pimjaco
Lid
Net terug van een vakantie heeft mijn Fabia 2 1.6 16v er ongeveer 3500km meer ervaring bij. Auto heeft het keurig gedaan met de vouwwagen er achter. Wagen rijdt op LPG, nu 195k gelopen en verbruik geen noemenswaardige olie, gaat een litertje bij na 10k.
Echter kwam ik er vandaag bij het starten achter dat de motor een ongewoon luid tikkend geluid maakt, dit ebt weg na een tijdje (10-20 sec) en daarna loop de motor goed maar nog steeds iets te rumoerig naar mijn zin. Ik heb altijd al gevonden dat de motor wat rumoeriger was dan andere benzine wagens maar ik ging er vanuit dat het aan het type motor lag.
Het geluid lijkt van boven en niet van de zijkant van het blok te komen en gaat met het toerental van de motor mee dus vandaar dat ik er vanuit ga dat het de hydraulische klep stellers zijn en niet de D-ketting.
Zijn er hier mensen die de volgende vragen kunnen beantwoorden?
1: Kan mijn veronderstelling van hierboven juist zijn?
2: Als het een of meerdere hydraulische klepstoters zijn, zijn er additieven die ik kan gebruiken om het op te lossen? Ik lees al iets over een spulletje van Wynns
3: Als dat niet werkt, Kan ik zelf makkelijk een klepstoter vervangen met een redelijk uitgebreide gereedschapskist en ook een flinke dosis handigheid in mijn eigen handen?
4: Zo niet, wat kost het ongeveer bij een garage.
Als Youtube filmpjes (met geluid!!!) handig zijn dan maak ik die nog even morgen ochtend.
Ik hoor het graag .
Echter kwam ik er vandaag bij het starten achter dat de motor een ongewoon luid tikkend geluid maakt, dit ebt weg na een tijdje (10-20 sec) en daarna loop de motor goed maar nog steeds iets te rumoerig naar mijn zin. Ik heb altijd al gevonden dat de motor wat rumoeriger was dan andere benzine wagens maar ik ging er vanuit dat het aan het type motor lag.
Het geluid lijkt van boven en niet van de zijkant van het blok te komen en gaat met het toerental van de motor mee dus vandaar dat ik er vanuit ga dat het de hydraulische klep stellers zijn en niet de D-ketting.
Zijn er hier mensen die de volgende vragen kunnen beantwoorden?
1: Kan mijn veronderstelling van hierboven juist zijn?
2: Als het een of meerdere hydraulische klepstoters zijn, zijn er additieven die ik kan gebruiken om het op te lossen? Ik lees al iets over een spulletje van Wynns
3: Als dat niet werkt, Kan ik zelf makkelijk een klepstoter vervangen met een redelijk uitgebreide gereedschapskist en ook een flinke dosis handigheid in mijn eigen handen?
4: Zo niet, wat kost het ongeveer bij een garage.
Als Youtube filmpjes (met geluid!!!) handig zijn dan maak ik die nog even morgen ochtend.
Ik hoor het graag .
Laatst bewerkt: