Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC

Simon2604

Donateur
Goedemorgen iedereen,

Na een aantal jaren met veel plezier te hebben gereden in een Fabia Combi 1.2TDI (311k/stage 1) was het tijd voor wat nieuws. Na een korte zoektocht uitgekomen op een Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec. Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt en overgegaan tot koop. Helaas lag het RDW systeem eruit waardoor overschrijven niet mogelijk was. Dus nu aanstande zaterdag ophalen.

Helaas zelf nog geen goede foto's gemaakt dus maar even bij de verkoper weggehaald.
8910362564-29297094-1.jpg
8910362567-29297094-4.jpg
8910362569-29297094-6.jpg
De bekleding is ondertussen gereinigd.
Als eerste komt er bescherming op de achterbumper om de krassen weg te werken. Vorige eigenaar had een hond.

Groet Simon
 

EdK

Forumguru
Wel oude foto's zeg, benzine 1,989
Waar zijn die tijden gebleven....

En uiteraard veel plezier met de wagen
 

Simon2604

Donateur
Vandaag de auto opgehaald. Heerlijke rit naar huis gehad +-1.5 uur. Na een korte stop thuis op naar m'n schoonouders voor het laten zien van de nieuwe auto. Onderweg ging het motorlampje branden. Gelukkig had ik een obdeleven bij me. Gelijk uitgelezen en fout code p2196 (Lambda-sensor Bank-1 Sensor-1 signaal te rijk). Gewist en door gereden. Daar nog een rondje gereden niks aan de hand. Halverwege de rit huiswaarts weer het bekende lampje. Thuis aangekomen weer dezelfde code. Gezocht op internet maar geen directe aanwijzing kunnen vinden. Tot wel duizend euro aan onderzoekskosten.

Heeft iemand al een keer hetzelfde probleem gehad?
 

Tees

Donateur
Sowieso terug naar de garage ja, dit kan natuurlijk niet zomaar. Idd goede kans dat ze de foutcodes gewist hebben, want dit is er niet eentje die 'zomaar' opkomt en weer verdwijnt. Hoe dan ook mogen ze dit oplossen, dit valt zeker weten onder de non-conformiteitsregel.

Te rijk kan twee oorzaken hebben: te weinig lucht of te veel brandstof. Goede kans dat er wat mis is in het luchtinlaattraject, dat is de meest waarschijnlijke oorzaak voor deze foutcode. Ik zou t dan zelf in de MAF sensor zoeken. Andere optie is een defecte lambda sensor (voor kat), maar een andere optie is waarschijnlijker (al zullen sommige garages toch meteen de lambdasensor vervangen!)
 

Kanerr

Forumguru
Ik zou gokken op de duurste reparatie... Als het iets simpels zou zijn had de garage het wel opgelost.

Het is een bittere pil maar zoals @Tees aangeeft valt dit onder de non-conformiteitsregel. Ongeacht garantie of niet mag je er wel vanuit gaan dat de auto werkt naar behoren.
 

Tees

Donateur
Niet te vroeg juichen @Kanerr, ik vind t eerlijk gezegd juist raar dat ze bij een foutcode die al 2x opkomt zeggen dat ze het nog even afwachten. Of ze de volgende keer zeggen 'prima, wij lossen alles kostenloos op' is nog even afwachten...
 

EdK

Forumguru
Tsja en na brengen garage even een gratis ruilauto mee uiteraard !!
Want ook dat zou netjes zijn.....:koffie:
We gaan kijken of de fout terug komt. Mocht deze terug komen dan gaan we kijken naar oplossing.
Blijf het toch een beetje vreemde uitspraak....
Zou voor zekerheid toch even een printscreen van je eigen foutcodes maken voor meneer de dealer....:pieker:
 

Simon2604

Donateur
Afgelopen vrijdag bij de garage geweest. Samen zij we naar een specialist geweest.
Die heeft de waardes van de sensoren bekeken. De sensors zijn in orde. Het probleem bij de CNG variant is volgens hem dat het gas in de laatste jaren iets slechter is geworden. En daardoor onstaat deze fout melding. Hij heeft de limieten van beide iets ruimer gezet. En het probleem lijkt nu opgelost. Dit weekend is de storing nog niet terug geweest. Alles is netjes betaald door de verkoper.
 

Tees

Donateur
Niet geremd door enige kennis over CNG, vind ik dit toch een bijzonder verhaal. Een lambdasensor doet niets anders dan de hoeveelheid zuurstof meten (en dat dus voor en na de katalysator). Als die een waarde aangeeft die buiten z'n ingestelde bereik is, dan is er iets mis met de verbranding. Het toegestane bereik van de lambdasensor dan aanpassen is symptoombestrijding, om het probleem op te lossen zou de verbranding (en dus vooral de verhouding brandstof/lucht) aangepast moeten worden.
 

SteGo

Donateur
Dat het gas de laatste jaren slechter is geworden klinkt mij als onzin in de oren. Het laagcalorische gas dat je in Nederland tankt heeft altijd dezelfde samenstelling en kwaliteit. Maakt niet uit of het nou van oorsprong gas uit een mestvergister is of hoogcalorisch gas dat is verwerkt tot laagcalorisch gas.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gronings_gas

Maargoed, als de auto met het iets anders afstellen van de limieten nu wel probleemloos blijft functioneren dan ben je spekkoper. :)

@Kanerr wij hebben natuurlijk wel zo'n lekker ongecompliceerd MPI-blokje ... :D
 

Tees

Donateur
Het kan natuurlijk best dat de kwaliteit van gas (net als van olie) niet constant is. In het geval van olie wordt nog flink geraffineerd, waardoor wat er uit de raffinaderij komt behoorlijk gereguleerd is. In het geval van gas gebeurt dat niet. Gronings gas zal aardig stabiel zijn (al wordt de kwaliteit wel anders als een bron bijna leeg is, maar dat is nog niet met Groningen), maar biogas kan behoorlijk variëren in samenstelling. Dat zal vast ook wel gereguleerd zijn, maar alles heeft een bepaald bereik. Dus het kán zijn dat de kwaliteit varieert, maar daar zou een goed verbrandingssysteem zich prima op moeten kunnen aanpassen.
 
Bovenaan Onderaan