeblazen 1.8.
Maar als het gesprek over auto's gaat klinkt het beter dat je in een 1.8 rijdt dan een 1.2....toch....

Maar ja eerlijk is eerlijk.....ik heb een keuze gemaakt op basis van kosten (lees: bijtelling).
 

___JC___

Forumguru
Ja maar dat geldt voor alle motoren natuurlijk. Ik heb ook maar een 1.8tje in mn Superb liggen, maar als je het vergelijk met ongeblazen motoren gaat maken wat betreft vermogen dan moet je wel minimaal met een dikke 6 cylinder aankomen.
 

Skoody Boo

Actief lid
Zo onderhand verschuift het accent toch meer naar referentiekaders uitwisselen in plaats van dat er gezocht wordt naar wat binnen het referentiekader van Maarten_SFC voldoende is. Ik wordt daarom steeds nieuwsgieriger naar de proefritervaringen van Maarten_SFC.
 

MarcoO2

Forumguru
Maarten vraagt ook expliciet om onze meningen en ervaringen... en die krijgt'ie! ;)

Maar uiteindelijk moet hij inderdaad zelf gewoon proefrijden, dat was mijn reactie in post 10 ook al.
 

Skoody Boo

Actief lid
klopt, dat vraagt hij, dat krijgt hij, en nog meer, en nog wat, en ik schrijf op wat dat dat bij mij de nieuwsgierigheid oproept wat hij zelf vind, te meer daar het al wat postjes geleden is dat jij schreef dat hij vooral moet proefrijden.
 

___JC___

Forumguru
Het ligt er ook aan wat je gewend bent en aangezien Maarten uit een ongeblazen 1.4 lijkt te komen zou ik zeggen dat een 1.2TSI vergelijkbaar is.
 

VEEJAY

Forumguru
Denk dat vermogen een grote rol speet bij je automaten strategie. Ik rij minstens 2 keer per jaar door de Eiffel met nog eens de kofferbak vol vakantiespullen. Natuurlijk veel gespeeld met de automaat omdat het voor mij ook nieuw was.

Bij mij is D stand voldoende onder alle omstandigheden. S stand niet omdat hij juist minder op remt (merk ik ook in garages hij rolt juist langer uit in S met bijbehorende herrie*1). Met de hand schakelen heeft geen zin doet de DSG zelf prima, terugschakelen als ie net meer power nodig heeft of opschakelen als het allemaal zuiniger/rustiger kan. Kan ik lekker van de natuur genieten.

*1 alleen van toepassing bij diesels
 

Maarten

Forumguru
'Maarten' zelf is erg blij met alle reacties!
Ik vroeg inderdaad om jullie ervaringen en meningen. Gewoon nieuwsgierig naar alle voors en tegens.
Zoals gezegd heb ik kort even gereden in een 1.2 TSI DSG. Dit viel me in het geheel niet tegen.
Vooral de acceleratie en vlotheid in het algemeen viel me zeker niet tegen.
Daarentegen zou ik nog graag eens in de 1.4 uitvoering rijden, maar helaas heb ik daar de tijd nog niet voor gevonden.
Dus houdt je vooral niet in om te blijven reageren. Ik lees alle postings met plezier!

Overigens rij ik nu zelf in een 1.6 16v Fabia combi...
 
idd, ligt het heel erg aan wat je gewend bent, ik reed voorheen in een auto met een 2.2 diesel motor en ging terug naar een 1.3 benzine motor, moest wel even slikken in het begin. Binnenkort ga ik over op een 1.2 tsi en dat zal mij prima gaan bevallen :)
 
Het ligt er ook aan wat je gewend bent en aangezien Maarten uit een ongeblazen 1.4 lijkt te komen zou ik zeggen dat een 1.2TSI vergelijkbaar is.
Ik had voor mijn Octavia 1.2TSI een Fabia met gewone 1.4 motor.
De Octavia is heel wat vlotter dan de gewone 1.4, wat een verschil zeg.
 
Bovenaan Onderaan