1.0 TSI tweedehands draaien stilstaand

Hallo Iedereen,

Ik ben vandaag een 1.0 TSI Skoda Octavia Combi gaan testen, 90.000KM - bijna 2 jaar oud.

Was de eerste 1.0 TSI waarmee ik reed, heb wel al 1.2 TSI gereden.

Ik ben op de hoogte dat het een 3cilinder is, en wat dit betekent.
Nu vond ik heb wal bij stilstand een beetje schudden, hetgeen een 1.2 TSI niet doet.
Is dit normaal? (deze vraag is gericht aan andere 1.0 TSI rijders). Volgens de eigenaar is dit altijd zo geweest en is vanwege 3 cilinder.

Voorts heeft de wagen een verlengde garantie 5 jaar 100.000 KM van skoda (hier in Belgie).

Bij Skoda binnen geweest om de onderhoudshistoriek te overlopen.
2de onderhoud op 61.000 KM. Normaal is elke 30.000. Dus tweede te laat.
Ik vroeg bij Skoda of dit geen probleem zou geven voor de verlengde garantie. Volgens de after-sales niet, maar ze geven niets op papier (de eigenaar niet aanwezig). Maar als puntje bij paaltje komt en Skoda moet dokken, zie ik hun wel anders kraaien. Of niet? Iemand ervaring?

Prettige avond, T.
 

Thijs4motion

Forumguru
hoe minder cilinders, hoe onrustiger een motor loopt.
tegenwoordig zitten er zoveel sensoren op, dat als iets mis is dat er wel een lampje gaat branden

1000km lijkt me niet een erge overschrijding, maar ja ik ben de dealer niet
 

s-line

Forumguru
Als hun door bijv. Drukte de service niet konden inplannen en het daardoor iets later is maakt toch niets uit en het is immers ook nog gewoon bij een officiële dealer gedaan. Dus dan is het zeker geen probleem
 

hemi24

Forumguru
Relevantere vraag zou in mijn optiek zijn of de bijgekochte garantie overdraagbaar is of niet..!
Hoe dan ook, die 100k zal eerder bereikt worden dan die 5 jaar. Dus de garantie is al bijna verstreken.
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij zijn er zowel in NL als in Belgie gevallen te vinden waar garantieclaims afgewezen zijn vanwege een iets te laat uitgevoerd onderhoud, aan de andere kant zoals hemi24 ook al noemt, heb je waarschijnlijk meer aan bijvoorbeeld een jaar garantie (door dealer) na aankoop dan aan de verlengde fabrieksgarantie.
 

Me Zelf

Forumguru
De 1.0 loopt inderdaad niet helemaal zo mooi als een 4 cilinder. Maar echt schudden, dat herken ik niet. Meer als een beetje trillen zou ik het willen omschrijven. Motortype schijnt verder wel probleemloos te zijn, zelf heb ik nu in de 2e O3 en in totaal zo’n 60.000 km geen vreemde dingen meegemaakt. Olieverbruik is ook niet zichtbaar (ik neem aan dat er bij de beurten iets mee gedaan wordt: zelf nooit een druppel hoeven bij te vullen).
 

1983jeroen

Forumguru
Ik heb mijn 1.0 TSI pas 1,5 dag, maar snap wel wat je bedoelt. Echt schudden is het niet, maar je voelt wel iets als de motor stationair draait.
Denk dat het dus gewoon zo hoort.
Verder vind ik het wel een fijne motor die stil zijn werk doet en echt zuinig is. Kom net uit een diesel, maar volgens de boordcomputer is het verbruik van TSI niet veel slechter.
 

hemi24

Forumguru
1,5 dag en afgaand op de boordcomputer…

:sterretjes:

Meten is weten, dus een gemiddelde van minimaal 5 tankbeurten op basis van werkelijk aan de pomp getankte liters geeft een beter beeld!

Maar goed, ook als je op Spritmonitor zoekt, kun je niet anders concluderen dat een 1.0 TSI in een wagen als een Octavia best zuinig is :

1653124481646.png

1653124536564.png
 
Bovenaan Onderaan