(0ngewoon luid) tikkend geluid bij starten > Hydraulische klepstoters defect?

Net terug van een vakantie heeft mijn Fabia 2 1.6 16v er ongeveer 3500km meer ervaring bij. Auto heeft het keurig gedaan met de vouwwagen er achter. Wagen rijdt op LPG, nu 195k gelopen en verbruik geen noemenswaardige olie, gaat een litertje bij na 10k.

Echter kwam ik er vandaag bij het starten achter dat de motor een ongewoon luid tikkend geluid maakt, dit ebt weg na een tijdje (10-20 sec) en daarna loop de motor goed maar nog steeds iets te rumoerig naar mijn zin. Ik heb altijd al gevonden dat de motor wat rumoeriger was dan andere benzine wagens maar ik ging er vanuit dat het aan het type motor lag.

Het geluid lijkt van boven en niet van de zijkant van het blok te komen en gaat met het toerental van de motor mee dus vandaar dat ik er vanuit ga dat het de hydraulische klep stellers zijn en niet de D-ketting.

Zijn er hier mensen die de volgende vragen kunnen beantwoorden?
1: Kan mijn veronderstelling van hierboven juist zijn?
2: Als het een of meerdere hydraulische klepstoters zijn, zijn er additieven die ik kan gebruiken om het op te lossen? Ik lees al iets over een spulletje van Wynns
3: Als dat niet werkt, Kan ik zelf makkelijk een klepstoter vervangen met een redelijk uitgebreide gereedschapskist en ook een flinke dosis handigheid in mijn eigen handen?
4: Zo niet, wat kost het ongeveer bij een garage.

Als Youtube filmpjes (met geluid!!!) handig zijn dan maak ik die nog even morgen ochtend.

Ik hoor het graag :).
 
Laatst bewerkt:

ronald_j

Actief lid
Je kunt inderdaad additieven bij je olie doen. De meesten zijn bedoeld voor alleen kort reinigen en dan de olie vervangen. De specificatie van de olie kan ook een rol spelen. Er zijn motor waarbij de klepstellers erg gevoelig zijn voor het gebruikte type olie. Of dat hier ook zo is weet ik niet.
 

Bakkertje

Forumguru
Volgens mij moet je voor het vervangen van de klepstoters ook de nokkenas demonteren.
Die moet weer op tijd terug, distributie riem moet daar ook voor los. Dat is het moment waarop ik als bovengemiddelde hobby-sleutelaar afhaak.
Verkeerd monteren kan tot ernstige motorschade leiden ..

De kosten voor het laten doen? Geen idee, ik schat zomaar in dat het redelijk overeenkomt met een distributiewissel + 120 euro (16x klepstoter + kleppendekselpakking + uurloon)

Er zijn inderdaad additieven, zelf geen ervaring mee, maar google bracht me op onderstaande link:
http://www.bardahl.nl/product/1022-hydraulic-valve-lifter-treatment-nl/

Het vervangen van de olie kan wellicht ook helepen, ik weet niet hoe lang die er al inzit?
 

Antera

Donateur
Stop er eens wat andere olie in wat dikker dit kan je probleem ook al oplossen. te dunne olie kan ervoor zorgen dat de kleppen niet gevult blijven. Vervangen van de klepstoters kan maar zoals @Bakkertje zegt dan moeten de nokkenassen eruit
 
Bedankt voor de reacties.

Punt één van mijn vragen, het toevoegen van een hydro-klepstoter reiniger, kan ik van mijn lijstje afstrepen. Het heeft na 500km misschien wel iets geholpen maar de motor blijft wat rumoeriger bij de koude start. dit blijft rumoerig tot de motor warm is en de naald echt op 90 graden staat. Ik vermoed dus iets met te dikke olie als het koud is en als de boel warm is de olie wat dunner is.

Ik ga binnenkort maar is een oliewissel doen. Ik doe er dan de voorgeschreven olie in en hoop dat het beter is. Ik weet nu niet zeker wat er in zit omdat dit de olie is die de vorige eigenaar recent voor de verkoop had vervangen. Gezien de transparantie van de olie toen ik hem kocht nam ik aan dat dit waar was, alleen weet ik niet de gebruikte viscositeit. De olie die er nu in zit heeft nu ongeveer 10k km gedraaid.

Ik zal als ik mijzelf een keer verveel het klepdeksel verwijderen en is kijken of ik bij één of meerdere hydro stoters een verschil kan zien ten opzichte van de rest. mogelijk dat er ééntje lek is en dus slecht druk vasthoudt. Als dat zo is heb ik mogelijk mazzel als de hydro stoter die defect is aan de tegenovergestelde zijde van de distributie zit. In dat geval kan ik mogelijk de nokkenas ver genoeg lichten zonder de distributie te hoeven demonteren en er een nieuwe hydro stoter in plaatsen. Onderdeel kost echt maar een 10tje :).

Zijn er mensen die met de 1.6 16v rijden en het gedrag herkennen?
 

Yeti2015

Forumguru
Ik denk niet dat je van de buitenkant kan zien dat een stoter lek is.
En het idee om als het de laatste stoter is om dit te proberen zonder de distributie riem los te halen gaat ook niet op.
Je zal toch alle nokkenas lagerkappen moeten demonteren om de nokkenas te lichten.
En dan heb je grote kans dat je riem er af schiet.
 
Bovenaan Onderaan