1.0 TSI 81kw/110pk

Waalko Kramer

Forumguru
Vandaag viel mij op dat de nieuwe Ibiza die binnenkort bij de Seat-dealer staat alleen nog leverbaar is in een 1.0 TSI 81kw/110pk met DSG7.

Komt de 1.2 motor te vervallen?

Wat is het voordeel van het downgraden van motor?
 

Noord26

Forumguru
Dan kunnen ze de normcyclus gebruiken om het verbruik naar beneden bij te stellen, waardoor de auto minder CO2 belasting op zich krijgt en in aanschaf voor de consument wat goedkoper wordt. Echter vallen de kleine motoren in de praktijk enorm door de mand qua verbruik.
 

Waalko Kramer

Forumguru
Dan kunnen ze de normcyclus gebruiken om het verbruik naar beneden bij te stellen, waardoor de auto minder CO2 belasting op zich krijgt en in aanschaf voor de consument wat goedkoper wordt. Echter vallen de kleine motoren in de praktijk enorm door de mand qua verbruik.

En ik vraag me af hoe de motor er na 3 jaar bij staat! Levensduur zal wel korter zijn.
Zal de Fabia straks ook deze motor krijgen?
 

Altos

Banned
Het blijft dan een driecylinder of niet? Ik ben blij dat ik daar binnenkort vanaf ben. Met of zonder turbo, ik vind het gewoon niet prettig draaien.
 

CDK

Forumguru
Waarschijnlijk krijgt de Fabia ook deze motor, evenals de Polo. De kleine downsize blokjes lijken zich goed te houden qua slijtage, in Duitsland is er zo'n blok na 100k volledig gedemonteerd zonder enige vorm van rare slijtage.
 

emilio3333

Forumguru
De Ibiza komt met meer motoren.
2 ongeblazen versies en twee versies met de 1.0 TSI (95 en 110 pk).
Ook nog een 1.4 TSI met 150 pk en de 1.4 TDI.

Testen van Autoweek van de 1.0 TSI in zowel de Polo als Golf waren erg positief.
 

Altos

Banned
Excuses voor de verwarring @turboturbo , ik bedoelde; Tsi en 110 pk of niet, het blijft een 3 pitter...en dat heeft niet mijn voorkeur.
In mijn (bijna) nieuw bestelde auto (F3) gewoon een 4 cylinder tsi voor mij :)
 

s-line

Forumguru
Vind ik ook hoor, 3 cilinders vind ik voor mijn zelf ook nog net ff een stap te ver.
Bij de Peugeot begonnen ze er ook al over dat ik ook de 3 cilinder kon nemen. Het reed niet slecht hoor, de 3 pitter 130pk maar voor net ff een stap te ver voor mij.
 

Frank C

Forumguru
Ook bij de Seat Leon gaat de 1.0 TSI de 1.2 TSI versies vervangen, met 115pk specificatie. Is dit een indicatie voor de O3?

Ben benieuwd wat de tuners er uit kunnen halen. De 1.2 TSI is prima te tunen, verwacht dat de 1.0 TSI lastiger is.
 
Laatst bewerkt:

mzzls1

Senior Member
Ik rij al jaren een drie cilinder, Skoda Fabia 2 greenline en mijn vriendin rijdt een up.

Ik ben, zeker na mijn auto ongeluk, geen race monster, maar persoonlijk geen last van de drie cilinders.
Vind de up op moment beter dan mijn Fabia, maar ik ben dan ook al vanaf februari bezig met het ongeluk.
 

Altos

Banned
Ik had/heb er geen aversie tegen hoor, ik kom alleen af van 16 jaar 4 cil./5 cil. /6lijn en v6/v8 te rijden en de eerste 3 cilinder als Diesel vond ik niks (1.2 greenline).
Niet eens qua snelheid maar gewoon de herrie en rumoer en de algehele loop. Nu in de Citigo de benzine 3 cilinder valt me ook niet mee, hij doet het goed, maar het is niet mijn ding. De 1.2 105 pk 4 cilinder uit onze O3 bevalt dan weer prima.
Mijn favorieten blijven 6 lijn en v8 maar dat helaas op dit moment en in de toekomst niet meer weggelegd voor me.
In mijn toekomstige F3 komt ook gewoon de 1.2 Tsi 90 pk omdat deze mooi soepel is en vrijwel geluidloos, ook voel ik deze niet in mijn pedalen en dergelijke...
Dus idd waarschijnlijk een lichte aversie tegen de 3 pitter :pieker::pardon:
 

Frank C

Forumguru
vanwaar deze aanname? of bedoel je dat er waarschijnlijk niet veel meer uit te halen is?

Verbetering en ontwikkelingen zijn zeker mogelijk. VW haalt zelfs 272 pk uit 1.0 TSI blok (incl e-booster)http://www.autoweek.nl/nieuws/32816/10-tsi-kan-dik-270-pk-leveren

Je loopt bij een klein blok eerder tegen grenzen aan (3 cilinder, temperatuur, balans assen, geluid). En mn voor wat betreft max. koppel moet je meer in de toeren gaan.

Maar goed laten we ook niet te pessimistisch zijn. Toen de turbo weer zijn intrede maakte in de motoren bouw waren veel mensen sceptisch vanwege het plotseling inkomen van de turbo en de reputatie van "snel" kapot gaan. Nu zijn de TSI motoren (na periode met problemen) toch prachtige machines.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Ik snap de aversie tegen drie cilinders niet zo.
Ik wel. We hebben als leen auto voor onze Twingo nu al een keer een Clio en een keer een Twingo met 90pk driecilinder meegehad, en vooral tussen de 1500 en 2000 rpm (waarmee ik, als ik niet op de snelweg zit, meestal rij) rijdt de 1.2 liter viercilinder van de Twingo veel prettiger. De 0.9 liter driecilinder is overigens vooral in de Clio wel erg zuinig, we konden er zonder meer 1:20 mee halen.
 
Bovenaan Onderaan