lampje motormanagement brandt skoda superb 3

ciliman

Nieuw lid
Ik heb een skoda superb break benzine 178 pk, vtg werd vorig jaar getuned en op lpg gelegd.
Sinds kort is het lampje motormanagement gaan branden. We hebben zelf een apparaat om uit te lezen en dit geeft 2 foutcodes:
P2177, brandstofmengsel te arm bij stationnair draaien en P2541, lage spanning ingangssysteem circuit sensor, lage druk brandstofsysteem.
Foutcodes gereset en om de test te doen of het aan de lpg installatie zou kunnen liggen, 2 dagen op benzine gereden en geen melding meer gekregen waardoor we geneigd zijn om te concluderen dat probleem bij lpg installatie ligt.
Terug op lpg beginnen rijden en lampje opnieuw gaan branden, voel niets speciaals aan de motor, enkel bij optrekken bijvoorbeeld om ander voertuig in te halen en je komt iets boven de 4000 toeren, begint hij zich in te houden, net alsof hij niet genoeg brandstof krijgt. De lpg werd in Eeklo door Vanmeenen geplaatst vorig jaar.
Om de injectoren niet te laten verstoppen, gebruikt de auto zowel benzine als lpg tijdens het rijden. Bij Vanmeenen gebruiken ze altijd dat systeem voor auto's met injectie.
In het begin ging het lampje branden met warme motor en ging het soms spontaan terug uit maar laatste tijd brandt het zelfs dadelijk als je start met koude motor.
Heb net ook wel mail gestuurd naar vanmeenen, iemand een idee waaraan dit kan liggen ?

Duijzer

Donateur
Zoals je schrijft, de lpg installatie is de eerste verdachte omdat blijkbaar op benzine de storing niet voorkomt. Ik neem even aan dat het een direct ingespoten lpg systeem is, dus geen verdamper. Dan zou ik zoeken in de richting van een sensor of de pomp zelf.

Tees

Donateur
P2541 wijst naar de sensor van de (lagedruk)brandstofdruk (G410). Ik heb totaal geen verstand van LPG installaties, maar als ik kijk naar de beschrijving op Gerrit Speek dan lijkt het alsof er te weinig brandstof (LPG dan?) naar het systeem komt. En dat dat dan vervolgens een te arm mengsel veroorzaakt klinkt dan wel logisch.

ciliman

Nieuw lid
dank u wel iedereen voor de reacties, ben recent nr de installateur in Eeklo gereden en er werd inderdaad een aanpassing gedaan vd verhouding lpg en lampje is uit .

ciliman

Nieuw lid
Neen, zij hebben een eigen systeem, ik heb niet gekozen voor Prins omdat hun eigen systeem steeds ongeveer 30% benzine mee inspuit waardoor het zogenaamde verbranden vd injectoren sterk verminderd wordt, das de uitleg die zij mij gaven, de auto is nu zo afgesteld dat hij even snel optrekt op gas dan op benzine en je echt geen verschil meer voelt maar nu toch weer problemen bij starten, moet eerst contact opzetten en dan pas doorstarten want anders slaat hij niet aan dus binnekort nog eens terug richting Eeklo. Of ook bij vertrekken aan rood licht, wil hij stil vallen en moet je gas bijgeven, spijtig dat het voor mij telkens zo ver is, kleine 2 u rijden maar ja, hetzij zo. Daar een paar keer gaan proefrijden om opnieuw af te stellen met hun computerprogramma maar de blok had natuurlijk door en door warm en thuis bij koude motor gedraagt die zich toch weer anders.

Beetje jammer wel, dat je er problemen mee hebt.
Ik rij ook (net) met een Superb III 1.8 en heb zo goed als mijn jawoord gegeven aan AGS in Olen voor en Prins VSI-3 DI systeem.
Ik reed vroeger in een A4 B7 2.0T met een Prins VSI DI systeem dat verliep (99,9%) probleemloos.
Hij verbruikte inderdaad best wat benzine, een halve tank per 4 tanks LPG ongeveer maar dat is nog geen 30%. De derde generatie zou 5% benzine verbruiken tijdens het rijden.

ciliman

Nieuw lid
Ja, ligt er nu van aug 1 jaar in, in het begin eigenlijk geen problemen, na paar weken ondervond ik wel dat bij afkoelende motor de auto nooit van 1ste keer wou starten en nu van over dikke maand terug lampje dat ging branden, je voelde ook als je de kracht echt nodig had om in te halen bijvoorbeeld, dat het voertuig te weinig knabbel kreeg, das nu wel opgelost, hoe hij geregeld staat.
Ik had korter bij huis ook Prins willen laten leggen maar die vertelden me dat de tuning er dan afmoest en dat het sowieso geen makkelijke auto was om op lpi te leggen, collega op mijn werk kent ook een Nederlander die zijn hele leven met lpg bezig is geweest en die zei ook datzelfde.

Icm een tuning kan het inderdaad wel wat anders zijn...
Beter, hoop dat ik van zulke ellende gespaard blijf.
Hopelijk raakt het snel voor je opgelost

ciliman

Nieuw lid
ja, ik hoop het ook, verder ben ik heel tevreden van de auto, kocht hem vorig jaar juni 2de hands, is van 2016

Bovenaan Onderaan