Onze Rapid

blupdevis

Nieuw lid
Na trouwe dienst van de Siorion2 toch opzoek naar een andere, grotere auto.
ivm. beperkte parkeerplek liefst iets met veel ruimte voor de lengte en plek voor een grote kinderstoel die tegen de rijrichting in kijkt. Deze nemen erg veel ruimte in (ca 75cm bovenkant rugleuning achterin).. in de fabia paste dit echt niet, clio station en ibiza station was krap achterin, nissan note en honda jazz toch wat te klein.
Zuinig en goedkoop in de wegenbelasting is ook leuk, dus kwamen we op de Skoda Rapid uit.
Het EA211 blok sprak ons wel aan na wat matige verhalen over z'n voorganger dus bouwjaar vanaf half 2015. op spritmonitor.de was de 1.2 ook best zuinig.

Na wat gezoek kwamen we uit op een zwarte SKODA Rapid 1.2 TSI 90pk JOY met 35 Mm op de teller, ex private lease (a-point / pon).
Tijdens het proefritje leek het alsof ik een vissenkom ergens mee had, passagiers deur zat vol. Dit liep er toen niet uit, verhaal van de verkoper dat ie buiten op een helling stond was leuk bedacht maar dan zou die tijdens de proefrit moeten leeg lopen.. verder flinke beschadigde velgen voor.
Omdat het private lease is ook mooi de onderhoudshistorie erbij, en dit was nogal wat waardoor we nog even flink gingen twijfelen; banden bij 25 Mm, waterpomp met distributieriem bij 31 Mm.
Iemand die veel stad km's maakte en niet echt rustig reed, boordcomputer gaf aan over 2600km 7l/100km. Toch gedaan, onbeschadigde velgen en een setje winterbanden afgesproken, wat uiteindelijk allseason banden zijn geworden (goodyear vector 4 uit 2019).

Nu de eerste 250 km gereden, heel fijn. Het is natuurlijk een grote overgang maar een stuk stiller, cruise control is fijn, meer koppel enz..

In de PDF de onderhoudshistorie, niet met merk van de onderdelen maar wel mooi compleet.
 

Bijlagen

  • Skoda Rapid onderhoudshistorie.pdf
    108,3 KB · Weergaven: 37

Okki

Donateur
Gefeliciteerd.

Hoeveel km staat er op de teller (in je bericht schriif je 35mm?) want ik zie dat de voorschijven ook al vervangen zijn.

Bij de modellen met de knipperlichten op het voorspatbord kwam water in de achterportieren inderdaad vrij veel voor. ff zoeken hier op het forum wat daar als oplossing voor is.

Motortje kan inderdaad zuinig gereden worden. Verder vooral een ruime en stille auto.

Veel plezier er mee!
 

hemi24

Forumguru
Gezien het verhaal gok ik dat de riemschijven vervangen zijn door overmatige roestvorming…

Welkom hier en veel plezier met de Rapid!
 

blupdevis

Nieuw lid
Veel plezier met je aanwinst! Is je vissenkom probleem wel opgelost?
Zeker! ik heb nog niet gekeken of er nu links en rechts grotere ontwaterings gaatjes zitten.

Gefeliciteerd.

Hoeveel km staat er op de teller (in je bericht schriif je 35mm?) want ik zie dat de voorschijven ook al vervangen zijn.

Bij de modellen met de knipperlichten op het voorspatbord kwam water in de achterportieren inderdaad vrij veel voor. ff zoeken hier op het forum wat daar als oplossing voor is.

Motortje kan inderdaad zuinig gereden worden. Verder vooral een ruime en stille auto.

Veel plezier er mee!
Beetje geneuzel, komt door werk.. de grote M van miljoen, dus 10.000 km wordt 10 Mm

Als het goed is komt snel de OBD2 sensor binnen maar even naar het opwarmen van de olie en water gekeken:
 

blupdevis

Nieuw lid
Afgelopen zomer in Frankrijk geweest en daar zie je steeds meer E85, heeft iemand hier daar al ervaring mee?
Qua prijs is t 1€/L goedkoper in Frankrijk, dus best interessant als t geen ellende oplevert.In Finland is t ook goed verkrijgbaar dus koud starten moet misschien ook kunnen.
Wat ik zo lees zou 50/50 wel moeten kunnen als we weer eens naar Frankrijk gaan:) ECU regelt de air/fuel wel.
De kistjes die ik vind gaat vooral over t meten van t etanol percentage in fde brandstof en n aanpassing in de ECU.
 

blupdevis

Nieuw lid
Zo is ie niet bedacht, maar lijkt enigszins op benzine of E10. (helaas in vermoeiende eenheden: https://afdc.energy.gov/fuels/properties?properties=energy_content_per_gallon )
Als je ECU weet wat voor spul ie moet verbranden kan het wel, natuurlijk is niet alles ontworpen voor 20% meer flow en alle andere eigenschappen die invloed hebben op de verbranding en elders.
Onderzoekje over emissies: https://www.iea-amf.org/app/webroot/files/file/Annex Reports/AMF_Annex_54.pdf
Algemeen onderzoekje: https://researchonline.federation.edu.au/vital/access/services/Download/vital:3645/SOURCE1

Wat er bv. nu te krijgen is om de concentratie ethanol (of juist t ontbreken van benzine) te meten en de ECU een beetje voor de gek te houden. https://burgertuning.com/collection...ea211-1-2-1-4-tfsi-tsi?variant=29420294865011
Maar hier dus eigenlijk geen E85 aanbod dus even afwachten uit Frankrijk ,Finland of USA.
(Alleen hebben we natuurlijk niet voldoende ruimte en water voor landbouwgrond/bos om iedereen op ethanol te laten rijden..)
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Je gaat dan van 10% ethanol in de benzine naar 15%......lijkt mij geen probleem, maar voor de zekerheid zou je dat 50/50 kunnen doen, zoals je zelf al schrijft.
Edit:
Ernstige vergissing mijnerzijds! Zie hieronder!
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Sorry hoor, maar E85 is toch 85% (bio-)ethanol met 15% benzine..?

Tenzij je een flexifuel auto hebt, zou ik het er niet op wagen!!!
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Oei! daar heb je gelijk in! @hemi24 Ik had gisteren even verder moeten kijken!:bloos:
Dan denk ik dat 50/50 nog veel te veel ethanol is voor een normale benzinemotor.
 
Bovenaan Onderaan