1.2 TSI motor

golfgti2009

Senior Member
Ik heb een vraagje betreffende de 1.2 TSI motor (105 pk) uit de Octavia 3. Ergens, waar weet ik niet meer, heb ik gelezen dat er op een gegeven moment een ander type 1.2 TSI motor is geïntroduceerd in de VAG groep. Naar wat ik begrepen had van een 8v naar een 16v en geen ketting meer maar een riem. Klopt dit?

Aangezien ik mijn auto een stukje korter heb gereden moet ik met spoed op zoek naar een andere auto. En ik wil liever in mijn haast niets over het hoofd zien.
 

golfgti2009

Senior Member
Dank jullie wel, dan ben ik weer wat verder. Helaas is de auto net verkocht die ik op het oog had, had 4 maanden te koop gestaan en op de dag dat ik ga kijken is die weg.
 

golfgti2009

Senior Member
De koper heeft afgezien van de Octavia en nu heb ik deze gekocht. Het betreft een Octavia 3 Hatchback 1.2 TSI Ambition Businessline in de kleur Race Blue Metallic, als optie heeft deze andere stoelen (hoofdsteunen zijn geïntegreerd in de stoelen).

Tijdens de proefrit resoneerde de auto bij accelereren vanaf 80 km/h in zijn 6, dus dit moet nog nagekeken worden. Weet iemand wanneer de distributieriem vervangen moet worden? Ik lees op internet tussen de 90.000 en 240.000, een erg ruim begrip.
 

golfgti2009

Senior Member
Mooie wagen :thumbsup: Tenminste als het de Octavia is bij Hoogenboom, waar ik wel van uit ga, gezien de specificaties :D

Dat heb jij heel goed gezien, weet jij toevallig wat voor interieur deze auto heeft? Volgens mij en de verkoper niet het standaard interieur.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Riem bij 240.000 km, mits deze er niet eerder 'versleten' uitziet.

Vorige week nog nagevraagd tijdens de grote beurt.

Dikke stoelen zijn dat trouwens! We zijn dol op foto's, dus kom maar op.

EDIT @Rosinfield ; zo kan het ook :D.
 
Laatst bewerkt:

golfgti2009

Senior Member
Bedankt in ieder geval voor de terugkoppelingen, top!!

Zodra ik de auto opgehaald heb zal ik wat foto's plaatsen, nu nog even wachten op de definitieve totalloss verklaring van mijn oude Octavia. Ik hoop de auto deze week nog op te halen.

De eerste modificatie heb ik al zo goed als rond, verlagen met Bilstein dempers en Eibach veren. Dat heb ik bij mijn oude Octavia ook direct gedaan.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Bedankt in ieder geval voor de terugkoppelingen, top!!

....verlagen met Bilstein dempers en Eibach veren...

Geen dank. Je kunt het kapje, welke de distributieriem beschermt, even los halen (1 boutje en 2 clipjes), om zodoende te controleren hoe het met de riem is gesteld. Maak er anders even een foto van, kun je dit altijd nog aan experts laten zien/navragen.

Verlagen met die combinatie ga je geen spijt krijgen. Althans, ik rijd er met alle tevredenheid mee rond.
 

golfgti2009

Senior Member
De auto heb ik nu 4 dagen in bezit en bevalt op zich wel goed. Ik zelf vind de 1.4 TSI (122 pk) een fijnere motor om mee te rijden als de 1.2 TSI.

Bij snelheden tot 100 km/u is de O3 een stuk stillere auto als de O2, echter boven de 100 km/u lijkt de O2 de stillere auto. Het kan komen door de banden deze maken een hoop lawaai, echter lijkt het ook windgeruis. Ik ben benieuwd wat andere bestuurders ervaren?

De motor draait naar mijn mening niet voor 100%, als je rond de 2000 toeren zit en je wilt gaan accelereren dan gaat de motor resoneren (ik heb er geen andere beschrijving voor). Ik heb ooit een Golf 4 TDI (gechipt van 110 pk naar 140 pk) gehad en als ik dan onder de 1500 toeren reed en vol gas gaf dan resoneerde heel de auto. Dat bleek het 2 massa vliegwiel te zijn die dat koppel bij laag toerental niet zo fijn vond, door een aanpassing aan de software is dit opgelost, du s minder koppel onder de 2000 toeren.

Bovenstaand was tijdens de proefrit al opgemerkt maar omdat ik geen auto meer had en de dealer geen tijd had (6 werkdagen de tijd gehad:pieker:) de auto opgehaald met de belofte dat het gemaakt wordt. Tevens heeft de auto geen beurt gehad wat deze wel had moeten hebben, was ook afgesproken dat de auto zijn reguliere onderhoud zou krijgen voor aflevering, DasWeltAuto.

We gaan het allemaal wel weer beleven met de dealer.....
 

EdZ

Donateur
Dat resoneren herken ik in ieder geval niet bij mijn Leon met die motor. Wel is het toerental in z'n 6 bij 80 km/h niet heel hoog dus echt lekker vindt ie het niet als ik dan gas geef. Sowieso heb ik het gevoel dat de 105pk die ik in m'n Roomster had iets makkelijker aangreep bij lage toeren dan de 110pk. Daarentegen is de 110pk aanmerkelijk sterker als ik bv 120 rij en dan gas geef. Meer dan het verschil 105-110 pk rechtvaardigt, voor mijn gevoel. Een verklaring kan natuurlijk zijn dat de Roomster een stuk minder gestroomlijnd was dan de Leon.

Overigens is er een modificatie geweest voor de nokkenasversteller bij deze blokken die vóór eind 2014 zijn geproduceerd. Voor de topic-eigenaar misschien interessant:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/terugroepactie-1-2tsi.28377/page-2
http://www.skodacommunity.de/threads/motorschaeden-1-2tsi.101624/
 
Bovenaan Onderaan