1.0 of 1.5

Status
Niet open voor verdere reacties.

-=Marike=-

Nieuw lid
Hi!
Na een kleine omzwerving kom ik toch terug bij de Skoda Octavia, een automaat. Nu moet ik gaan kiezen tussen de 1.0 en de 1.5. In die laatste kan ik niet proefrijden want daar is geen demo model van beschikbaar bij de dealer. De 1.0 is op voorraad, dat is verleidelijk want ik zit nu zonder auto. Maar ik twijfel...

Ik hou enorm van autorijden, zit voor mijn werk regelmatig op de weg en qua rijstijl, eeeeeh laten we zeggen dat ik zo af en toe best graag als 1e bij het stoplicht weg ben ;)

Ik vraag me dan ook af of de 1.0/110pk vlot genoeg is voor me. Wat denken jullie? En wat is het grote verschil tussen de 2 varianten?
Groetjes, Marike
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
Ik had de Scala busuness DSG1.0 115 pk
Voldoende motorisering, ook op vakanties.
Nu de VW T-Roc sport 1.5. DSG 150 pk. Ja trekt -voor mij- de stenen bijna uit de straat. Veel rapper, maar in NL nodig? Niet echt.
Te rap het gaspedaal ingedrukt is juist trager weg door de doorslippende aangedreven wielen.
Verbruik Scala 1: 19 en de VW 1: 16 krap. Rijdend met licht voetje en adem inhoudend.
Degeen die nu de Scala rijdt klaagt ook nooit over het vermogen, ze was car jockey en reed veel heel dure Audi's en ander spul.
Maar als je écht als eerste voor het volgende stoplicht stil wilt staan.... Of bonnen spaart.... Ja dan de 1.5.
In welke omgeving woon je? Niet te ver van mij, mss?

Grtssssss
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
De LeonST is de Seat-broer van de Octavia combi. Ik ben met de 115pk 1.0TSI meer dan goed bediend. Ook met 1100kg aan (plus 85 kg op) de trekhaak kan ik prima meekomen in het verkeer, zij het dat ik niet behoor tot het slag caravanpiloten die persé met 130 km/u de Route du Soleil af willen blazen.
In het gewone verkeer moet ik ook bij wegrijden op droog asfalt met een béétje beleid gasgeven, anders slaan ook de nieuwe Michelin CC's meteen door. Ik zou zeker uitgebreid gaan proefrijden met die 1.0 en dan gewoon ervaren hoe die al dan niet bij jouw rijstijl past. En wellicht is er wel een ander model Skoda met een 1.5TSI beschikbaar als demo. Die mag dan misschien wat zwaarder zijn (zodat je de 0 tot 100 tijd niet goed kunt vergelijken, maar hoe belangrijk is dat?), het geeft toch een indruk van de motorische eigenschappen.
 

-=Marike=-

Nieuw lid
Ha. Dank voor jullie antwoorden! Dat met die slippende voorbanden is wel iets om op te letten, goed dat jullie dat aangeven. Ik ga morgen in ieder geval proefrijden in de 1.0 en kijken hoe het bevalt :)
 

leon-cupra

Forumguru
Wij hebben de 1.5 in een Passat (wagen van mijn partner). Zij kwam van een 1.6 diesel in een Superb. Ik keek enorm uit naar de 1.5 want cijfermatig was hij een stuk sneller maar ik vind de 1.5 gevoelsmatig niet snel. Als je de snelheden beziet , zie je uiteraard de snelheid mooi oplopen maar het gevoel zegt dat je trager rijdt. Groot nadeel van onze 1.5, in lagere toeren hoor je de motor amper, ga je boven de 4000 toeren is het een enorm (geen al te mooi) lawaai dat het storend wordt.

Ik heb nog nooit met een 1.0 gereden, maar denk dat de motor door de karakteristieken wel gevoelsmatig sneller aanvoelt dan een 1.5.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Toen ik in 2018 een proefrit ging maken met de 1.0 TSI was ik zeer aangenaam verrast. Ik heb van 2019 tot vorige week er eentje gehad en kan niet anders zeggen dan dat ik meer dan tevreden was. Trok er zelfs een caravan van 1300 kilo mee door Europa. Ik had overigens wel een handbak.
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Dat had ik ook, proefritje in de 1.0. Voor het eerst in de 1.5 toen ik m ophaalde. Fijne motor met voldoende power, maar niet voor snel weg bij het stoplicht. Heb m eigenlijk altijd in de D staan en startstop systeem actief. Dan moet je rustig wegrijden anders gaat het allemaal een beetje onbenullig.
 

-=Marike=-

Nieuw lid
Ik ben zo blij dat ik deze vraag hier gesteld heb! Ik heb erg de neiging om naar de getallen op papier te kijken maar jullie geven me eigenlijk een heel ander beeld. Die 1.0 klinkt heel erg goed ineens! Voor mij is het lekker doorrijden in de stad belangrijker dan hard rijden op de snelweg. Dus misschien dat ik morgen zomaar teken voor de 1.0!
 

MY00

Senior Member
Enne hoe was de proefrit. Mijn vrouw rijdt ook in een 1.0 en is er happy mee. En ze rijdt altijd flink door. In de stad met een DSG is een 1.0 meer dan genoeg.

Nu maar wachten wat jij @-=Marike=- ervan vindt.
 

-=Marike=-

Nieuw lid
Het was fantastisch, wat een heerlijke wagen zeg!

Ik was echt aangenaam verrast door de souplesse van de auto en hij trok echt wel lekker weg bij het stoplicht als ik een beetje mijn best deed. Ook op de snelweg even wat gas bij ging prima. De auto heeft echt alles wat ik zoek.

Ik heb er van genoten....en sterker nog: ik heb m gekocht ;)

Nogmaals dank voor de reacties, dat heeft me enorm geholpen om uit de 1.5 tunnel te komen.
 

1983jeroen

Forumguru
Gefeliciteerd!

Ik had een Octavia 1.0 handgeschakeld en ben recent overgestapt op de 1.5 met DSG. Beiden Octavia 3
De 1.0 is voor normaal gebruik absoluut voldoende, best vlot te rijden en kan ook redelijk goed een caravan trekken.
De 1.5 is wel echt een stuk sneller, maar lust ook wel duidelijk meer benzine.
 

Phantom

Forumguru
Als je 1.0 etec hebt ... Heb je zeker bij de stoplichten en in de stad meer dan genoeg vermogen. Zeker het stoplicht sprintje gaat vaak vlotter dan de banden aankunnen. Maar ook op de snelweg kom je er flink mee vooruit.

Had vorige week in het buitenland een 115 pk mee zonder etec... Niet vooruit te branden.
 

1983jeroen

Forumguru
Niet vooruit te branden valt echt wel mee.
De 1.0 is standaard ook prima. Ook op de snelweg komt die goed mee.
Het is maar net wat je gewend bent.

Nu ik de 1.5 heb lijkt de 1.0 inderdaad niet zo snel, maar destijds was ik zeer verbaasd over de prestaties van dat kleine blok
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan