Škoda’s lanceert e-mobiliteitsoffensief met zes nieuwe elektrische modellen voor 2026

Alpha

Donateur
Škoda Auto voert het tempo van zijn e-offensief en transformatie op het gebied van elektrische mobiliteit verder op. Met de lancering van vier volledig nieuwe elektrische modellen en twee vernieuwde versies in de Enyaq iV-familie wil de Tsjechische autofabrikant zijn BEV-gamma in 2026 hebben uitgebreid tot zes modellen. Tot 2027 investeert Škoda Auto in totaal € 5,6 miljard in e-mobiliteit. Met de ‘Small’ BEV in het kleine SUV-segment, de ‘Compact’ met de naam Elroq in het compacte SUV-segment, een ruim ‘Combi’ stationwagonmodel en de 7-persoons ‘Space’ SUV gaat Škoda zijn volledig elektrische portfolio aanzienlijk uitbreiden en diversifiëren. In de loop van de overgangsfase naar e-mobiliteit blijven modellen met moderne en efficiënte verbrandingsmotoren evenals plug-in hybride-aandrijving een belangrijke pijler onder Škoda’s modellengamma. Met de nieuwe generaties van de Superb en Kodiaq, de vernieuwde Octavia, de Kamiq, de Scala en de nieuwe volledig elektrische modellen biedt Škoda binnenkort het meest omvangrijke modellengamma in zijn geschiedenis. Daarbij combineert het merk het beste van twee werelden biedt het klanten op verschillende markten de juiste Škoda voor elke smaak en behoefte.


Complete artikel: https://www.skoda.nl/nieuws/skodas-...et-zes-nieuwe-elektrische-modellen-voor-2026/

IMG_0145.jpeg
 

Tees

Donateur
Dus eigenlijk komen ze straks met een Fabia/Citigo EV (Small) en met een Octavia EV (Combi).
Ik ben alleen wel benieuwd naar die 7-zitter, dat heeft Skoda nooit gehad volgens mij? Seat en VW hadden wel de Alhambra / Sharan, was indertijd een redelijk succes. Maar toen kwam de SUV-rage en was t snel weer klaar.

Ik word alleen zo treurig van die "Compact", wat meteen weer een mini-SUV wordt. Ik weet dat er vraag naar is, maar vanuit engineering en duurzaamheidsidee is t totale waanzin. Van t weekend weer de Superbus langs zien komen op TV, dan zie je wat luchtweerstand doet.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Om een HV accu onder de vloer te kunnen plaatsen (da's toch de meest gunstige/logische plek) moet je, naar keuze: interieurhoogte opgeven, de hele koets hoger, of de auto langer maken. Dan is bij een 'compact' de keuze voor een 'SUV-vorm' verklaarbaar.
 

Tees

Donateur
Volgens mij zijn er op dit moment zeker zoveel voorbeelden van een kleiner EV model dat geen SUV is. Om er maar een paar te noemen: ID.3, Zoe (al heet dat dan misschien Small?), model 3.
 
Niks mis met een auto die iets hoger is, maar waarom dan ook meteen de rijhoogte verhogen bij al die suv/crossovers?
Als het alleen om de accu zou gaan krijg je inderdaad zoiets als de ID.3, wel relatief hoog maar lang geen suv.
 

SuperBeeb

Forumguru
Die 'small' zal wel de evenknie zijn van de ID.2.
Die wordt van buiten formaat Polo, en van binnen formaat Golf, met een kofferbak van 450+ liter. Vraag me af waar ze de accu dan laten :pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

CharlesTucker

Forumguru
Van t weekend weer de Superbus langs zien komen op TV, dan zie je wat luchtweerstand doet.
:ot:Leuk, bij welk programma was dat? Die Superbus lijkt helaas toch een beetje een doodgeboren kindje. Wat betreft de luchtweerstand van die bus, er zit dan ook heel veel input in van iemand met veel F1 ervaring, na een PhD het vak verder geleerd van Rory Byrne bij Ferrari, en daarna hoofd aerodynamica bij Williams F1 geweest. De helaas te vroeg overleden (verongelukt) Antonia Terzi. Ergens was het wel een gaaf plan, die Superbus, zelf heb ik in die tijd nog wel eens voorzichtig nagedacht over de aansturing van de pro-actieve vering met behulp van nauwkeurige GPS locaties.
 

Tees

Donateur
@CharlesTucker was bij Andere Tijden, over hoe futurologen (en specifiek Chriet Titulaer) in de jaren 70 en 80 naar de toekomst keken. En ze gingen dus ook nog even op bezoek bij de SuperBus
 

CharlesTucker

Forumguru
Thanks @Tees, dat waren inderdaad andere tijden, ik bedenk dat ik daar (TU Delft, LR) ook al weer ruim 16 jaar weg ben. Naast de Superbus was de groep van Wubbo Ockels ook bezig met enorme vliegers, die op 10 km hoogte windenergie zouden moeten inwinnen. Ik werkte indertijd zelf op de 13e verdieping, dat vliegerlab zat op een soort vliering boven ons. Wel een aardige kerel, die Ockels, nog wel eens taart van 'm gehad toen ik binnenviel met een vraag tijdens een teammeeting (z'n Space Shuttle overall hing aan een haakje aan de muur).

En om het geheel weer enigszins on topic te brengen, ruim 16 jaar geleden reed hij zelf al EV, een tweewieler (scooter) weliswaar, en geen Skoda, maar toch. Het ding had een eigen plek in de fietsenstalling.
 
Bovenaan Onderaan