Van Golf 8 rline naar Skoda Karoq Sportline

svda

Actief lid
Zoals sommige al hadden gelezen had ik aardig wat software problemen ( zoals de meeste Octavia's/Leon's/cupra's hebben) met onze Golf 8 rline. Vanaf het begin al zat het niet lekker en na een hoop gedoe, dealer bezoeken was er besloten om de auto in te nemen om iets anders uit te gaan zoeken.

Voor de Golf 8 hadden wij al een oogje op de Karoq maar toen niet gedaan omdat wij het nieuwste wilden hebben op dat moment. Helaas is op dit moment erg moeilijk om snel een auto naar je zin te vinden die ook nog snel te leveren is.

Gisterenochtend zijn wij vroeg ingestapt om 255 km naar Leeuwarden te rijden en hebben wij afscheid genomen van de Golf en de sleutels ontvangen van een nieuwe Skoda Karoq Sportline business uit 2022 ( 1 van de laatste nog)

Voorzien met extra dingen zoals elektrische trekhaak, Canton speakers, comfort pakket, functiepakket.
Maar wat een wereld van verschil en vinden deze wagen een stuk beter zitten maar ook rijden. Minpunt zal het benzineverbruik zijn want de Golf zat gemiddeld 1 op 18 met uitschieter 1 op 21.
De praktijk zal het gaan leren maar de rit terug vanuit Leeuwarden was al 1 op 16 bij +- 120 km/h.

Hopelijk gaan er nu een tijd gemoet zonder de vaste dealerbezoeken img_1_1648579440308.jpg img_2_1648579456430.jpg

Bijlagen

• img_1_1648579440308.jpg
    img_1_1648579440308.jpg
    95 KB · Weergaven: 32
  • img_2_1648579456430.jpg
    img_2_1648579456430.jpg
    100,1 KB · Weergaven: 30

JeSko

Forumguru
En de Karoq kent deze software problemen niet? Is toch ook een 2022 model? Of is het een geheel ander (ouder) platform?

Veel plezier ermee, mooie Karoq zo!

sitechris

Donateur
Hopelijk bevalt de nieuwe beter. Veel plezier met de auto en hopelijk geen ongeplande dealerbezoeken meer. Ik snap dat je daar moedeloos van wordt.

Japanese Power

Donateur
Amai. Een jaar ellende en dan ook nog geld toeleggen? Je blijft wel binnen de VAG-stal en ik hoop dat verdere ellende je bespaard blijft. Zou me kunnen voorstellen dat je na dit jaar ellende met de Golf geen VAG meer zou kiezen... Maar goed, je bent de uitdaging aangegaan ;)

svda

Actief lid
@sitechris deze wagen bevalt op vele punten een heel stuk beter gelukkig.

@Japanese Power ik heb niets toe moeten leggen gelukkig. Helaas zijn er buiten de Vag groep ook diverse problemen met andere merken ( Mazda 6, Opel insignia en nog een paar die veel problemen opleveren )

Zit nu te wachten op de een electrische auto die een goede range heeft en fatsoenlijk met de vouwwagen op stap kan. Als ik nu de verhalen al lees over de range ervan met de vouwwagen dan wacht ik nog een paar jaar.
Toevallig vandaag in een Kia Ev6 gereden en zoiets zou buiten de vag groep wel iets kunnen worden als de range omhoog gaat.

Maar de 1e week zit er bijna op en moet zeggen wat is dit een heerlijke wagen. In zoveel dingen beter als de Golf8. Systeem werkt een heel stuk sneller, ook met profiel veranderen. Stoelen zitten beter, motorisch ook een stuk feller alleen het verbruik is wel minder. Zeker op de kortere stukken en met file rijden maar met normaal rijden op de snelweg rond de 1 op 15.

Tot nu toe erg over te spreken.

EdK

Forumguru
een Kia Ev6 gereden en zoiets zou buiten de vag groep wel iets kunnen worden als de range omhoog gaat.
En was dit nou niet de wagen die momenteel juist een grote range heeft tov zijn directe concurrenten ??
Als ik tenminste de test van @sitechris goed heb gelezen een 2 uur geleden....:koffie:

leon-cupra

Forumguru
In principe voldoet de range van de meeste EVs voor dagelijks gebruik. Probleem is dat wltp normen nog altijd niet overeen komen met het werkelijk verbruik, net zoals het verbruik van diesels en benzines.

Kennis heeft met zijn Ioniq 5 eens uitgetest wat een veelverbruiker is. Heeft stoelventilatie, stoelverwarming, ruitverwarming… heeft de test gedaan om alles 1 voor 1 te proberen met aan en uit. Zijn conclusie was dat de gewone verwarming een grote invloed had op het verbruik. Wel lastig om in de winter de verwarming af te zetten. Dus airco in zomer zal de range ook geen goed doen.

Mijn vader met zijn Ioniq 5 haalt tot nu toe ook niet meer dan 380km ipv de beloofde 480-500km. Nu met het weer dat warmer wordt, zie je de range vergroten maja … binnenkort airco … :arghh:

philippe bakker

Forumguru
En de meeste Nederlanders hier trekken allemaal een caravan. Van de 380 km die je dan normaal haalt ga je met moeite 200 halen

Canon-Eye

Forumguru
En de meeste Nederlanders hier trekken allemaal een caravan.
Het aantal personenauto's in NL was begin dit jaar 8,9 miljoen.
Wat ik kon vinden is dat er in oktober 2020 in NL 427.000 caravans zouden zijn. Er zijn er inmiddels een boel meer verkocht, maar het huidige totaal zal vermoedelijk de 450.000 niet teboven gaan, oftewel zo'n 5%...

Captain Hook

Forumguru
@Canon-Eye P'cies.
Het moet dus zijn En de meeste Nederlanders hier trekken geen caravan. :koffie:

En zeker op vakantie, Autobahn ritjes hakken er flink in, qua reikwijdte:
en dan is het notabene ook nog gemeten bij een 'rustige' 130km/h.

De genoemde EV6:
Kia EV6: Der flotte Koreaner fährt sportlich – und lädt auch ebenso. Bei 350 kW reichen 18 Minuten für 80 Prozent Akkufüllung (77,4 kWh). Was ein wenig über die mäßige Reichweite von 305 km hinwegtröstet. Bis der Preis fürs Ganze auf der Rechnung steht: 52.890 Euro sind ein ganz schöner Happen für so wenig Autobahn-Aktionsradius. Bei Tempo 130 liegt die Reichweite bei 305 km.

philippe bakker

Forumguru
Als ik in Frankrijk rijd en ik nader een caravan is het 95% met Nederlandse plaat. En bij elk topic hier op het forum is er altijd wel de vraag ‘maar kan hij wel een caravan trekken ?’ En ook: die 5% hoeveel % gaat dat in andere landen zijn ? 0,5 % ?

philippe bakker

Forumguru
Dat laatste kan ik niet openen. En ja dat eerste bevestigt wat ik zei. De landen die meer caravans ingeschreven hebben als Nederland zijn allen 5 keer groter

philippe bakker

Forumguru
Statistiek of niet . Als ik in de zomer in Frankrijk rijdt en bijna elke caravan dat ik voorbij rijd is een Nederlander … dan weet ik genoeg se

Bovenaan Onderaan