watertemperatuurmeter en grote beurt onderhoud

Kampie

Lid
1. mijn watertemperatuurmeter (heb een octavia combi uit dec 2000, 1.9TDI) loopt af en toe niet op tot 90 graden (ook tijdens een 100km rit op de snelweg). Af en toe loopt hij wel op. Dan loopt hij op tot 70 graden en dan weer terug tot 50 graden (ook op de snelweg). Wat kan er aan de hand zijn en wat moet ik eventueel veranderen/laten repareren en waar moet ik vwb de kosten rekening mee houden?

2. Heb mijn onderhoudsbeurt van 210.000km bij een skoda garage laten uitvoeren en schok nogal van de prijs. Die was nl 400 euro en daar was niets bijzonders bij. Kan dat niet goedkoper? En dan denk ik aan onderhoud bij een reguliere garage bijv. Is dat aan te raden? Wat is jullie mening.

Bijvoorbaat dank

purk

Senior Member
1 je tempratuursensor zal wel defect zijn.

2, ja dat kan maar je verliest wel je mobiliteidsgarantie.

Ik dk dat een standaard beurt niet duur hoeft te zijn, wel ligt het eraan of je longlife onderhoud hebt of normaal om de 15.000 kilometer.

klein beurtje is goedkoper dan een 30.000 of dan de nog duurdere, 60.000 beurt.

15.000, 30.000 15.000 60.000 15.000 en dan weer een 30.000......hou deze volgorde ook aan!!!! en laat je niks wijs maken.

elke 90.000 een tandriem.

Onderhoud blijf je houden!

Ik zou het normale onderhoud bij de dealer laten uitvoeren en voor de slijtage delen zoals remmen/schijven en banden bij de universeel gaan.

nemo

Senior Member
1. heb ik ook eens last van gehad. kapotte thermostaat. kosten: onbekend, was garantie. gok op €100.

van_der_P

Senior Member
Als die te koud blijft en de thermostaat is kapot, dan zie je dat ook terug in een hoger verbruik.
Als dat niet zo is zou het ook de meter kunnen zijn.

hekko

Lid
thermostaat is bij mij toevallig net vervangen..kostte iets van 210 euro bij de skoda garage.

maar ik zou niet durven zeggen of dat het is. kan ook best themperatuursensor zijn idd.

van_der_P

Senior Member
Ik zou het normale onderhoud bij de dealer laten uitvoeren en voor de slijtage delen zoals remmen/schijven en banden bij de universeel gaan.

Maar hoe beoordeel je als leek dat je remschijven aan vervanging toe zijn ? Die moeten toch een minimale dikte hebben, en die kun je zelf niet of moeilijk meten.

purk

Senior Member
dat meet de monteur van de garage om de hoek wel voor je op.....hoop ik.

Wat je ook aan kunt houden is twee setjes remblokken op een set schijven.

Kampie

Lid
1 je tempratuursensor zal wel defect zijn.

2, ja dat kan maar je verliest wel je mobiliteidsgarantie.

Ik dk dat een standaard beurt niet duur hoeft te zijn, wel ligt het eraan of je longlife onderhoud hebt of normaal om de 15.000 kilometer.

klein beurtje is goedkoper dan een 30.000 of dan de nog duurdere, 60.000 beurt.

15.000, 30.000 15.000 60.000 15.000 en dan weer een 30.000......hou deze volgorde ook aan!!!! en laat je niks wijs maken.

elke 90.000 een tandriem.

Onderhoud blijf je houden!

Zie vetgedrukte: Ik heb een longlife motor.

Kampie

Lid
Als die te koud blijft en de thermostaat is kapot, dan zie je dat ook terug in een hoger verbruik.
Als dat niet zo is zou het ook de meter kunnen zijn.

Ik heb het nog steeds lekker warm in de auto (ofwel de verwarming doet het), of heeft dat er niks mee te maken?

Maar hoe beoordeel je als leek dat je remschijven aan vervanging toe zijn ? Die moeten toch een minimale dikte hebben, en die kun je zelf niet of moeilijk meten.

Gemiddeld genomen (dus geen mensen met een extreme remstijl) gaan de remmen voor, van een auto uit de VW groep +/- 70 á 80 d km mee, en de ervaring leert dat het vervangen van de remmerij aan de voorzijde 1 op 1 is (lees remblokken en schijven)
Volgens fabrieksspecificatie's mag er van de remschijven 1 mm per zijde (= 2 mm per schijf) afslijten voordat de minimale dikte is bereikt, voor het bepalen van de dikte van de remschijven zijn er speciale schuifmaten.

1. mijn watertemperatuurmeter (heb een octavia combi uit dec 2000, 1.9TDI) loopt af en toe niet op tot 90 graden (ook tijdens een 100km rit op de snelweg). Af en toe loopt hij wel op. Dan loopt hij op tot 70 graden en dan weer terug tot 50 graden (ook op de snelweg). Wat kan er aan de hand zijn en wat moet ik eventueel veranderen/laten repareren en waar moet ik vwb de kosten rekening mee houden?

2. Heb mijn onderhoudsbeurt van 210.000km bij een skoda garage laten uitvoeren en schok nogal van de prijs. Die was nl 400 euro en daar was niets bijzonders bij. Kan dat niet goedkoper? En dan denk ik aan onderhoud bij een reguliere garage bijv. Is dat aan te raden? Wat is jullie mening.

Bijvoorbaat dank

1. Doe maar een temp zendertje, laat hem even uitlezen een storing m.b.t. een onaannemelijk signaal zegt genoeg.
Zendertjes gaan regelmatig defect.

2. Liever de dealer

purk

Senior Member
Gemiddeld genomen (dus geen mensen met een extreme remstijl) gaan de remmen voor, van een auto uit de VW groep +/- 70 á 80 d km mee, en de ervaring leert dat het vervangen van de remmerij aan de voorzijde 1 op 1 is (lees remblokken en schijven)
Volgens fabrieksspecificatie's mag er van de remschijven 1 mm per zijde (= 2 mm per schijf) afslijten voordat de minimale dikte is bereikt, voor het bepalen van de dikte van de remschijven zijn er speciale schuifmaten.

Weet je dat heel zeker, altijd remblokken en schijven vervangen 1 op 1......... mijn ervaring is toch echt 2 op 1.

Weet je dat heel zeker, altijd remblokken en schijven vervangen 1 op 1......... mijn ervaring is toch echt 2 op 1.

Ja..............dat weet ik heel zeker, ervaring met andere merken buiten de VW groep heb ik niet, misschien is het daar anders, maar binnen de VW groep is het zoals eerder beschreven.
Controleer de dikte van de schijven maar eens de volgende keer als je blokken wil vervangen, de minimale dikte van de remschijven staat of op de zijkant of op de flenszijde van de schijf vermeld.

purk

Senior Member
Wil niet lullig doen hoor, maar ik zit al 15 jaar bij een VW/Audi dealer.............ik denk dat ik nu wel genoeg remblokken en remschijven vervangen heb.

Ik kom toch echt aan 2 setjes remblokken op een set schijven.......misschien heb ik te veel lease rijders gehad.

Deze rijden de remblokken er wel af met 40.000/50.000 kilometer en kunnen daarom wel 2 setjes blokken verslijten op 1 set schijven.

Of de Skoda rijders rijden gewoon rustiger...... dat kan natuurlijk ook.

Constant

Erelid
Er zijn zat mensen die op de snelweg afremmen zonder eerst de koppeling in te drukken, dan willen de remmen ook nog extra snel slijten.
misschien heb ik te veel lease rijders gehad.
Leaserijders snappen ook niet hoe ik 80.000 km met een set banden kan doen. "Die vervang je toch bij elke grote beurt?"

Ik ben ook een leaserijder en heb nog steeds de eerste schijven. Wel 1 keer blokken vervangen. Tevens 2 nieuwe banden versleten (wel winterbanden erbij) en met een DSG rem je ook meer dan een handgeschakelde auto. Ik vind het zelf onzinnig om een auto af te raggen. Zit gewoon niet in het beestje zullen we maar zeggen.

Bovenaan Onderaan