“Schudden” superb IV?

ESL

Actief lid
Ik heb nu sinds eind augustus mijn gewéldige superb IV en ben daar erg blij mee. Toch zit er een eigenaardigheid in. Ik ben benieuwd of mensen dit herkennen! Als de auto óf elektrisch rijdt óf oplaadt met weinig vermogen(op de brandstofmotor dus) dan zit er een korte periode in dat toerental dat de hele auto gaat schudden. Het is zelfs wel gebeurd dat ik langzaam achteruit wilde parkeren en de auto vreselijk begon te schudden. Hij doet het helaas niet altijd, dat maakt fout opsporen wellicht lastig.

Ik heb het idee dat er een onbalans in de elektromotor zit die tot uiting komt bij een specifiek toerental. Is dat mogelijk / komt dat voor?

De auto is nagenoeg nieuw, heeft nu bijna 3000km gereden en heeft dit vanaf het begin.
 

SuperbIV

Senior Member
Vervelend voor zo een nieuwe auto. Wij hebben de Superb iV nu 1.5 jaar en hebben dit nooit ervaren. Lijkt er op dat er in ieder geval iets mis is. Heb iets soortgelijks wel ooit gehad met een Passat 2.0TDI, daar was het toen de DSG mechatronica. Maar dit kan natuurlijk weer iets geheel anders zijn :(.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 

ESL

Actief lid
Ah ja, dat zou natuurlijk ook kunnen; het zou ook in de koppeling kunnen zitten natuurlijk. Hij doet het volgens mij alleen als de elektromotor verbonden is met de aandrijflijn, hetzij als motor hetzij als dynamo (dat is met dezelfde motor neem ik aan??).
 

DaveW

Forumguru
Ik heb het een tijd geleden 2x gehad: bij file rijden (heel traag, op batterij die bijna leeg was), en één keer bij achteruit inparkeren in de carpart. Ik had het gemeld bij de garage bij (eerste) oliebeurt, maar ze zeiden geen precedenten te kennen, en ik kon het ook niet reproduceren. Ook niet meer voorgehad, de laatste tijd.
Maar dus, ja, klinkt bekend. Ik volg dit topic!
 

ESL

Actief lid
Ah dat klinkt wel iets als hetzelfde eigenlijk. Alleen heb ik het beduidend vaker! Hij heeft het bij filerijden wel idd (als koppeling wat slipt inderdaad) en vaak als ik elektrisch rijd zo rond de 50kmh. Ik ga binnenkort toch even bij dealer langs voor wat anders, ik vraag dit ook direct even
 
Laatst bewerkt:

ESL

Actief lid
Is ook nog een optie natuurlijk. Ik had al even gegoogled naar trillen elektromotor, maar als ik zoek op problemen dag automaat dan vind ik dit soort problemen veel meer. Misschien is een probleem in de dsg bak/software wel veel waarschijnlijker. Dank!
 

ESL

Actief lid
Ah kijk, leuke info! Dat wist ik helemaal niet, ik stelde me die elektromotor echt voor als een separate aandrijving er naast, maar deze zit er echt in gebouwd zo te zien. Zo lang het werkt is dat natuurlijk geweldig, maar als je er wat mee krijgt wordt dat wel een kostbare geschiedenis als ik die constructie zo zie.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat klopt en navraag bij de DSG dokter leert ook dat als er iets kapot gaat bij de DSG-6 van de GTE / IV dat dan eigenlijk de hele bak vervangen moet worden a 5000 euro..
Nu rijden er genoeg GTE's rond met hoge km standen dus ik maak me in die zin niet direct zorgen, maar toch spookt dat doombeeld in m'n hoofd...
 

ESL

Actief lid
Ik ben door mijn werk altijd wel geïnteresseerd in faalgedrag van installaties en ik vroeg me dat bij deze motor dus ook af. Het faalgedrag van zo’n hybride is echt anders dan van een conventionele auto. Het is om te beginnen echt een complex ding, maar gebruik is ook heel anders. Remmen slijten natuurlijk heel anders (minder snel), maar je motor slijt ook anders. Om te beginnen kan die op de snelweg zomaar koud starten (oh gruwel..), maar kleine ritjes naar supermarkt ofzo doet hij eigenlijk altijd elektrisch. Het zou dus kunnen zijn dat een uitlaat vervolgens weer heel lang mee gaat, om eens een voorbeeld te noemen.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat klopt @ESL inderdaad. In mijn geval red ik het net niet naar mijn werk om dat geheel op de accu te doen. Dus ik rijd dan op de snelweg, schakel even naar hybride en zorg dat ik 3 km lading over heb om vanaf de snelweg op mijn werk te komen. Daar gaat ie dan weer aan de lader. Dus ja de motor moet meteen aan de bak, maar goed met een gangetje van 100 draait ie in z'n 6 ruim onder de 2000 toeren (nooit echt op gelet eerlijk gezegd), dus echt veel te lijden heeft ie niet.
Ik heb me ook laten vertellen dat er ook speciale coating toegepast wordt in het blok om beter bestand te zijn tegen deze korte belastingen.
Verder vindt de dealer het ook nodig om iedere 15000 km de olie te verversen wat ook daarvoor is. In mijn geval heeft ie na 15000 km ergens tussen de 3000 en 5000 km op benzine gereden, beetje overkill dus..

Wat ik dan weer fijn vind is als ik een keer met de caravan op pad ga ik ook 218 pk en 400 nm tot mijn beschikking heb :D

Dus ja de aandrijflijn is complex, maar doet ook wat ie moet doen, volledig electrisch, hybride en een sportstand.
 

SuperbIV

Senior Member
Inderdaad, speciale coating, cilinders zijn op een andere wijze uitgehoond, meer nauwkeurige klep afstelling en nog meer zaken om wat meer belasting met koude motor minder slijtagegevoelog te maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 

ESL

Actief lid
Ja klopt bakkertje, ik ben er ook echt blij mee hoor; het is een super veelzijdige auto eigenlijk!

Ik heb wel eens gehad dat ik het hele stuk elektrisch reed, maar als je dan bv bij invoegen op de snelweg per ongeluk iets teveel gas heeft om er vlot tussen te komen, dan schakelt de dsg natuurlijk direct terug maar de motor start ook direct. Dan knalt ie er direct met 4000 toeren in! Gelukkig ben ik daar nu wel alert op, dat lijkt me sowieso niet echt goed.
 

hemi24

Forumguru
Het zou dus kunnen zijn dat een uitlaat vervolgens weer heel lang mee gaat, om eens een voorbeeld te noemen.

Daar gok ik juist niet op, die zal net als bij een auto van een oud-vrouwtje waarschijnlijk wegrotten door condens/vochtophoping…
 

ESL

Actief lid
Kleine update;

Vorige week met de auto naar de garage geweest voor de eerste beurt en dit probleem ook aangestipt. Even een proefrit gemaakt met monteur naast mij, maar zoals dat altijd gaat; dán trilt ie natuurlijk weer eens niet.

Ze hebben wél iets gedaan; de elektromotor gekalibreerd?? Ik wist niet dat dat kon, maar het schijnt zo. Heeft het probleem in ieder geval niet verholpen.

Binnenkort mag de auto weer heen ivm een terugroepactie. Iets met het accupakket. Kunnen ze hier hopelijk ook weer even naar kijken.
 

SuperbIV

Senior Member
Vervelend dat het nog niet opgelost is :(.

Ben wel benieuwd wat voor terugroepactie dat is. Heb ook een iV maar nog niets van een terugroep vernomen. Weet je daar wat meer over toevallig?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ESL

Actief lid
Ik begreep iets met blus zand in het accupakket? Ik weet er het fijne niet van hoor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan