ŠKODA CITIGO-e iV bijzonderheden

elcocheSKODA

Actief lid
Wat mij al is opgevallen is dat de instellingen van de klimaat regeling, na iedere rit waarbij de auto langer heeft gestaan, terug valt naar een default van 22 °C.

Uit navraag bij de dealer, blijkt dat de klimatisering van een elektische auto (van de VW groep), inderdaad na iedere rit teruggaat naar de vast ingestelde temperatuur. Dit schijnt de meest gunstigste temperatuur te zijn voor een optimale actieradius.
 

Twardt

Lid
Dat lijkt me wat raar. Volgens mij zou het bij een lage buitentemperatuur toch gunstiger te zijn om de klimaat regeling ook lager in te stellen. Dat verbruik je toch minder elektriciteit? Volgens mij is het het gunstigst om de klimaatregeling op relatief lage temp in te stellen, en slechts zachtjes te laten blazen en de stoelverwarming aan te zetten. Zeker als je alleen in de auto zit en maar 1 stoelverwarming hoeft aan te zetten ipv 2.
Check dit filmpje maar eens.
Hij heeft het verbruik van diverse zaken gemeten. (verlichting, stoelverwarming, etc.)
 

Berrychello

Forumguru
22 lijkt me niet ideaal qua energiegebruik inderdaad. In Spanje stond ie bij mij op 23 zag ik, dus daar gaat de default 22 niet op. Wel irritant, zo'n default temperatuur.
 

Cordoba

Forumguru
Dat lijkt me wat raar. Volgens mij zou het bij een lage buitentemperatuur toch gunstiger te zijn om de klimaat regeling ook lager in te stellen. Dat verbruik je toch minder elektriciteit? Volgens mij is het het gunstigst om de klimaatregeling op relatief lage temp in te stellen, en slechts zachtjes te laten blazen en de stoelverwarming aan te zetten.

Ik denk dat die default waardes gewoon voor heel Europa(met andere temperaturen) gelden, daarnaast kost het koelen naar verhouding meer vermogen kost dan verwarmen.
 
Dat lijkt me wat raar........

De heer uit het filmpje (Tedo Nash) maakt gebruik van OBDeleven (dongle) en bijhorende app waar hij allerlei instellingen uitleest en aanpast in zijn e-up!. Waarschijnlijk is dit hetzelfde voor de Citigo.

Ik overweeg om ook deze dongle aan te schaffen om diverse aanpassingen te maken.

Kijk maar eens naar zijn filmpjes over de diverse onderwerpen, ik vond het leerzaam.
 

turboturbo

Forumguru
Wat ik meteen bijzonder vind is dat zo’n electrische auto geen led lampen heeft. Interieur verlichting (alleen de lees lampjes al 35watt volgens dat filmpje :nailbiting: !)
Verder de koplampen en achterlichten lijkt me dat je daar ook aardig stroom kunt besparen?
Zo hebben bijv de Zoë en de Leaf gewoon halogeen pitjes qua koplamp verlichting. Dat is toch zonde van de beschikbare energie?
 

Me Zelf

Forumguru
Tsja... dat is dus gewoon een ordinaire centenkwestie denk ik. Overigens vind ik dat bij interieurverlichting niet zo boeiend: die heb je toch alleen bij in- en uitstappen aan.
 

elcocheSKODA

Actief lid
Ik overweeg om ook deze dongle aan te schaffen om diverse aanpassingen te maken.

Zelf heb ik de dongle ook, de apps in OBDeleven werken helaas niet.
Heb wel al contact gehad met OBDeleven voor een app om de default temperatuur instelling te kunnen wijzigen. Men gaat er naar kijken.

Via Longcoding heb ik wel al de autolock geactiveerd.
Hoop de komende dagen meer te gaan ontdekken.
 
Wat ik mij nou afvraag heeft een volledig elektrische auto een aparte accu voor de verlichting, stoelverwarming, radio etc ?
Lijkt mij toch niet dat de aandrijfmotor op 12 Volt werkt, zal wel veel meer zijn ? En hoe wordt die accu dan opgeladen ?
 

Cordoba

Forumguru
Mogelijk dat er nu precies een aparte accu voor verlichting e.d. is omdat die wel op 12 Volt werkt? E-motor zal op wat hogere spanning werken, maar maakt waarschijnlijk gebruik van andere accu, of aantal accu's in serie. Daar heb je niet persé een extra dynamo voor nodig, maar wel één met spanningsregelingen waarbij je zowel een 12V accu, als een accu (of accu's in serie) met hogere spanning kan laden, dat is net even complexer dan bij een fossiele brandstofauto.
 

RobVee1981

Nieuw lid
Mag ik ook een bijzonderheid vragen? :) Ik heb me namelijk helemaal suf gezocht, maar heb het antwoord helaas nog niet kunnen vinden. Weet iemand hier wellicht de maximale ruimte van de telefoon/navigatiehouder van de Citigo-e iV? Ik overweeg een TomTom te kopen om er in te plaatsen en het liefst een wat groter model. Ik vraag me alleen af of het past. Weet iemand toevallig de maximale breedte, hoogte en diepte die er tussen past? Of, zou iemand die de auto al heeft het willen opmeten?

Ik overweeg de volgende modellen:
  • TomTom Go Basic met 6 inch scherm - breedte 16,25 cm, hoogte 10,48 cm en diepte 2,38 cm
  • TomTom Via 62 met 6 inch scherm - breedte 16,25 cm, hoogte 10,48 cm en diepte 2,38 cm
  • TomTom Start 52 met 5 inch scherm - breedte 14,45 cm, hoogte 9,05 cm en diepte 2,38 cm
Volgens mij is de diepte alleen 2,38 cm in het midden en niet aan de randen, althans zo lijkt het op de productfoto's.

Het lijkt me zo'n gedoe om de telefoon er telkens weer in te hangen. Gaan jullie voor de navigatie op de telefoon of via een TomTom-achtige oplossing? Ben benieuwd naar de meningen en overwegingen!
 
Je zou eens kunnen kijken of de standaard VW/Skoda navigatie hier in past.

636170c7c826e07b36de2e21ab64e7d976c7093f.jpg
 
Mag ik ook een bijzonderheid vragen? :) Ik heb me namelijk helemaal suf gezocht, maar heb het antwoord helaas nog niet kunnen vinden. Weet iemand hier wellicht de maximale ruimte van de telefoon/navigatiehouder van de Citigo-e iV? Ik overweeg een TomTom te kopen om er in te plaatsen en het liefst een wat groter model.....



kijk hier eens naar:

 
Laatst bewerkt door een moderator:

Twardt

Lid
Het lijkt me zo'n gedoe om de telefoon er telkens weer in te hangen. Gaan jullie voor de navigatie op de telefoon of via een TomTom-achtige oplossing? Ben benieuwd naar de meningen en overwegingen!

Waarom is een telefoon meer gedoe dan een TomTom? Ik zie daar geen verschil in. Het voordeel van het gebruiken van je telefoon is dat je er veel meer mee kan dan alleen navigeren. Met de speciale app, kun je inzicht krijgen in je verbruik, koppelen aan je radio om er muziek mee af te spelen en nog wel wat andere zaken. Je zou ook een oude telefoon hiervoor kunnen gebruiken, die je alleen voor de auto gebruikt.
 
Bovenaan Onderaan