1.0 of 1.5

Status
Niet open voor verdere reacties.

RedC

Senior Member
Ik was ook zéér sceptisch tov die 1.0, maar na een maand ben ik daar toch heel blij mee. Gaat verrassend vlot!
Het is natuurlijk geen race machine, maar dat hoeft ook niet!

Laatst in Duitsland 206 op teller aangetikt :D
 

serum

Senior Member
Wij rijden een octavia 3FL met 1.0 handbak, komende van een 2.4 5 cilinder was ik terughoudend. Maar de proefrit heeft mij over de streep getrokken. Ik heb diverse 1.4, 5's en 1.0's gereden. Die 1.0 wil wel wat brommen/resoneren op lagere toeren. (gebeid dat de automaat graag opzoekt) Ik vind het niet storend. Het is een fijne en ongekend zuinige auto (nog niet onzuiniger dan 1:20,5 getankt over de afgelopen 6500km). Ik verwacht niet meer qua snelheid/luxe of comfort in een auto.

Ik ben nooit als eerste bij de stoplichten weg, zal mij een worst wezen. Op de mtb of racefiets komt mijn prestatiedrang wel naar boven. (hoewel nu na een flnke griep de conditie een jaar of 10 terug is gezet, even incasseren)
 

DTWO

Lid
Voor stoplichtsprintjes zou ik iets elektrisch adviseren, zeker geen octavia. Maar dat terzijde. Wel interessant om te lezen wat een ieder als sneller/beter ervaart.

Mijn proefrit was met de 1.0 DSG. Vervolgens de 1.0 handbak gekozen zonder deze gereden te hebben. Ik heb geen specifieke behoefte aan een automaat, en ik vond de DSG te eigengereid, met o.a. die zeilfunctie bij gas los en dergelijke. En hoe goed een automaat ook is, je komt altijd in een verkeerssituatie waarin-ie zich "verslikt". En kick-down vind ik irritant, ik wil niet 3 versnellingen terug om even in te halen. Last but not least, met handbak was de octavia 2500 piek goeiekoperder.

Vanaf de eerste meters geen spijt van mijn keuze, want de zesbak in de Octavia zorgt dankzij korte overbrengingen dat de aandrijflijn vrijwel constant goed aan het gas hangt. Heel responsief en voelt wat mij betreft kwieker aan dan de DSG.
 

JeSko

Forumguru
Voor stoplichtsprintjes zou ik iets elektrisch adviseren, zeker geen octavia

Dat hangt ten zeerste van de Octavia af, sommige zijn nl zeer rap aan de stoplichten.

Verder kan een manuele auto met vergelijkbare pk's/koppel nooit zo vlot zijn als een moderne automaat, jij schakelt of bent nooit zo vlot als een DSG en dit komt van een liefhebber van een goede manuele bak, trouwens een echt goede manuele bak die engagement brengt maakt VW niet, het zijn betrouwbare bakken maar de manuele bakken van o.a. Mazda en BMW zijn veel beter, veel korter geschakeld en brengen meer beleving.

Verder gaat een automaat nooit zomaar drie versnellingen terug om even in te halen, je kan prima vlot inhalen met een DSG door al één versnelling terug te gaan, dat doet ie zelf of kan je zelf bepalen indien gewenst ;)
 
Laatst bewerkt:

DTWO

Lid
Dat hangt ten zeerste van de Octavia af, sommige zijn nl zeer rap aan de stoplichten.
De 1.0 of 1.5 niet speciaal echter, en daar gaat het topic over.

Verder kan een manuele auto met vergelijkbare pk's/koppel nooit zo vlot zijn als een moderne automaat, dan maak je jezelf een hele hoop wijs om je eigen aankoop te verdedigen, jij schakelt of bent nooit zo vlot als een DSG en dit komt van een liefhebber van een goede manuele bak, trouwens een echt goede manuele bak die engagement brengt maakt VW niet, het zijn betrouwbare bakken maar de manuele bakken van o.a. Mazda en BMW zijn veel beter, veel korter geschakeld en brengen meer beleving.
Er zit een heel belangrijke nuance verborgen in de woordcombinatie "voelt wat mij betreft kwieker aan". Jij komt met feitelijkheden/open deuren aanzetten maar die vind ik dus helemaal niet relevant. Gaat om hoe de auto aanvoelt. Dus ja dat "maak ik mijzelf wijs", zou je kunnen zeggen, maar het maakt dat ik met plezier in de auto rijd. Volgens mij doen de feitjes er dan niet toe.

En wat mijn beleving (~is ook jezelf iets wijs maken btw) is bepaal jij ook niet. Ik heb allerlei merken gereden, maar ik vind de Octavia helemaal niet zo verkeerd schakelen. Mag ietsje minder stroef, maar dan ook echt maar een heel klein beetje. De schakelwegen zijn kort en zoals gezegd de bakverhoudingen kort, dat maakt dat de motor goed bij de les is. Dit alles binnen de context van een brave, praktische gezinsauto. Een Mazda MX5 (NC), waarbij je direct in de bak zit te roeren, is best leuk maar ik zou dat schakelgevoel niet in de Skoda willen hebben.

Verder gaat een automaat nooit zomaar drie versnellingen terug om even in te halen, je kan prima vlot inhalen met een DSG door al één versnelling terug te gaan, dat doet ie zelf of kan je zelf bepalen indien gewenst ;)
Bij normaal inhalen is het inderdaad niet aan de orde. Maar toen ik het onderste uit de kan wilde, schakelde het ding eerst 2 versnellingen terug, en vervolgens nog 1. Motor gierde het uit, om dus vervolgens zo snel mogelijk weer op te schakelen. Ieder zijn meug, maar mij irriteert dat. Mag ik dat vinden? Ja, dat mag ik vinden.
 

1983jeroen

Forumguru
Verder gaat een automaat nooit zomaar drie versnellingen terug om even in te halen, je kan prima vlot inhalen met een DSG door al één versnelling terug te gaan, dat doet ie zelf of kan je zelf bepalen indien gewenst ;)

Dan moet je wel héél voorzichtig met het gaspedaal omgaan wat meestal niet het geval is als je vlot wilt inhalen. Mijne gaat ook van 7 naar 4 op de snelweg als je vlot wilt inhalen. Dat is nergens voor nodig en maakt teveel lawaai. Zal na verloop van tijd wel wennen om wat voorzichtiger met het gaspedaal om te gaan.
Zo ook bij wegrijden bij het stoplicht. Ik trek graag vlot op, maar het is al snel wel erg lomp met de 1.5 i.c.m. DSG. Beheerst het gaspedaal bedienen en de automaat leren kennen is wel nodig om vlot, maar toch beheerst weg te rijden. Wel zo fijn voor de passagiers ;)
 

gehaktbal

Forumguru
Zo ook bij wegrijden bij het stoplicht. Ik trek graag vlot op, maar het is al snel wel erg lomp met de 1.5 i.c.m. DSG. Beheerst het gaspedaal bedienen en de automaat leren kennen is wel nodig om vlot, maar toch beheerst weg te rijden. Wel zo fijn voor de passagiers ;)
Dat is érg herkenbaar en -voor mij- fijn om te lezen. Ik had een tijdje terug een Leon 1.0 met DSG. En vlot wegrijden bij een rotonde of kruising gaf wel eens kort spinnende wielen tot gevolg, om vervolgens gevoelsmatig weer niet vooruit te branden te zijn: want zo laag mogelijke toeren. Motortje zelf had in zijn werkbereik overigens kracht genoeg.

Ik kon er niet aan wennen en heb hem ingeruild op een Octavia met handbak, die ik nu heb. Moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet echt de tijd heb gegeven om er aan te wennen. Wel destijds de drivability upgrade van TVS laten uitvoeren, dit maakte het beter maar heeft mij toen niet van weerhouden om toch voor een handbak te gaan.
 

Mapet

Nieuw lid
Hi!
Na een kleine omzwerving kom ik toch terug bij de Skoda Octavia, een automaat. Nu moet ik gaan kiezen tussen de 1.0 en de 1.5. In die laatste kan ik niet proefrijden want daar is geen demo model van beschikbaar bij de dealer. De 1.0 is op voorraad, dat is verleidelijk want ik zit nu zonder auto. Maar ik twijfel.............
Heb zelf al jaren de Skoa Octavia (de vierde al) met een 1.0 motor. Hij is snel, loopt over de 200 km/uur en is heel zuinig. Gemiddeld 1:16 bij veel korte ritten. Bij 100 km / uur rijdt ie 1: 20
 
Laatst bewerkt:

Phantom

Forumguru
Dan moet je wel héél voorzichtig met het gaspedaal omgaan wat meestal niet het geval is als je vlot wilt inhalen. Mijne gaat ook van 7 naar 4 op de snelweg als je vlot wilt inhalen. Dat is nergens voor nodig en maakt teveel lawaai. Zal na verloop van tijd wel wennen om wat voorzichtiger met het gaspedaal om te gaan.
Zo ook bij wegrijden bij het stoplicht. Ik trek graag vlot op, maar het is al snel wel erg lomp met de 1.5 i.c.m. DSG. Beheerst het gaspedaal bedienen en de automaat leren kennen is wel nodig om vlot, maar toch beheerst weg te rijden. Wel zo fijn voor de passagiers ;)
Klopt maar bij hielp het om alles op sport te zetten behalve de dsg. Zal voor een ieder verschillen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan