Lekke koppakking

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geen dank Nemo ik wou aleen maar zeggen dat je beter eerst kan rond kijken voor een degelijke wagen moest je toch beslissen de andere in te ruilen dan de eerste de beste te gaan nemen een wagen kopen is en blijft en zwaar investering he zowel nieuw als 2dehands en met een 2dehands wagen weet je nooit waarom ze hem weg doen daarmee dat ik die 2 sites heb geplaatst.
 

cvegreen

Forumguru
Dat klopt ook weer als een bus. Je weet nooit waarom ze hun wagen te koop stellen. Wij hebben al een paar keer geen geluk gehad bij het kopen van een tweedehandse wagen , maar het geld ontbreekt om een nieuwe te kopen , dus zijn we verplicht om tweedehands te gaan, maar als het even had gekund hadden we toch nieuw gekocht. Nu ik heb wel heel veel geluk met mijn huidige fabia , het is een super goede wagen waar ik heel tevreden over ben.
 

nemo

Senior Member
Net wat je zegt, Chris. Bij mijn vorige tweedehands wagen had ik ook vette pech en dacht met deze Fabia meer geluk te hebben. Maarja, als ik een nieuwe auto wil/kan kopen, moet ik eerst 10 jaar sparen of een andere baan met leasecontract nemen!! Het zit niet mee!
 

Fabia

† In Memoriam
Toch is dit geen pech hebben maar helaas gewoon slijtage na verloop van tijd. Maar het blijft natuurlijk wel erg balen.
 

EdK

Forumguru
Oefff Nemo ik heb met de opmerking je wel meteen aan het werk gezet !!??

" En heb je bij vepreda ook naar de optie van inruilen voor een nieuwe NEMO bekeken ??
Misschien ben je dan al met al goedkoper uit !!?? "


Al met al zal je met een nieuwe Nemo minder kilometers op de teller hebben !
Maar staar je niet blind op 1 dealer !! Kijk ook eens bij de Skoda dealers op hun site met 2e hands !
Er zijn momenteel een boel Fabia's die een nieuwe Fabia2 hebben gekocht enzodoende staan er nu een boel knappe 2e handse in de showrooms !
En hoe meer 2e hands in de showroom hoe liever een dealer ervan af wil
En we lopen in een resessie (?) en de fabrieken produceren al minder en de dealers gaan minder verkopen, dus als particulier kun je misschien je slag slaan !!??

Maar doe niets overhaast en hou je budget in de gaten, laat niet merken dat je verliefd bent op een bepaald model ! En heb je interresse op bepaald moment en de prijs blijft te hoog , loop dan de winkel uit met de opmerking " jammer dat we geen zaken kunnen doen !! " en loop dan ook werkelijk weg !!
Als hij toch zaken wil doen dan komt hij op laatste moment wel met een tegenbod en zoniet dan jammer !!
 

nemo

Senior Member
Haha EdK dankjewel. Je hebt me wel aan het denken gezet (grapje, ik had het zelf ook al bedacht, maar ik heb deze pas 1 jaar, en had er zeker 3 jaar mee willen rijden). Maar gezien de km-stand ben ik bang dat ik minder voor mijn fabia terug krijg dan ik zou willen, en is het wellicht gunstiger om nog even wat in deze fabia te stoppen en hem dan 'op te rijden'.
En mocht ik toch besluiten deze fabia in te ruilen voor een broertje/zusje met minder km's, wees dan niet bang dat ik niet ga researchen!! Hier in zoetermeer zitten een hoop garages met occassions, die zaken zien er betrouwbaar uit, maar ik geef niet zomaar mijn geld uit!

Jongens ik houd jullie op de hoogte!
 

nemo

Senior Member
Guys, het volgende.
Ik heb dus vandaag een hoop garages gebeld.
Er worden hoge bedragen genoemd, maar er was ook 1 garage met de briljante opmerking: hoe weet je zo zeker dat ie lek is? Mijn antwoord: "zei de dealer a.h.v. kleur koelvloeistof". Die gozer zei dat dat niet zeker een lekke koppakking hoeft te betekenen. Dus ze gaan het morgen eerst voor me testen. Want ik zie ook geen witte rook uit de uitlaat komen. En de auto start ook goed en laat verder niets merken.

Hij zei ook dat mijn auto een distributieketting ipv riem heeft. What about that??

En stel, dat de koppakking toch lek is:
Koppakking + nieuwe bouten + nieuwe vloeistoffen + rest van de grote beurt + stabilisatorstang + APK = €930.

Overigens zeiden een hoop garages dat ze terug zouden bellen maar daar merk ik niks van.

Tot zover de ontwikkelingen in deze zaak!
 

Fabia

† In Memoriam
Je zal wel begrijpen dat ik vandaag niet meer gebeld heb voor je. Alles liep een beetje anders dan gedacht.
 

nemo

Senior Member
Nou er is nog niets gebeurd helaas. Hij is nog steeds wel/niet kapot.
Ben dinsdag bij een garage geweest waar ze het voor me konden testen. Met een soort metertje met 2 reservoirs hebben ze de koelvloeistof getest. De vloeistof was blauw, en na 10 min werd het groen (zo groen als Nemo). Hieruit bleek dat ie wel lek was. Maar erg overtuigend was het niet want de vloeistof zou geel worden als de pakking lek zou zijn.

Samen met het feit dat ie geen koelvloeistof verbruikt, twijfelen mijn vrienden van de wegenwacht dus eigenlijk nog over de diagnose. Als het goed is gaan ze a.s. weekend kijken.

Een andere garage die ik had gebeld stelde voor om eerst APK te doen en dan te kijken wat daaruit zou komen. Maar hij kan pas begin december voor de APK en zo lang wil ik eigenlijk niet wachten.

In de tussentijd rijd ik nog wel met Nemo maar heel voorzichtig: niet boven 2500 toeren (wel superzuinig merk ik!), en houd ik alle vloeistoffen nauw in de gaten. En bij ieder schokje schrik ik en ben ik bang dat ik hem kapot maak..
 

Michel

Forumguru
Bij mijn weten hadden de eerste versies met dit type motor vaker last van een lekkende koppakking. In een later stadium is er een andere, sterkere koppakking gebruikt.
Destijds zijn die "zwakke" koppakkingen volgens mij onder coulance vervangen, maar misschien is dit bij jouw auto nooit gebeurd.

Jouw auto is natuurlijk al wat ouder, maar misschien eens met de dealer overleggen of er wellicht toch sprake kan/mag zijn van enige coulance?
 

van_der_P

Senior Member
Een andere garage die ik had gebeld stelde voor om eerst APK te doen en dan te kijken wat daaruit zou komen. Maar hij kan pas begin december voor de APK en zo lang wil ik eigenlijk niet wachten.

De APK mag twee maanden voor het vervallen van de APK. Je krijgt dan dezelfde datum die nu op het APK-formulier staat, alleen het jaar veranderd.
Vraag dat maar eens na bij de garage, dus dat hoeft het probleem niet te zijn.
 

Erik_NL

Forumguru
... svp jullie advies!
't is weliswaar voor u niet naast de deur, maar wellicht loont het de moeite om eens te bellen met dealer Kortgerink_de Lichtmis.

Toen wij daarheen van dealer waren veranderd en de lijst met elders meegemaakte ellende even aan de orde kwam, kregen we te horen dat zij vaker met het koppakkingbijltje/coulance hadden gehakt richting Pon
- onze eerdere dealer had voor koelvloeistoflekkage (vanaf nieuw!) gewoon het volle pond gerekend, toen na 4-5 jaar eindelijk de koppakking werd vervangen

de ene dealer is de andere niet, er is enorm kwaliteitsverschil
 

nemo

Senior Member
Guys, ik heb vandaag echt cool news gehoord. Mijn koppakking is helemaal niet lek... Kijk de dealer had dat geconstateerd adhv de kleur van de koelvloeistof. Het verhaal: de garage waar ik Nemo heb gekocht, heeft blauwe koelvloeistof ipv roze erin gedaan. Omdat dat de verkeerde is, is het gaan verkleuren. Er zit dus helemaal geen olie in de koelvloeistof. Gaaf he? Dat scheelt ff €500,-!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan