Kodiaq of Karoq ?

Beste Forum
Ik ben begin volgend aar aan een nieuwe auto toe (lease), en ben een beetje aan het dubben tussen een Kodiaq of een Karoq.
Heb de afgelopen 4 jaar een Karoq 1.6 Diesel gereden, en ben hier (buiten een DSG blok vervanging na enkele maanden) zeer tevreden over geweest. Toch zijn er in deze periode een paar extra wensen naar boven gekomen voor de aankomende vervanging :

- Behoefte aan meer beenruimte achterbank aangezien ik vrij groot ben en er niet veel ruimte overblijft achterin --> Kodiaq lost dit op
- Behoefte aan een elektrische verstelbare bestuurdersstoel --> Deze optie hebben beide modellen inmiddels
- Behoefte aan wat weer luxer interieur --> Deze optie hebben beide modellen d.m.v. pakketen en extra opties

Dus aangezien de meer ruimte wens , is er dus wel een voorkeur voor de Kodiaq, wat wel resulteert in een hogere bijtelling / maand. (ca. Netto Euro 75,- meer)
Waar mijn twijfel een beetje zit Is of de 1.5 TSI benzine motor niet te mager is voor de relatief grote en zware Kodiaq. Ik heb een proefrit gemaakt en dit gaf me geen goed gevoel, maar kan ook zijn omdat ik nu altijd een Diesel heb gehad. Wat zijn jullie ervaringen met de 1.5 TSI motor in de Kodiaq ?

Verder ben ik de verschillende uitvoeringen is goed met elkaar gaan vergelijken, en bevalt me de sprotline uitvoering toch wat beter kwa uiterlijk (iets minder van dat zwart plastic rondom en meer een kleur carrosserie). afhankelijk van de opties zitten die ongeveer in de zelfde prijs categorie overigens.
- KODIAQ Sportline Business - 1,5 TSI / 110 kW / Automatisch 7-traps DSG
- KODIAQ Business Edition Plus1,5 TSI / 110 kW / Automatisch 7-traps DSG
Misschien kan iemand hier nog iets aan toevoegen m.b.t. de keuze die jullie toen gemaakt hebben en waarop ?

Alvast bedankt
 

EdK

Forumguru
Waar mijn twijfel een beetje zit Is of de 1.5 TSI benzine motor niet te mager is voor de relatief grote en zware Kodiaq.
Ditzelfde werd ook gedacht toen de Yeti uitkwam met standaard de 1,2TSI , maar bleek in theorie zijn mannetje best te staan.
Maar velen zijn er toen ook geweest die een Stage 1 tuning hebben gedaan om net dat beetje meer PK en Nm te krijgen zodat de wagen nog fijner reed !
Maw je kunt overwegen om de 1,5TSI te vertroetelen met een stage 1 tuning en dan meteen de DSG bak aan te laten pakken.
Scheelt je in iedergeval een 75 eurie bijtelling en toch een fijn rijdende wagen !
 

Japanese Power

Donateur
Ik heb 4 jaar in een 1.4 125PK Kodiaq gereden. Ooit het gevoel gehad iets te kort te komen: nee. Het is geen strepentrekker en met name in de lage toeren zul je wat meer moeten (laten) schakelen. Verder voldeed het blokje prima in zo’n relatief grote auto. Maaar het is net waar je zelf de prioriteit legt. En wat @EdK al zegt. Deze blokken hebben nog genoeg over om te laten kietelen. En het koppel van een diesel zoals je nu hebt zul je niet terug krijgen. Dan moet je gaan dieselen of EV gaan rijden. Dan heb je maximaal koppel direct tot je beschikking. Succes met kiezen.
 

hemi24

Forumguru
1.5 TSI voldoet prima in de Kodiaq; vooral op de Duitse Autobahn een heerlijke reisgenoot!
Ook met een caravan van 1500 kg aan de haak een mooie stabiele combinatie om mee onderweg te zijn.
Grootste voordeel t.o.v. de Karoq is niet alleen de extra binnenruimte, maar het gevoel dat je een klasse hoger rijdt.
Daarnaast heeft de Kodiaq icm de 1.5 TSI een DSG die veel robuuster en betrouwbaarder is!
 

hendrik38

Forumguru
Hier ook een 1.5 tsi. Ik had (caravan verkocht) een 1800 kg caravan erachter. Ik vond het oke, maar hield niet over. Vooral bij lang file rijden vond ik dat de auto erg op zijn donder kreeg met optrekken. Dan merk je vooral dat hij wat tekort komt. Solo is de 1.5 meer dan genoeg. Rijdt idd heerlijk, ook op hogere snelheid in duitsland.
 

Tees

Donateur
Dat geldt natuurlijk voor elke turbomotor en vooral voor de benzinevarianten. Het overgrote deel van het koppel wordt gecreëerd door de turbo, en die werkt nou eenmaal pas goed vanaf 1700-2000 toeren. Onder de 1500 toeren is t een gewone, atmosferische 1.5, en tsja, daar haal je geen enorme hoeveelheid koppel uit. Maar los van de tijd dat je onder de 1700 toeren zit (wat voornamelijk bij optrekken vanuit stilstand en filerijden gebeurt), is de 1.5 (of 1.4) TSI een behoorlijk aardig blok. Als je echt meer wilt, dan zul je toch naar de 2.0 TSI moeten of toch een diesel.

Maar als ik in aanmerking neem dat er hele volksstammen (ook hier) in een Octavia 1.0 TSI met stevige sleurhut tevreden de Alpen over rijden, dan vraag ik me af of je verwachtingen gewoon wat aan de hoge kant zijn. Mag natuurlijk, maar dat komt dan wel met een prijs.
 

Bakboord1

Forumguru
Ergens is er bij de proefrit iets niet goed gegaan denk ik.
Als je normaal een 1.6 diesel rijdt en je vind een 1.5 tsi daarna traag dan klopt er in mijn beleving iets niet helemaal.
Zover ik de 1.6 diesel ken is deze enorm loom en de benzine variant veel feller.
Zelf rijd ik een 1.4 Kodiaq maar ik verwacht dat de 1.5 min of meer gelijk zal rijden.
Mijn 1.4 rijdt gewoon prima met 150pk en 250nm koppel. Op vakantie met vijf personen en volle kofferbak misschien iets minder maar ik heb het afgelopen jaar nooit gedacht vermogen te kort te komen. Ik vind het een heerlijke combinatie.

Heb je met een 150pk uitvoering gereden of met de 130pk versie?
Zelf merkte ik nog best een groot verschil tussen 125pk en 150pk namelijk.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat de 1.5 met 150pk je teleurstelt dus misschien is het goed om nog een keer te gaan rijden.

Electrische stoelen zijn zalig inderdaad. Echt een optie die iets toevoegt.
Volgens mij heeft de sport line ongeveer alles dat je nodig hebt en dat is lease-technisch vaak gunstig omdat iedere optie die je toevoegt volledig wordt afgeschreven.
 

CharlesTucker

Forumguru
Als je normaal een 1.6 diesel rijdt en je vind een 1.5 tsi daarna traag dan klopt er in mijn beleving iets niet helemaal.
Zover ik de 1.6 diesel ken is deze enorm loom en de benzine variant veel feller.
Ik ben zelf 4 jaar geleden overgestapt van een 1.6TDI naar een 1.5tsi in een Octavia, en de karakteristieken van de beide motoren zijn uiteraard heel anders. Als je de 1.5tsi rijdt zoals ik (en jij wellicht ook) gewend bent met de 1.6tdi, relaxed, relatief vroeg opschakelen, dat soort dingen, dan voel je inderdaad weinig verschil. De 1.5tsi kan wel veel feller zijn, maar dan moet je wel iets "sportiever" rijden dan ik gewend was met de diesel. Misschien is dat tijdens de proefrit niet gebeurd. Het is precies wat @Tees hierboven schrijft, hij moet wel een beetje toeren maken. Bij normaal gebruik merk ik weinig van het extra vermogen en koppel, maar ik vind het wel fijn te weten dat het er is.
 

BelKodi

Senior Member
Zelfde twijfels gehad bij de aankoop van mijn Kodiaq vorig jaar. Uiteindelijk gekozen voor de 2.0 TDI 150pk DSG en die bevalt goed. Let wel: ik kwam van een Octavia RS TDI en ook dat was behoorlijk wennen...

testgereden met de Kodiaq 1.5 TSI, 2.0 TDI en ook eens met een Karoq 1.5 TSI. In die laatste vond ik dat een zeer leuke combinatie, lekker vlot. In de Kodiaq vond ik het wat te mager naar mijn zin. Had het gevoel dat de motor bij meerdere keren opschakelen/optrekken adem te kort kwam. Maar ik rij al mijn hele leven met 2 liter diesels en ben koppel gewend. Het ligt wellicht daar aan.
Tegelijk had ik ook het gevoel dat de 1.5 TSI op zich qua power wel nog paste bij de Kodiaq, en bij een rustige rijstijl was er niets op aan te merken.
Zoals hier al staat: het hangt er natuurlijk van af wat je verwacht.
 

dirkie996

Forumguru
Hou er rekening mee dat de elektrische stoelen niet op de Sportline kunnen.
Ik heb ze nochtans wel op m'n nieuwe Karoq Sportline 09/22 . Wel worden dan de sportzetels vervangen door comfortzetels ( beide met geheugen) met verwarming en ben je verplicht om de lederuitvoering te nemen ( althans in België)
 

pfe83

Senior Member
Ik rijd nu 2 jaar in de 1.5 Kodiaq, bevalt mij prima. Ik ben geen racer, dus mis het mogelijke tekort aan snelheid niet. Afgelopen zomer mee naar Oostenrijk gereden, de cruise snelheid van 160 beviel prima. Ik twijfelde destijds ook tussen Karoq en Kodiaq, maar door het kleine(re) verschil in prijs en het veel meer auto dat je krijgt was die keuze snel gemaakt. Qua uitvoering twijfelde ik minder, ik vind de Sportline uitvoering (zoals jij ook aangeeft met de meegespoten bumpers) veel fraaier. Succes!
 
Allen bedankt voor jullie feedback op mijn vraag.
Heb inmiddels een KODIAQ Sportline Business - 1,5 TSI / 110 kW / Automatisch 7-traps DSG besteld incl. Assistentie, Functie, Navigatie & Travel; Pakket in de prachtige kleur Steel Grey........nog in afwachting van de leverdatum :)
 

Bijlagen

  • skoda_kodiaq_sportline_business_steel_grey_activlease_1.jpg
    skoda_kodiaq_sportline_business_steel_grey_activlease_1.jpg
    20,8 KB · Weergaven: 30
Met alle respect voor de Karoq ( in de juiste uitvoering een prachtige en fijn rijdende suv ),maar de Kodiaq bied dan net even meer ( qua ruimte veel meer !)en staat op een iets hoger plan qua afwerking dan de Karoq .
Proficiat met de bestelling en succes met het wachten ,je zult beloond worden met een hele fijne ruime en comfortabele auto
 
Sinds februari’s dit jaar rijden wij een Kodiaq met de 1.5 motor en dsg.Deze motor zat ook in onze vorige auto,s een audi A3 en een vw golf 7.Wij hadden ook eerst de twijfels over hetzelfde motorblok in een veel zwaardere auto maar daar merk je weinig van.Sinds een maand hebben wij een tourcaravan .We zijn met deze combinatie op vakantie geweest en met een caravan van 1700 kg erachter rijdt de Kodiaq zalig zelfs met optrekken en in de heuvels.
Enige nadeel is dat hij dan aardig wat benzine lust maar dat heeft elke combinatie.( 1 op 6 a 7 )
Dus ik zou voor de Kodiaq gaan alleen alleen al voor de ruimte en dat maakt die 75 euro extraa het dubbel en dwars waard.
 
Bovenaan Onderaan